Beautiful Monday: Spring fling


(whi)

Etter et par dager med solskinn er jeg blitt SÅ klar for vår og varmere temperaturer! Og så har jeg veldig lyst på Chloés nyeste parfyme, nemlig Love Story. Og friske peoner. Og solbrun hud. Og lange negler. Og hvite sneakers. Men mest av alt vil jeg ha vår. Nå!



After a couple of days of sunshine, I’m just so ready for spring and warmer weather! And I crave the new Chloé perfume, Love Story. And fresh peonies. And tanned skin. And long nails. And white sneakers. But most of all, I want spring to come. Now!

Suede

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Apropos skinnjakker… Jeg synes så vagt å huske at jeg skrev at den røde varianten jeg viste frem her var årets eneste skinnjakkekjøp, men når du kommer over en så fin jakke i ekte semsket skinn som du kan kjøpe superbillig fra en venninne, da….! Det var faktisk Siri som la ut denne jakken og en del andre klær på en kjøp- og salggruppe på Facebook, og jeg hev meg selvfølgelig på. Jeg fikk den for bare 75 kroner, noe som var en ekstremt snill pris, og jeg synes den er SÅ fin! Gleder meg til det blir litt varmere i været, for da skal jeg bruke den hele tiden!



Speaking of leather jackets… I vaguely recall mentioning that this red jacket would be my only leather jacket purchase this year, but when you come across a jacket this nice – real suede leather and all – which you can buy really cheap from a friend…! Siri put up a post with some clothes she was selling on a marketplace group on Facebook, and I did of course express my interest. I paid her only 75 NOK, which was a really nice price, and it’s just so pretty! Can’t wait until the weather warms up a bit, ’cause then I’ll be wearing it all the time!

The transgender issue

Det er jo “in” for bloggere å ta opp samfunnsproblemer, så hvorfor ikke bli med på trenden? Neida, jeg skal ikke ta en Fotballfrue (eller bruker hun bare navnet sitt nå?), men dette er noe jeg har tenkt en del på.

Transgender, eller transkjønnet på norsk, er betegnelsen på et menneske som “som på en eller flere måter bryter med den rådende to-kjønnsmodellen i samfunnet” (Regjeringens handlingsplan Bedre livskvalitet for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner). Vedkommende blir ofte kalt en transperson. Temaet har fått masse oppmerksomhet de siste årene, spesielt med tanke på “Kardashian-pappa” Bruce Jenners overgang til å bli Caitlyn Jenner. Serien Transparent, hvor hovedpersonen er en middelaldrende mann som blir en kvinne, har også blitt hedret som en viktig produksjon i akkurat denne sammenhengen. Det er altså masse fokus, hvor heldigvis mesteparten er positivt slik at livet skal bli enklere for de som føler begrepet transgender beskriver dem selv. Og det er supert, hvorfor skal ikke alle få være den de er?

For en god stund siden gikk dokumentaren Louis Theroux: Transgender Kids på BBC Brit. Jeg satte den på opptak ettersom jeg ikke hadde tid til å se den der og da, men så glemte jeg den litt. Til jeg i dag fant den i opptakslista og satte den på.

Det er sterkt å se foreldre som virkelig aksepterer barnet sitt akkurat som den de er. Som hører på barnet sitt som retter på dem når de blir fortalt at de er en “good girl” og svarer “no, Mummy, I’m a boy!” fra en tidlig alder. For det er jo veldig lett å si at “nei, jenta mi, du er jo en jente, ikke en gutt, du skal jo leke med dukker og ha på deg fine kjoler”. Det er forunderlig å se et lite menneske på fem år, født som gutt, være så fast bestemt på at “jeg er en jente, jeg vil være en jente” – noe barnet har sagt fra en alder av to år. Og det gjør vondt å høre utsagn som “I’m Daddy’s only boy, so I need to be a boy for him”. Nå viste det seg etter hvert at akkurat dette barnet villig vekslet mellom også av personlige grunner, men jeg vil tro at det er tilfeller der barn og ungdom – og voksne for den del – føler at de må være slik som omverdenen vil at de skal være, selv om det krasjer med vedkommendes egne ønsker.

Jeg føler jeg trenger mer informasjon om dette. Jeg vil forstå mer slik at mitt syn gjør det enklere for folk å være seg selv. Jeg vil ikke være et hinder. Samtidig er det litt vanskelig, for jeg er tvers gjennom kvinne og har alltid vært det. Tanken på å være gutt har aldri streifet meg, ikke engang om det var kun for én dag. Jeg elsker å være kvinne og alt det innebærer. Derfor er det vanskelig for meg å forstå. Men for meg gjør det ingenting om en person ser ut som en gutt men føler seg som en jente og derfor vil bli kalt Nikki i stedet for Nick. Det utfordrer ikke mitt verdenssyn på noen måte fordi jeg vil at alle skal ha det godt med seg selv. Det er så mange unge som sliter fordi de ikke passer inn, enten det er på grunn av utseende, interesser eller legning (eller noe annet), og det er så synd, for alle må jo få være den de er, den de vil være. Dette er en frihet alle har rett til å ha, og trangsynte folk burde ikke få stå i veien. Å være åpen og å ha medfølelse er en av de viktigste egenskapene man kan ha, og jeg er stolt av å si at jeg innehar disse egenskapene. Det er kanskje ikke alt jeg forstår, men jeg prøver, og det synes jeg alle burde gjøre. Å prøve, og om man til syvende og sist ikke forstår, så å akseptere at slik er det bare for enkelte mennesker. Fordi alle fortjener å få være seg selv, uansett.

– Do you think you’ve always been transgender?
– Yes.
– Why?
– Because of myself.

Inspirational Friday: Sirène


(whi)

“The ocean makes me feel really small and it makes me put my whiole life into perspective – it humbles you and makes you feel almost like you’ve been baptized.
I feel born again when I get out of the ocean.”

Secondhand books

Jeg liker loppemarked. Hva er bedre enn loppemarked? Jo, bokloppemarked. Omtrent én gang i måneden arrangeres det bokloppis i Kjøpmannsgata her i Trondheim, og på fredag for to uker siden dro jeg bort for andre gang sammen med en venninne. Det er utrolig mange bøker stablet fra golv til tak, og det er jammen ikke lett å få oversikten, men jeg fant da noen skatter!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Skinninnbundne volumer med eventyr til 30 kr. per bok, to av H.C. Andersen og ett av Brødrene Grimm. Som matcher!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Eventyrbok med illustrerte Disney-eventyr, akkurat sånn som jeg leste i hos tante og onkel da jeg var liten, 10 kr.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Og så fant jeg en pensumbok til litteraturfaget mitt til 10 kroner. Kupp!


I went to a secondhand book market Friday last week, and I ended up with these: Three leatherbound volumes of fairytales, a cute Disney fairytale book with pretty illustrations, and a book from the reading list of my literary course this spring. Bargain!

The Adventure of the Leather Jacket

Jeg sier det med én gang: Jeg er en sucker for skinnjakker. Jeg har fire, og føler ikke det er nok. Jeg vil ha ti! Neida, men jeg vil ha en i en skikkelig fin brunfarge, en i mørk rød/vinrød sånn som Peyton har i One Tree Hill (Peyton is my spirit animal), en grønn fordi jeg plutselig har blitt sykt glad i sjø- og skoggrønn, og så vil jeg ha flere i svart. Fordi skinnjakke er meg. Jeg er skinnjakke.

Men så er det (selvfølgelig) ikke sånn at enhver skinnjakke duger. Åh nei, jeg er nokså kresen på skinnjakkene mine, skjønner du. De skal være korte, altså slutte over hoftene, de skal ha bikersnitt og de skal ikke se ut som plast (dere skjønner kanskje nå at ekte skinn ikke er et krav, snarere tvert imot). Og så skal de være billige. Typ 200-300 er makspris. Og da blir utvalget veldig veldig lite. Litt for lite. MEN jeg gjør dette til en utfordring. For hvem er jeg? Jo, jeg er salgsdronningen. Jeg er tålmodig, jeg er utspekulert, og jeg kjenner markedet. Jeg er ment for å gjøre salgskupp (og andre ting, men det glemmer vi for nå).

Så, hvor finner man kule, fine ting til en ikke så altfor dyr penge? Jo, eBay.

eBay er fullt av skatter, man må bare være tålmodig og være litt kjent med konseptet eBay (dette har jeg skrevet om tidligere her). Mange selgere selger også det samme, men til ulike priser, noe som er kjekt å være oppmerksom på for å slippe å måtte betale for mye (det vil vel ingen?). Etter å ha funnet null kandidater etter et søk på “green leather jacket”, bestemmer jeg meg for at rød skinnjakke, det får bli årets skinnjakkekjøp (kan umulig kjøpe flere hvert år) (neida) (joda). Jeg taster inn “red leather jacket” og både fine og stykke varianter dukker opp på skjermen. Noen dødsfine, men de koster over 1 000 kr. Noen vanlige fine, men i høyrød farge, og det vil jeg ikke ha. Og så ser jeg den.

Den er nydelig vinfarget (eller burgunder, jeg vet ærlig talt ikke forskjellen, men det står “wine” i beskrivelsen), målene passer meg (i XXXL, vel og merke, ingenting booster selvtilliten som kinesiske klesstørrelser!) og snittet er perfekt! Ikke for mange detaljer, men den klassiske bikermodellen through and through. Og prisen kom på 122 kroner inkl. frakt. Jeg mener… HELLO, MY NEW FRIEND!

Altså, nå kan det hende den ser ut som plast når jeg får den. Kannskje de oppgitte målene ikke stemmer med det faktiske plagget i det hele tatt. Men da sier jeg fra til selger og får i verste fall en del av summen tilbake. Og om den faktisk er som på bildet og passer…? Da vil jeg si at jeg har gjort et urolig bra kjøp. Og de oddsene synes jeg er “in my favour” (jeg skriver master om The Hunger Games, så dette er hverdagskost for tiden). Så nå er det bare å vente til den ankommer postkassen min!

Er du litt vel glad i skinnjakker, slik som meg?

PS: Jeg må legge til at jeg elsker å skrive på denne måten. Med ironi og humor i parantes innimellom. Med store bokstaver og utropstegn. Om du i tillegg ser for deg at skinnjakken på det øverste bildet synger første strofe fra Adeles Hello… Da har du et prakteksempel på humoren min. Liker vi det sånn, eller blir det for mye?



Sometimes I’m funny in English, sometimes I’m funny in Norwegian. The thing is, my humour is not necessarily easy to translate all the time. But, if you want to get the gist of my eBay quest for the perfect leather jacket, give Google Translate a try. I suspect the humour will not survive at all, the grammar will also be terrible, but hopefully, you’ll understand my fetish-like relationship with leather jackets.

Mandala

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Åh, ingenting er som å starte (eller avslutte) dagen med en kopp varm sjokolade fra kapselmaskinen. Det er så luksus med kapselmaskin! Jeg drikker ikke kaffe fordi jeg blir rett og slett syk av det, men Nesquick-kapsler går veldig fint. Har også en type Marrakech-te med mintsmak, som er veldig god men det blir ganske dyr te, egentlig. Spesielt når vanlig te er bedre! Hva drikker du helst, kaffe, te eller varm sjokolade?



There’s nothing better than to start the day with a cup of hot chocolate from our Dolce Gusto. Coffee machines makes my life feel luxurious! I don’t drink coffee due to the fact that it makes me sick (like, seriously), but Nesquick pods are more than okay. I also tried a type of Marrakech mint tea, which tastes good but it makes for a quite pricey cup of tea. Especially when I like regular tea better! What’s your favourite, coffee, tea or hot chocolate?

Addiction

Er det noe jeg har litt for mange liggende av, så er det notatbøker. Helt nye som ikke er skrevet i, altså. Søstrene Grene får til stadig inn nye med søte design, og de er jo så billige at jeg kan ikke dy meg! Nå skal det sies at jeg bruker dem jo også, men jeg tror jeg kjøper mer enn jeg skriver… Jaja, de er billige! Og se så fine!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA



If there’s one thing I’m not going to run out of anytime soon, it’s notebooks. I have so many! Søstrene Grene is always restocking cute designs, and they’re so cheap I just can’t help myself! Of course, I do use them, but I have a feeling I buy more than I write… Well, they’re cheap! And look how cute!

Birthday Suit

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

RIMMEL LASTING FINISH LIPSTICK: 250 Birthday Suit

Pris: 45 kr (feelunique.com)
Forpakning: Enkelt og klassisk, fint, rett og slett!
Påføring: Veldig lett ettersom den er ganske “sheer”.
Resultat: Fin nude-farge, med litt gullskimmer i seg.
Holdbarhet: Ikke uttørrende, og holder seg relativt godt, dog ikke med for mye drikking.
Karakter: 4,5/5
Verdt pengene: Absolutt, Rimmel er et billig merke med god kvalitet. Holdbarheten er nok en gang det som gjør at jeg trekker et halvpoeng, men dette gjør jeg med alt fra H&M til MAC, så det betyr ikke så mye i det lange løp.

Jeg elsker Rimmel, det er så billig! Nudeleppestifter er så kjekke til hverdagslig bruk, og denne er nok den beste jeg har i skrivende stund. Hva synes du?



I love Rimmel, it’s so cheap! Nude lipsticks are great for everyday use, and this must be the best one I have at the moment. What do you think?