Books of November

Ooops, plutselig var det mandag, og jeg glemte helt å poste bokinnlegget for november i går (som jeg hadde lovet)! Men nå, dere, hello! Jeg droppet å ha en lang beskrivelse av hver bok, à la omslagstekst, for den kan dere finne på for eksempel Goodreads (jeg har litt dårlig tid, hehe), så jeg har fattet meg i korthet om hva jeg syntes om hver enkelt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ELLEN WISLØFF – SKITTEN POESI // 128 S. // ★★★☆☆
Nok et medlem i poesiserien til Ellen Wisløff, denne gangen en litt mer “rocka” utgave, som det står på forsiden. Jeg synes kanskje ikke det var så skittent, så for meg ble tittelen litt misvisende, men en god del fine dikt her, altså!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

MARJORIE M. LIU – MONSTRESS VOL 2: THE BLOOD // 152 S. // ★★★★★
ENDELIG ble dette heftet ledig på biblioteket, jeg har seriøst ventet siden juli! Heldigvis ble jeg ikke skuffet, for fortsettelsen på historien er like mørk, spennende og rå som jeg håpet. Skikkelig fint tegnet med nydelige detaljer, i kombinasjon med god tekst. Hurra!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

PHILIP PULLMAN – LA BELLE SAUVAGE // 464 S. // ★★★★★
Pullman vender tilbake til His Dark Materials-universet etter tretten år, og jeg likte denne boken så utrolig godt. Pullman skriver så nydelig og skildrende, og hovedpersonen Malcolm er så flott og god, samtidig som har virker så ekte. En virkelig, virkelig fin bok, der vi får et gjensyn med Lyra, dog i en litt annen alder enn i den første trilogien.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

LEIGH BARDUGO – THE LANGUAGE OF THORNS // 279 S. // ★★★★★
Noen ganger er jeg litt overfladisk og kjøper bøker fordi de er fine. Og så er det noen ganger at de fine bøkene er minst like fine på innsiden. Dette var et slikt tilfelle, for her har Leigh Bardugo trikset litt med allerede kjente eventyr og laget kjempefine nye historier av dem. Og så de fine illustrasjonene ♥

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

KURTIS J. WIEBE – RAT QUEENS VOL. 4: HIGH FANTASIES // 128 S. // ★★★★☆
Rat Queens er hardtslående, tøffe og umoralske, og jeg elsker det. Det skjedde kanskje ikke sååå mye i dette volumet og dermed blir denne litt svakere enn de foregående, men det var så fint med et gjensyn at det går bra.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

KIERON GILLEN – THE WICKED + THE DIVINE VOL. 1: THE FAUST ACT // 144 S. // ★★★★★
Noen tegneserier er helt OK, mens andre er virkelig flotte. The Wicked + the Divine faller inn i sistnevnte gruppe. For en historie! For en setting! Virkelig spennende, og vakkert tegnet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

KELLY SUE DECONNICK – PRETTY DEADLY VOL. 1: THE SHRIKE // 120 S. // ★★★☆☆
Og så har vi de allerede nevnte tegneseriene som er helt OK. Jeg følte her at jeg hadde gått glipp av noe, at dette er en spin-off av en annen tegneserie, for selv om det er veldig interessant og spennende, så skjønte jeg ikke heeelt greia. Hva skjer, og kanskje enda viktigere, hvorfor? Litt lost, altså, men helt OK.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

KELLY SUE DECONNICK – PRETTY DEADLY VOL. 2: THE BEAR // 152 S. // ★★★☆☆
Ja, skjønte jo litt mer her siden jeg hadde lest vol. 1, men fremdeles litt lost. Fint tegnet, da!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

CHARLES BUKOWSKI – LOVE IS A DOG FROM HELL // 312 S. // ★★☆☆☆
Bukowski var en fyr som drakk og ruset seg og lå med masse damer. Og det er det denne diktsamlingen handler om. Ikke veldig imponert.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

MAGGIE STIEFVATER – ALL THE CROOKED SAINTS // 320 S. // ★★★★☆
Jeg ELSKET jo Raven Boys-serien til Stiefvater, og ventet dermed i spenning på denne boken. Jeg elsker at Stiefvater ikke forklarer alt i universet sitt med én gang, for selv om man er litt forvirret i starten så er det en slags naturlig læring på gang når man leser, man må liksom finne ut av ting litt selv heller enn å få alt inn med teskje. Dette var også tilfellet med All the Crooked Saints, samtidig som det er slik vakker skildring av Colorado at det blir som en slags kjærlighetserklæring oppi den spennende historien om magi, tro, kjærlighet og livet. Virkelig fin!

 

Har du lest noe fint i det siste?

6 kommentarer

Siste innlegg