Oktoberbøker

Ja, da er det tid for bokinnlegg igjen! Forrige måned leste jeg to splitter nye bloggerbøker, samt litt diverse annet — som vanlig!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ANNIKEN ENGLUND JØRGENSEN – BARE EN NATT TIL // ★★☆☆☆
“I hendene dine holder du nå hjertet mitt, og et hjerte er ingenting å tulle med. Så lukk det igjen, ta på hjertet mitt, føl på det, lukt på det, stryk hånden din over de levende minnene og press det inntil brystet før du trekker pusten dypt. For idet du åpner boken igjen, vil du bli like hektet på den, som jeg ble i ham.” (Goodreads.com)

Jeg har lest bloggen til Anniken i flere år, og da får man jo med seg en ting eller to ettersom hun deler en del fra privatlivet sitt. Derfor ble det veldig spennende å skulle få hele bildet gjennom denne boken! (ja, jeg er nysgjerrig) Anniken skriver godt på bloggen, og man ser glimt av det også i boken hennes — den drømmende skildringen og fin bildebruk, blant annet. Likevel, det er litt forskjell på et blogginnlegg og en 250 siders bok. Jeg følte boken ble litt oppstykket og usammenhengende, og det var ikke noen jevn driv. Det var også en del rart språk, og her skylder jeg på redaktøren, for det er faktisk hans/hennes jobb. NÅR DET ER SAGT så fikk denne boken meg til å tenke på min første kjærlighet og min påfølgende kjærlighetssorg, og det som var litt interessant/tragikomisk er hvor likt jeg og Anniken tydeligvis hadde det.

Det var også vondt å lese, for her snakker vi alvorlige psykiske problemer som følge av både det ene og andre, og hos både den ene og den andre. Jeg likte også hvor fint hun skrev om Mikkel, til tross for alt som har skjedd. Det var for meg ikke snakk om uthenging, av noen, og det synes jeg er et veldig positivt trekk. Det jeg derimot har NULL forståelse for er hvor hauset opp boken har blitt for å nettopp henge ut folk, og dette søksmålet fra Simen Auke eller hva han heter? ON WHAT GROUNDS? Han blir jo knapt nevnt… Uansett, en interessant lesing for den som følger Anniken sin blogg, men litteraturmessig var ikke denne en høydare.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

JOHN ALLISON – GIANT DAYS, VOL. 8 // ★★★★☆
“Its the end of second year for best mates Susan, Daisy, and Esther, and cracks are appearing in the foundation of this unshakeable trio. Between (irritating) new loves, (secretive) old loves, (unlikely) new friendships and (terrible) old houses, theyll be lucky to make it to third year alive!” (Goodreads.com)

Nok et underholdende nummer av Giant Days gikk ned på høykant, jeg kan bare ikke få sagt hvor godt jeg begynte å like denne serien etter volum 4! Noe skjedde med fortellingen og det ble mer sammenhengende og målrettet, og det liker jeg!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

JOJO MOYES – STILL ME // ★★★★☆
“Louisa Clark arrives in New York ready to start a new life, confident that she can embrace this new adventure and keep her relationship with Ambulance Sam alive across several thousand miles. She steps into the world of the superrich, working for Leonard Gopnik and his much younger second wife, Agnes. Lou is determined to get the most out of the experience and throws herself into her new job and New York life. As she begins to mix in New York high society, Lou meets Joshua Ryan, a man who brings with him a whisper of her past. Before long, Lou finds herself torn between Fifth Avenue where she works and the treasure-filled vintage clothing store where she actually feels at home. And when matters come to a head, she has to ask herself: Who is Louisa Clark? And how do you reconcile a heart that lives in two places?” (Goodreads.com)

Mange har vært imot de to oppfølgerne til Me Before You, for hvorfor skulle man fortsette på en historie som stod så godt for seg selv? Jeg er en av tydeligvis få som likte oppfølgerne bedre enn den første boken, så jeg nøt det siste kapittelet i historien om Lou. For en karakter! Det var kanskje litt åpenbart til tider, men samtidig var det andre sekvenser som var overraskende og utrolig fine, så alt i alt var det en veldig fin leseopplevelse.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

SOPHIE ELISE – ELSK MEG // ★★★★☆
“Elsk meg handler om en ung jente på vei inn i en av de sterkeste formene for avhengighet et ungt menneske kan oppleve: Forelskelse. Boka viser alle de utenkelige tingene man er villig til å gjøre for noen man har blitt avhengig av og som ikke nødvendigvis er avhengig av deg tilbake.” (Goodreads.com)

Jeg likte Forbilde ganske godt da den kom ut i fjor, og jeg gledet meg derfor til Elsk Meg kom ut. Jeg hørte Ida med hjertet i hånden-episoden der Ida Fladen og Sophie Elise diskuterer boken, og den gjorde meg bare mer spent. OG NYSGJERRIG, for hvem er “han”? (jeg har en teori) Vel, jeg er ikke noe klokere etter å ha lest boken, men jeg har fått nok et bevis på at Sophie Elise kan å skrive. Det er nemlig velskrevent, fint, trist, tragisk og ettertenksomt, og man som leser føler noe. Og da mener jeg man har lyktes som forfatter!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

JESSICA TOWNSEND – NEVERMOOR: THE TRIALS OF MORRIGAN CROW  // ★★★★☆
“Morrigan Crow is cursed. Having been born on Eventide, the unluckiest day for any child to be born, she’s blamed for all local misfortunes, from hailstorms to heart attacks–and, worst of all, the curse means that Morrigan is doomed to die at midnight on her eleventh birthday. But as Morrigan awaits her fate, a strange and remarkable man named Jupiter North appears. Chased by black-smoke hounds and shadowy hunters on horseback, he whisks her away into the safety of a secret, magical city called Nevermoor.” (Goodreads.com)

En bok som ble omtalt som den nye Harry Potter er jo en bok man må lese, spesielt om man er en Potterhead som meg. Jeg skal ikke lyve og si at dette nærmet seg Harry Potter, MEN det var spennende å lese om Morrigan og hennes eventyr i Nevermoor. Det man må huske er at dette er barnelitteratur (selv på nær 440 sider!), så jeg skal bite i meg litt av min sterkeste kritikk — men samtidig er også bøkene om Harry Potter ment for barn, men her finner vi så mange lag med mening at det passer veldig bra for voksne, også. Townsend kan altså ikke måle seg med Rowling, men hun har lyktes i å skrive en underholdende, magisk og spennende bok som fikk meg til å reservere oppfølgeren på biblioteket med én gang.

♦   ♦   ♦

DA har jeg rundet seksti bøker hittil i år, og det må jeg si meg veldig fornøyd med. Jeg startet jo året uten noe bestemt antall bøker som skulle “konsumeres”, jeg skulle ta det med ro, ikke stresse og bare kose meg med lesingen. Det har jeg klart, heldigvis, og det skal jeg opprettholde fremover. Det er jo selvfølgelig gøy å lese 100+ bøker i året, men jeg er en som blir veldig opphengt i tall, og da blir det fort slik at man leser kun for å lese mange bøker, ikke for å få noe mer ut av det. Så det jeg har gjort i år har fungert mye bedre, og seksti bøker (and still counting) er fremdeles et veldig høyt antall.

Leser du mye? Hva leser du?

14 kommentarer

Siste innlegg