Valg og sånn

Jeg liker å være overflatisk her inne. Jeg poster fine bilder, skriver om den nye sminken min og legger ut middagsoppskrifter. Innimellom er jeg halvintellektuell og skriver om de ørti bøkene jeg leser. Det er dette jeg velger å vise dere. Livets lyse side, dans på roser, alt det der.

Sannheten er jo at livet har flere sider, akkurat sånn som meg. Samtidig som jeg legger dagens eyeliner tenker jeg febrilsk over fremtiden og økonomien min, og mens vi spiser frokost diskuterer mannedyret og jeg samfunnet (om vi ikke øver på vår egenkomponerte musikal med sanger fra Disney-filmer og jingler fra diverse programmer. Som sagt, mange sider). For jeg er egentlig ikke så overflatisk som jeg viser frem her på bloggen.

Jeg skal ikke påstå at jeg er superengasjert i politikken. Men jeg vet en del om hvordan samfunnet fungerer, om hvordan det er og om hvordan det kan bli (på godt og vondt), og jeg vet nok om Norges politiske partier til å vite hvilke jeg er mest enig med (og hvilke parti jeg slettes ikke er enig med). Jeg har stemt siden jeg ble myndig, og jeg ser det ikke bare som en rett, men en plikt. Ikke noe å kimse av, ikke noe å gjøre fordi det er kult, men fordi det er viktig. Fordi vi lever i et demokrati, i verdens beste land, men det betyr ikke at ting ikke kan bli bedre. Og slett ikke at ting ikke kan bli verre. Jeg har ikke tro på politikk som gjør ting bedre for en liten andel av befolkningen, der man ikke tenker lengre enn sin egen nesetipp. Vi lever i Norge sammen, og da må vi tenke på hverandre. På alle. Vi må ta vare på de eldre, vi må passe på at folk får jobb (spesielt lektorer i engelsk som bor i Trondheim, plis gi meg jobb), vi må være nøye med utdanningen til barna våre, og vi må virkelig ta miljøet på alvor, ellers er det ingen fremtid å snakke om. 

På torsdag stakk mannedyret og jeg innom biblioteket i Trondheim og forhåndsstemte. Ettersom det i dag er valgdag, er det for sent å forhåndsstemme og for å stemme må du møte opp i kommunen der du er folkeregistrert. Om du ikke har forhåndsstemt og har muligheten, i dag er dagen.

Bruk retten din. Gjør plikten din. Stem.
Okay, nå kan vi gå tilbake til blomster og sminke og sånn.

4 kommentarer

Siste innlegg