10 ting som er mye mer fristende enn å lese til eksamen

1) Finne nye spennende blogger å følge. Sjekk en liste med “up and coming fashion bloggers” her.

2) Lese noe som ikke har med pedagogikk eller fagdidaktikk å gjøre (for eksempel siste bok i A Series of Unfortunate Events).

3) Ta oppvasken. Ja, jeg mener det.

4) Planlegge innredning av den nye leiligheten.

5) Finne ut hva vi skal ha til middag i en uke fremover.

6) Se for meg hvor trivelig vi skal få det på den lille balkongen vår i sommer.

7) Spise en kurv med nektariner.

8) Finne ny musikk. Hei, Tove Styrke – Number One.

9) Se The Vampire Diaries. Og Pretty Little Liars.

10) Tenke på alt det fine man skal gjøre etter eksamen.

Nå, back to work! Eller?

På flyttefot

I dag fikk vi beskjed om at leiligheten vi var og kikket på på mandag er vår fra 1. juli! Dette med å flytte skjedde egentlig på impuls fra mannedyrets side, fordi for cirka to uker siden satt han og så på annonser og så spurte jeg om han hadde tenkt å flytte, og svaret jeg fikk var “ja, hadde ikke det vært gøy, da?” Så ble det til at vi kikket litt mer seriøst, vi fant et par vi likte og avtalte visning på én, og den får vi visst leie.

Det er jo tre år siden jeg flyttet ut og sammen med mannedyret, og vi har bodd på samme sted midt i Trondheim sentrum – til nå. Vi har klart oss på 40 kvadratmeter, med vinkler i hytt og pine, ikke så mye lys som jeg skulle ønske, bråkete fratboys som naboer og støy både neden- og ovenfra. Nå hørtes det ikke ut som om vi har hatt det så bra, men det har vi, det var bare på tide med litt mer plass et helt annet sted. Vi utvider med ca. 15 kvadrat, vi får balkong(!), egen bod og portåpner slik at vi slipper å gå ned til gata og åpne døra hver gang vi får besøk. Vi blir fortsatt boende veldig sentralt, men på en litt annen måte – vi bor litt fravendt all trafikk og folkehop. I tillegg er treningssenteret mitt ca. 50 meter unna (eller hundre, jeg er superdårlig på å anslå avstand) i samme bygg som en søndagsåpen butikk. Hurra!

Jeg gleder meg sånn til å komme på et nytt, lysere, større sted, men først må det pakkes. Jeg hadde en god del ting da jeg flyttet inn, men nå er det virkelig mye. Bøker, klær, planter, dekor, ALT MULIG OVERALT. Heldigvis får vi nå en bod og mye mer lagringsplass, så da slipper alt å stå fremme men kan pakkes bort. Og så kan vi la være å trekke for gardiner for det er ingen som står utenfor og kikker inn uansett. Hurra for femte etasje!

Siden vi tar med oss mesteparten av møblene (eller, noen av dem, resten gis bort til neste leietaker eller legges ut på Finn.no) blir det sikkert ikke så veldig annerledes stil i den nye leiligheten, men litt nytt blir det jo! Så her sitter jeg og drømmer meg bort i interiørinspirasjon… ♥


(whi)

Rock crystal

Nok et eBay-funn, denne herligheten kostet bare 20 kroner! Eller, 22 var det vel, men uansett. Kjedet var riktignok litt kortere enn jeg liker det, men det fikset jeg fort – har en del smykkedeler liggende så jeg laget rett og slett en forlengelse. Ah, jeg liker det så godt!

Breakfast smoothie

Som alltid er jeg ikke så nøye med å måle opp ingredienser, så her får du ingredienslista til frokostsmoothien min og du får bare teste deg frem deretter!

frossen mango (billig på Coop-butikker)
frosne bringebær
frosne jordbær
en halv banan
litt havregryn
appelsinjuice
soyamelk

Med frukt, juice, havregryn OG soyamelk får vi dekket en god del næringsstoffer samtidig som det er godt. Jeg bytter kanskje litt på bærene iblant, men dette fungerer som basisoppskrift. Hva pleier du å lage smoothie av?

Eksamenssnacks

Jeg har en del matallergier, blant annet kan jeg ikke spise nøtter eller mandler. Enkelte steder har jeg lest at nøtter er kjempebra snacks for studenter, for på en eller annen måte er det bra for hjernen, men denne snacksmuligheten kan altså ikke jeg benytte meg av. Så, hva er det nærmeste en allergiker kan komme  nøtter…?

Soyabønner! Soyabønner er rike på proteiner og umettet fett, i tillegg til å være en god kilde til fiber, kalium, jern, sink, kalsium, omega-3, vitamin E, fosfater og hele vitamin B-komplekset (nhi.no). I Norge er det kanskje ikke så vanlig å bruke bønnen i sin opprinnelige form, men vi er vel alle kjent med soyaolje, soyasaus og tofu? Det sier seg selv at de to første er laget av soya, men tofu er altså også et produkt av soyabønnen. For meg som ikke spiser fisk er soya et kjempeflott alternativ på grunn av proteinet og fettsyrene. Hele soyabønner kan kjøpes på asiatiske matbutikker, i Trondheim kan jeg nevne Asia Matvarer i Olav Tryggvasons gate og Fruktkorga i Dronningens gate. Videre fins det sikkert også soyabønner på f.eks. Meny og slike større dagligvarebutikker, vil jeg tro.

Så, tilbake til det jeg skulle si: For lenge siden kjøpte jeg en pakke ristede soyabønner i en helsekostbutikk og det var så GODT. Det er mye billigere å lage slike selv, så etter å ha hatt soyabønner stående i skapet i sikkert et år (ting tar tid) prøvde jeg meg på å lage soyasnacks helt selv.

Når man kjøper soyabønner er de tørkede, det vil si at de må ligge i bløt for man gjør noe med dem. Jeg lot mine stå i ca. ti timer, altså over natten, og så var de klare for videre preparasjon. Jeg har null oversikt over hvor mye jeg brukte, men her er det egentlig ikke noe som kan gå feil (annet enn å glemme dem i ovnen, som du skal få høre mer om) så det går vel bra.

Du trenger altså:

soyabønner (bløtlagte)

nøytral olje

salt 

evt. annet krydder (paprikapulver, cayennepepper, whatever your heart desires)

Sett ovnen på 225 grader. Hell vannet av soyabønnene ved hjelp av et dørslag slik at de ikke er dryppende våte. I det samme dørslaget, “dusj” bønnene med olje. De skal ikke dynkes, så om du rister i dørslaget slik at bønnene blir vendt så blir det bra. Fordel bønnene på en stekeplate med bakepapir i et lag, salt og eventuelt krydre det hele og sett platen i ovnen. Etter 15 minutter tar du ut brettet, vender bønnene og setter dem tilbake i ovnen. Gjenta dette jevnlig (ca. hvert femte minutt) til bønnene er sprø og gyllenbrune. Det spørs litt på ovnen, men etter 30-40 minutter burde snacksen være ferdig. Da jeg laget første porsjon glemte jeg derimot at jeg i det hele tatt hadde satt dem i ovnen, så her er resultatet mitt:


Oooops…

Jeg glemte også å vende dem, så disse ble litt så som så, meldigvis kunne mesteparten reddes og både jeg og mannedyret helte ned soyabønner på høykant. Sunn, god og veldig ren snacks – og så har du laget det helt selv! (bare pass på det i ovnen)

Fashionable Monday


(lookbook.nu)

Ny uke, ny inspirasjon på motefronten og nye mål! Denne uka skal jeg:

  • trene minst to ganger
  • skrive ferdig prosessrapport i FoU
  • skrive ferdig eksamensoppgave i pedagogikk
  • bruke den nye hatten min


Har du noen mål for denne uka? Og hvilket antrekk er din favoritt?