Maibøker

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

MARIE AUBERT – KAN JEG BLI MED DEG HJEM // 117 S. //  ★★★★☆
“En sekstenårig jente sniker seg inn i et hus som ikke er hennes. En ung kvinne får blåmerker og er usikker på om hun liker det. En mann er i Sør-Amerika med sin kone for å hente adoptere en gutt, men trekkes i stedet mot en litt for stor jente. De ni novellene i «Kan jeg bli med deg hjem» handler alle om mennesker i oppbrudd – fra vennskap, ekteskap eller kjæresteforhold. Mange av dem beveger seg akkurat på grensen mellom skamløshet og overtramp. Og alle klamrer de seg til tanken på at det finnes noe som er større enn det de forlater. ” (Goodreads.com)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

PHILIP ARDAGH – MUMMIDALENS VERDEN: MUMMITROLLENE // 359 S. // ★★★★☆
Dette er en veldig søt og informativ bok som introduserer både Mummidalen og dens beboere til nye lesere på en veldig fin og oversiktlig måte. Gamle lesere, sånn som meg selv, kan også finne mye hygge her, og selve omslaget på boken er virkelig verdt å ha i bokhylla. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

KIERON GILLEN – THE WICKED + THE DIVINE, VOL. 5 // 144 S. // ★★★★☆
Her skal jeg ikke avsløre noe om innholdet, for jeg vil ikke avsløre noe, men det er BRA. Vakre tegninger og en spennende historie, så om du liker tegneserier så er dette absolutt noe jeg kan anbefale.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

KIERON GILLEN – THE WICKED + THE DIVINE, VOL. 6 //  168 S. // ★★★★★
Igjen, vil ikke avsløre noe som helst, men denne serien er THE BOMB. Og dette nummeret tok kaka, virkelig!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

MADELINE MILLER – CIRCE //  352 S, // ★★★★★
Circe blir født av solguden Helios, men har hverken stemme, utseende eller personligheten som matcher sine familiemedlemmer. Etter hvert som hun blir eldre, blir det klart at hun har evner som er forbudt blant gudene – hun er nemlig en heks. Og som en heks kaster hun en mørk forbannelse, og den forbudte handlinger får henne sendt i eksil på en øde øy. På øya blir hun bedre kjent med seg selv og med evnene sine, og hun møter også andre som kommer i land på øya: Guden Hermes, håndverkeren Daedalus, helten Odysseus. 

Circe er en bok om det å være annerledes, å finne seg selv, kjærlighet, feminisme, alt innhyllet i et slør av gresk mytologi. En virkelig fin bok som jeg ble ordentlig glad i.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ALEXANDRA CHRISTO – TO KILL A KINGDOM //  358 S. // ★★★★☆
Det var en gang en havfrue som møtte en prins og forkastet alt hun var for å være sammen med ham. Og så har du Lira, som dreper en ny prins hvert år på bursdagen sin, for å gjøre seg fortjent til å overta tronen som havets dronning. Dette er en virkelig finurlig adaptasjon av den klassiske fortellingen Den Lille Havfruen, og her er det litt mer girl power og mørke, for å si det sånn! Følte kanskje at historien ble konkludert på en litt forhastet måte, men dette ødela ikke leseopplevelsen nevneverdig.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

IAN DOESCHER – WILLIAM SHAKESPEARE’S STAR WARS: VERILY, A NEW HOPE //  174 S. // ★★★★★
“MAY THE VERSE BE WITH YOU!

Return once more to a galaxy far, far away with this sublime retelling of George Lucas’s epic Star Wars in the style of the immortal Bard of Avon. The saga of a wise (Jedi) knight and an evil (Sith) lord, of a beautiful princess held captive and a young hero coming of age, Star Wars abounds with all the valor and villainy of Shakespeare’s greatest plays. ‘Tis a tale told by fretful Droids, full of faithful Wookiees and fearsome Stormtroopers, signifying… pretty much everything.” (Goodreads.com)

Altså, en kombinasjon av Shakespeare og Star Wars!? COUNT ME IN! En virkelig fornøyelse å lese, men kanskje for den litt spesielle – det er kanskje ikke så mange som virkelig nyter å lese et teaterstykke skrevet på vers? Uansett, jeg likte den kjempegodt, og så har den morsomme illustrasjoner, også!

 

Det fine været var nok hovedfaktoren til at jeg fikk lest såpass mange bøker i mai. Jeg likte alle veldig godt, men Circe må være favoritten. For en bok! ♥

Hva leste du sist?

8 kommentarer
    1. Kjempefine bøker. Sist leste jeg en bok som heter “Kvinnen i vinduet A.J Finn ” – ” Hvert femtende minutt av Lisa scottli” Den siste anbefales virkelig av Lisa Scottli. Nå leser jeg videre på roman serie nr 89 av Sønnavind 😛

    2. Ååh jeg elsker bokoppsummeringene dine 🙂 De er veldig inspirerende! Har tenkt på å ha vurderinger av bøkene jeg leser også, men er så utrolig dårlig på å bestemme om det er 3 eller 4 stjerner feks hehe^^

    3. Iselin Renée: Åh, takk 😀 Jeg syntes også det var vanskelig i starten, og noen ganger må jeg gå tilbake og endre på Goodreads, men etter hvert får man teken! Det er jo DIN mening 🙂 Jeg følger forresten Goodreads sin beskrivelse av antall stjerner, der en stjerne er “did not like it”, to stjerner er “it was okay”, tre stjerner er “liked it”, fire stjerner er “really liked it”, og fem stjerner er “loved it”.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg