Pytt i panne deluxe

Jeg har ikke noe særlig til pytt-i-panne, mest fordi jeg har kjøpt slike ferdigblandinger omtrent to ganger og har – begge gangene – funnet ut at de vasne, merkelig myke potetbitene, skinken som hverken ser ut eller smaker som skinke og de ekle, altfor store løkbitene ikke er noe for meg. Samtidig er det sikkert proppet med salt og konserveringsmidler, og det får vi i oss nok av. 

Etter jeg var ferdig med hjemmeeksamen for en tid tilbake skulle jeg spise middag. Alene, ettersom mannedyret hadde dratt på telttur med kompiser, og veldig sulten, ettersom alt jeg hadde spist til frokost var en stusselig banan. Hva fantes hjemme? Et par-tre kyllingpølser, poteter og hermetisk mais. Okay, hjemmelaget pytt-i-panne it is!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det med panne er forresten ikke helt riktig, ettersom det tilberedes i en ildfast form i ovnen, men innholdsmessig er det ganske likt, synes jeg. Jeg spiser forresten ganske mye, så juster mengde etter dine behov. Du trenger:

et par-tre pølser (jeg brukte som sagt kyllingpølser, type grill), kuttet i biter
to-tre poteter, skåret i båter
en boks mais
to hvitløksfedd, knuste
krydder etter ønske (jeg brukte parmesansalt, malt paprika, herbes de Provence, dill og chili)
3-4 ss matolje

Legg potetbåtene utover i ovnsformen, krydre, og hell over maiskornene og de knuste hvitløksfeddene. Bland sammen og ringle over oljen. Sett midt i ovnen på 200 grader til potetene er nesten møre nok til å spises (ca. 15 minutter). Ta ut formen bland inn pølsebitene og stek i rundt ti minutter til. Vipps, så er det ferdig!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

4 kommentarer
    1. jeg må bare si at dette her så sykt godt ut og jeg som er sulten takk for tips om å lage pytt i pannen fra bunnen. synes de som man får kjøpt på fersk vare disken kan være litt kjedelige så denne skal jeg prøve ut 😀 bon apetitt. det smakte nok kan jeg tenke meg.
      ønsker deg en fin dag 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg