Positivitet i hverdagen

I det siste jeg har hatt en liten down-periode, mest fordi jeg har vært syk og blitt i dårlig humør av det, så har jeg bare vært hjemme og kjedet meg og ikke fått gjort skolearbeid på grunn av hodepine, så har jeg blitt stressa på grunn av mangelen på unnagjort skolearbeid, som har gjort hodepinen verre og så videre. Dere skjønner kanskje at dette er en ond sirkel det er vanskelig å komme seg ut av?


(whi)

Man må jo prøve, nå er det nemlig slutt på å bare la det skure og gå. Her er noen tips til både meg selv og andre om hvordan man kan få inn litt mer positivitet i hverdagen, samme om man er syk, umotivert eller bare nedfor.

1. Hold på med noe!
Det dummeste man gjør er å sperre seg inne og bare slenge seg på sofaen når verden går en i mot. Her snakker jeg av egne erfaringer, for jeg blir bare nedfor av å sitte og gjøre ingenting, spesielt når jeg har vært så mye alene som jeg har vært i det siste. Man må faktisk bare tvinge seg selv til å gå ut, treffe folk, gjøre unna ærend; om man ikke klarer å gjøre f.eks. skolearbeid på grunn av hodepine så kan man i alle fall ta med seg en skjønnlitterær bok og lese på lesesalen. Alt er bedre enn å sitte hjemme og synes synd på seg selv.

2. Spis ordentlig!
Her er nok en felle jeg har gått i, nemlig å ikke spise nok og det lille man spiser er ikke særlig bra for hverken det ene eller det andre. Hold deg unna brus, søtsaker og div. usunne saker og drikk heller vann og frukt - er man syk blir man ikke bedre av usunn mat!

3. Kom deg ut!
Dette er noe av det samme som det første punktet, men dette går mer på fysisk aktivitet. Du har kanskje ikke energi til å løpe ei mil på tredemølle, men du kan i alle fall gå deg en tur, om enn bare en tusletur rundt i byen eller på butikken. Kroppen trenger aktivitet. (dette punktet er dog litt relativt, jeg mener ikke at man skal tvinge seg ut om man har 40 i feber og kroppen er i nær komatilstand pga. influensa)

4. Pynt deg!
Dette er et ganske overfladisk punkt, men det funker i alle fall for meg. Om jeg bare bruker litt tid på å fikse sminken ordentlig, sette opp håret i en frisyre jeg synes jeg kler eller ha på meg et smykke som løfter hele antrekket, blir dagen litt bedre tross hodepine og "jeg hater meg selv"-innstilling. Dette gjelder kanskje ikke for alle, men at man er fornøyd med seg selv (uansett om det er bare utseendemessig) betyr veldig mye for selvfølelsen.

5. Sosialisér!
Dette er kanskje det viktigste punktet. Ikke steng deg inne (om du ikke har et supersmittsomt virus), men vær sammen med folk; snakk om det du trenger å snakke om i stedet for å sitte og la deg selv lide med dine egne negative tanker. Kommunikasjon er viktig, men husk at de rundt deg har sine egne problemer og har kanskje ikke plass til flere - om du har alvorlige problemer er det kanskje best å ta kontakt med en profesjonell.

6.

Tumblr_inline_milqgk6lqz1qz4rgp_large

Man kan vel ikke la være å bli litt lysere til sinns av denne fantastisk fine krabaten?

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar



JULIE BETTINA

I blog about what I see, hear and wear, about the books I read and the food I make. Oh, and I'm really a mermaid.

Contact: juliebseggen@gmail.com

Follow

Sunnfornuft

2017 Reading Challenge

Julie Bettina has read 5 books toward her goal of 60 books.
hide

Kategorier

hits