Not a breakfast person

Åh, jeg er så matlei for tiden. Det vil si, jeg klarer ikke tanken på frokost. Har hatt det slik i store deler året hittil, der jeg blir kvalm om jeg i det hele tatt klarer å presse ned en brødskive og brekker meg av frokostblanding. MEN hvis det er igjen rester av gårsdagens middag som jeg kan varme og spise, så er det ingen grenser hvor mye jeg kan ha i meg.


(whi)

Dette er et luksusproblem når barn og voksne i andre deler av verden ikke har mat, men for meg er det blitt nettopp det: Et problem. Dere skjønner, jeg trenger jo mat, men jeg klarer bare ikke få det ned, og som oftest har jeg ikke tid til å lage middagsmat først på dagen (som er det eneste jeg får ned). En dag kan jeg plutselig få lyst på et spesielt pålegg og jeg tenker "yes, it's back, nå klarer jeg endelig å spise frokost igjen" men det varer i ca. én dag og så er det tilbake i gamle vaner. Ofte spiser jeg ikke noe hele dagen før middag, som er tidligst i 3-4-tiden og vanligvis i 5-6-tiden. Og det sier seg jo selv at det ikke er spesielt bra for kroppen, hodet og energinivået. Dette viser seg spesielt i treningsvanene mine, for dere skjønner kanskje at det ikke er så lurt å presse seg på treningssenteret når man ikke har spist frokost/noe den dagen.


(whi)

Havregrøt fungererer hakket bedre enn brødskiver, men heller ikke det faller i smak i lengden. Jeg har også prøvd bananpannekaker noen, og det var veldig godt, mettende og ga meg ikke brekninger: Full score! Men man må jo prøve å variere litt, så jeg lurte på om dere har noen tips, enten det gjelder å få tilbake matlysten eller frokostmat jeg kan prøve å variere med. Jeg tror stikkord er varm og/eller salt, haha. (og så er jeg allergisk mot egg og fisk og nøtter, for your information)

Og ja, jeg er sær. Både når det gjelder mat og andre ting.



I have not been able to eat breakfast on a regular basis for the most part of this year. Regular slices of bread with whatever spread or something else on them tend to make me want to throw up, and the same goes for cereal. The thing is, that if there are leftovers from dinner the day before, I can finish them without even gagging.

This is not really a problem when you think of all the children and people in general that starve in various places of the world, but for me, in my part of the world, this is indeed a problem. It's quite obvious that I need to eat, but I just can't get it down, and some days my first meal is at dinnertime, which varies from 3 to 6 pm. That's not good for me, my body, my head and my energy levels, and this is quite obvious especially when I work out. (A bit heavy) physical exercise with nothing in your stomach is not a good idea, I tell you.

Oatmeal works better than sandwiches, but that gets boring after a while. I've tried making banana pancakes, and that's tasty, filling AND it didn't make me gag, but variation is key to a healthy diet. That's why I would really appreciate it if any of you could give me a hint or two on either how to get my morning appetite back or food that I can try to vary my mornings with. I think the key is that the dish is hot and/or salty, haha. (and I am also allergic to eggs, fish and nuts, fyi).

And yes, I am weird when it comes to food (and other stuff).

10 kommentarer

Anja

26.06.2014 kl.16:19

har samme problemet. kanskje ikke riktig så ille, men frokost er vanskelig å få i seg, og jeg føler meg like lost som deg, for til tider er det INGENTING som frister i det hele tatt..

Elise

26.06.2014 kl.16:44

Har det på samme måte. Løsningen min ble smoothie :) lager med frosne blåbær og bringebær, havregryn, vaniljekesam, banan og soyamelk. Drikker ett par glass for å bli mett. Ellers anbefaler jeg hjemmelagd brød eller rundstykker, frister mer for min del iallefall!

siribokoholiker

26.06.2014 kl.19:53

Kjenner meg igjen i det du sier, så jeg har også litt problemer med det :/ Matlysten har kommet tilbake i ferien, for da stresser jeg slettes ikke like mye lenger.

Oj, er du allergisk mot fisk? Vet om så få som er det, men nøtter er jeg også allergisk mot.

Hmm... Jeg føler alt smaker litt bedre med te, og ristet brød med honning er knall! (den beste honningen lager den gamle læreren min som bor i hjembygda- himmelsk, hehe :) )

Ellers kommer jeg ikke på noe :/ Skal tenke på det!

Amelia

27.06.2014 kl.07:13

I prefer to drink my breakfast. The thought of chewing first thing in the morning.... yuck! Healthy smoothies are awesome :)

Little Miss Sunshine

27.06.2014 kl.13:26

Elise: Spiser rundstykker nå, og har planer om å bake brød i løpet av helga. Håper det forbedrer saken! Tusen takk for tips, har faktisk en del frosne bær i fryseboksen så jeg skal prøve :-)

Little Miss Sunshine

27.06.2014 kl.13:29

siribokoholiker: Takk for tips uansett :-) ALT er bedre med ristet brød!

Little Miss Sunshine

27.06.2014 kl.13:29

Amelia: Thank you for your input, I'll definitively try that one! :-)

Little Miss Sunshine

27.06.2014 kl.13:30

Anja: Akkurat NÅ går det bra for nå jobber jeg ikke, men det er ikke lenge igjen før jeg skal jobbe nesten hver dag og da trenger jeg litt næring for å fungere.

Nina Julianne

27.06.2014 kl.22:34

Smoothie all the way ;) Du kan gjøre alt klart dagen før og bare hive i blenderen, evt. kjøpe deg en smoothieblender der du lager den i flasken og bare bytter knivbladet ut med lokk m/drikketut ^^,

Little Miss Sunshine

28.06.2014 kl.11:08

Nina Julianne: Skulle faktisk kjøpe en da Coop hadde medlemstilbud på dem, men såklart hadde de ikke igjen :-((( Har en gigablender fra før, men den er litt tvilsom + tar aaalt for stor plass i den noe minimale skapplassen vår, så en slik hadde vært FLOTT. :-)

Skriv en ny kommentar



JULIE BETTINA

I blog about what I see, hear and wear, about the books I read and the food I make. Oh, and I'm really a mermaid.

Contact: juliebseggen@gmail.com

Follow

Sunnfornuft

2017 Reading Challenge

Julie Bettina has read 5 books toward her goal of 60 books.
hide

Kategorier

hits