hits

Positivitet i hverdagen

I det siste jeg har hatt en liten down-periode, mest fordi jeg har vrt syk og blitt i drlig humr av det, s har jeg bare vrt hjemme og kjedet meg og ikke ftt gjort skolearbeid p grunn av hodepine, s har jeg blitt stressa p grunn av mangelen p unnagjort skolearbeid, som har gjort hodepinen verre og s videre. Dere skjnner kanskje at dette er en ond sirkel det er vanskelig komme seg ut av?


(whi)

Man m jo prve, n er det nemlig slutt p bare la det skure og g. Her er noen tips til bde meg selv og andre om hvordan man kan f inn litt mer positivitet i hverdagen, samme om man er syk, umotivert eller bare nedfor.

1. Hold p med noe!
Det dummeste man gjr er sperre seg inne og bare slenge seg p sofaen nr verden gr en i mot. Her snakker jeg av egne erfaringer, for jeg blir bare nedfor av sitte og gjre ingenting, spesielt nr jeg har vrt s mye alene som jeg har vrt i det siste. Man m faktisk bare tvinge seg selv til g ut, treffe folk, gjre unna rend; om man ikke klarer gjre f.eks. skolearbeid p grunn av hodepine s kan man i alle fall ta med seg en skjnnlitterr bok og lese p lesesalen. Alt er bedre enn sitte hjemme og synes synd p seg selv.

2. Spis ordentlig!
Her er nok en felle jeg har gtt i, nemlig ikke spise nok og det lille man spiser er ikke srlig bra for hverken det ene eller det andre. Hold deg unna brus, stsaker og div. usunne saker og drikk heller vann og frukt - er man syk blir man ikke bedre av usunn mat!

3. Kom deg ut!
Dette er noe av det samme som det frste punktet, men dette gr mer p fysisk aktivitet. Du har kanskje ikke energi til lpe ei mil p tredemlle, men du kan i alle fall g deg en tur, om enn bare en tusletur rundt i byen eller p butikken. Kroppen trengeraktivitet. (dette punktet er dog litt relativt, jeg mener ikke at man skal tvinge seg ut om man har 40 i feber og kroppen er i nr komatilstand pga. influensa)

4. Pynt deg!
Dette er et ganske overfladisk punkt, men det funker i alle fall for meg. Om jeg bare bruker litt tid p fikse sminken ordentlig, sette opp hret i en frisyre jeg synes jeg kler eller ha p meg et smykke som lfter hele antrekket, blir dagen litt bedre tross hodepine og "jeg hater meg selv"-innstilling. Dette gjelder kanskje ikke for alle, men at man er fornyd med seg selv (uansett om det er bare utseendemessig) betyr veldig mye for selvflelsen.

5. Sosialisr!
Dette er kanskje det viktigste punktet. Ikke steng deg inne (om du ikke har et supersmittsomt virus), men vr sammen med folk; snakk om det du trenger snakke om i stedet for sitte og la deg selv lide med dine egne negative tanker. Kommunikasjon er viktig, men husk at de rundt deg har sine egne problemer og har kanskje ikke plass til flere - om du har alvorlige problemer er det kanskje best ta kontakt med en profesjonell.

6.

Tumblr_inline_milqgk6lqz1qz4rgp_large

Man kan vel ikke la vre bli litt lysere til sinns av denne fantastisk fine krabaten?

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar



JULIE BETTINA

I blog about what I see, hear and wear, about the books I read and the food I make. Oh, and I'm really a mermaid.

Contact: juliebseggen@gmail.com

Follow

Sunnfornuft

Kategorier