Januarbøker

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

J. R. R. TOLKIEN – BEREN AND LÚTHIEN  //  288 S.  //  ★★★★☆
Historien om Beren og Lúthien er en av favoritthistoriene mine fra Silmarillion, og da jeg hørte at det skulle komme en egen bok viet til disse to… Da ble jeg glad da! Vel, boken viste seg å være litt annerledes enn forventet, for det er ikke én lang, sammenhengende historie, det er flere varianter av den samme, noen på vers, noen tidligere utgaver og ja, mye forskjellig som egentlig forteller det samme. Det er Tolkiens sønn, Christopher, som har redigert og valgt ut innholdet i denne boken, og fra et historisk og forfattermessig synspunkt er jo selve prosessen frem til det “endelige” resultatet veldig interessant. For den som elsker den faktiske historien ble det en litt spesiell leseopplevelse, men jeg likte den godt likevel!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

S. E. HINTON – THE OUTSIDERS  //  218 S.  //  ★★★☆☆
The Outsiders omtales (i hvert fall på omslaget) som “the original teenage rebel story”, og er visst godt kjent i for eksempel USA, der den brukes mye i skolesammenheng. Og det er nettopp i denne sammenhengen jeg har fått høre nyss om boken også, fordi engelskelevene mine leser den faktisk akkurat nå. Boken tar utgangspunkt i en gjeng, the Greasers, som er fattige og har et dårlig rykte på seg. I samme, ikke navngitte amerikanske by finner vi også the Socials (Socs), som er rike barn med lite å finne på. Disse to gjengene støter sammen til stadighet, og en dag flommer begeret over… Dette er en bok som ble skrevet da forfatteren var 15-17 år, og den bærer en del preg av akkurat det. Det er noen litt korttenkte slutninger og rare formuleringer, men helt OK sånn handlingsmessig.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

AGNES RAVATN – LIVET ER EI SKANDALE  //  94 S.  //  ★★★★★
Livet “på landet” viser seg å være redningen da hovedpersonen og familien flytter inn i feriehuset for et halvt års tid. Og vennskapet med den syttigårige forfatternaboen er både intellektuelt og koselig, og også det jeg likte best med hele boken. En skikkelig fint skrevet samling av essays om det å komme seg ut av byen, de fine tingene i hverdagen og relasjoner oss mennesker imellom.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

RUPI KAUR – THE SUN AND HER FLOWERS  //  256 S.  //  ★★☆☆☆
Nok en diktsamling fra Rupi Kaur, forfatteren bak milk and honey. Jeg er fremdeles ikke overbevist, og kanskje enda mindre nå enn etter milk and honey. For meg var det lite å hente her, og det ble litt… Kjedelig. Noen mener Kaur er en gudegave, men dette er helt “meh” for meg.


Det var altså de fire bøkene jeg leste i januar, godt og blandet kan vi vel si! Jeg har som dere kanskje har merket tonet litt ned på lesepresset, rett og slett fordi det ble litt i overkant i fjor. Jeg stresset skikkelig med å nå målet mitt, og det tar kanskje litt overhånd når man sover dårlig fordi man føler man ikke får lest nok? Slik ble det i alle fall for meg, og det er en ganske teit grunn til å miste nattesøvn, så i år tar jeg det med ro. Jeg tenker rundt femti bøker, men har ikke satt dette målet på Goodreads – fordi den nettsiden kan også være stressende, ettersom den stadig vekk minner deg på hvor langt etter du henger når du ikke klarer å holde deg à jour. SÅ jeg satte et mål om én bok, for nå blir jeg for alltid foran skjema, samme hvor lite jeg egentlig leser. Null stress, bare leseglede ♥

Hva leste du sist?

8 kommentarer
    1. Det kan lett bli stressende å tenke at man skal lese så og så mange bøker. Så jeg skjønner tankegangen din veldig godt.
      Du fikk lest en del forskjellig i januar ser jeg, og den siste boken jeg leste var “Marsboeren” av Andy Weir. 🙂

    2. Har ikke lest noen av disse bøkene, så takk for tips 🙂
      Den siste boken jeg leste var en av Jørn Lier Horst, digger han sine bøker så koser meg med de 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg