The Adventure of the Leather Jacket

Jeg sier det med én gang: Jeg er en sucker for skinnjakker. Jeg har fire, og føler ikke det er nok. Jeg vil ha ti! Neida, men jeg vil ha en i en skikkelig fin brunfarge, en i mørk rød/vinrød sånn som Peyton har i One Tree Hill (Peyton is my spirit animal), en grønn fordi jeg plutselig har blitt sykt glad i sjø- og skoggrønn, og så vil jeg ha flere i svart. Fordi skinnjakke er meg. Jeg er skinnjakke.

Men så er det (selvfølgelig) ikke sånn at enhver skinnjakke duger. Åh nei, jeg er nokså kresen på skinnjakkene mine, skjønner du. De skal være korte, altså slutte over hoftene, de skal ha bikersnitt og de skal ikke se ut som plast (dere skjønner kanskje nå at ekte skinn ikke er et krav, snarere tvert imot). Og så skal de være billige. Typ 200-300 er makspris. Og da blir utvalget veldig veldig lite. Litt for lite. MEN jeg gjør dette til en utfordring. For hvem er jeg? Jo, jeg er salgsdronningen. Jeg er tålmodig, jeg er utspekulert, og jeg kjenner markedet. Jeg er ment for å gjøre salgskupp (og andre ting, men det glemmer vi for nå).

Så, hvor finner man kule, fine ting til en ikke så altfor dyr penge? Jo, eBay.

eBay er fullt av skatter, man må bare være tålmodig og være litt kjent med konseptet eBay (dette har jeg skrevet om tidligere her). Mange selgere selger også det samme, men til ulike priser, noe som er kjekt å være oppmerksom på for å slippe å måtte betale for mye (det vil vel ingen?). Etter å ha funnet null kandidater etter et søk på “green leather jacket”, bestemmer jeg meg for at rød skinnjakke, det får bli årets skinnjakkekjøp (kan umulig kjøpe flere hvert år) (neida) (joda). Jeg taster inn “red leather jacket” og både fine og stykke varianter dukker opp på skjermen. Noen dødsfine, men de koster over 1 000 kr. Noen vanlige fine, men i høyrød farge, og det vil jeg ikke ha. Og så ser jeg den.

Den er nydelig vinfarget (eller burgunder, jeg vet ærlig talt ikke forskjellen, men det står “wine” i beskrivelsen), målene passer meg (i XXXL, vel og merke, ingenting booster selvtilliten som kinesiske klesstørrelser!) og snittet er perfekt! Ikke for mange detaljer, men den klassiske bikermodellen through and through. Og prisen kom på 122 kroner inkl. frakt. Jeg mener… HELLO, MY NEW FRIEND!

Altså, nå kan det hende den ser ut som plast når jeg får den. Kannskje de oppgitte målene ikke stemmer med det faktiske plagget i det hele tatt. Men da sier jeg fra til selger og får i verste fall en del av summen tilbake. Og om den faktisk er som på bildet og passer…? Da vil jeg si at jeg har gjort et urolig bra kjøp. Og de oddsene synes jeg er “in my favour” (jeg skriver master om The Hunger Games, så dette er hverdagskost for tiden). Så nå er det bare å vente til den ankommer postkassen min!

Er du litt vel glad i skinnjakker, slik som meg?

PS: Jeg må legge til at jeg elsker å skrive på denne måten. Med ironi og humor i parantes innimellom. Med store bokstaver og utropstegn. Om du i tillegg ser for deg at skinnjakken på det øverste bildet synger første strofe fra Adeles Hello… Da har du et prakteksempel på humoren min. Liker vi det sånn, eller blir det for mye?



Sometimes I’m funny in English, sometimes I’m funny in Norwegian. The thing is, my humour is not necessarily easy to translate all the time. But, if you want to get the gist of my eBay quest for the perfect leather jacket, give Google Translate a try. I suspect the humour will not survive at all, the grammar will also be terrible, but hopefully, you’ll understand my fetish-like relationship with leather jackets.

14 kommentarer
    1. Jeg har en stor samling av skinnjakker. Har en i vinrød som jeg bruker altfor lite, men jeg synes fargen er såå fin. For mange år siden brukte jeg skinnjakker hele tiden, men nå bruker jeg det ikke så ofte. 🙁
      Litt morsomt historie, men jeg brukte skinnjakke første gangen jeg møtte typen. Han liker ikke skinnjakker i det hele tatt, og syntes jeg hadde sær stil. Haha, men i dag eier han selv en råstilig skinnjakke. Så jeg fikk omvendt han til slutt 😉
      Råfin jakke forresten! Da jeg leste tittelen forventet jeg å se den “nye” skinnjakken din først, haha 🙂
      Jeg liker forresten språket godt! Bare å fortsette 😉

    2. Jeg liker veldig godt måten du skriver på. Får håpe jakka er minst like fin i virkeligheten, ser iallfall skikkelig fin ut på bildet 🙂

    3. siribokoholiker: Skrev dette før jeg i det hele tatt visste om jakken jeg kjøpte fra deg, så forventet nesten en slik kommentar, haha! Artig historie, da 😀 (kjøpte secondhand skinnjakke til typen jeg også, og selv om han ikke var helt med på det først bruker han den masse)

      Har forøvrig tatt bilder av den “nye” jakken, så den blir vist frem snart 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg