Reprise: Pasta med spinatpesto

I det siste har jeg ikke laget så mye nytt og kult, så denne uka kommer en reprise-oppskrift, for å hedre en av de gode, “gamle” klassikerne, nemlig pasta med spinatpesto!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Du trenger:

spaghetti til to personer

ca. 100 gram frisk spinat (har ikke testet med frossenspinat ennå, men det funker sikkert også)
2 knuste hvitløksfedd
50 gram solsikkekjerner
50 gram revet parmesan
ca. 1,5 dl olivenolje
sitronsaft
salt og pepper

Kok opp vann og hiv oppi ønsket mengde spaghetti. Mens pastaen koker har du spinat, solsikkefrø, hvitløk, parmesan og olivenolje i blenderen og mikser det så det blir en fin “røre”. Jeg opplevde at den ble for tykk til at blenderen fikk til å knuse alt, så jeg måtte tilsette ekstra væske (vann). Smak til med sitronsaft, salt og pepper. Når pastaen er ferdigkokt, vender du inn pestoen og voilà, maten er servert. Denne pestovarianten kan selvfølgelig brukes til andre ting enn på pasta, men det var nå slik jeg serverte den denne gangen.

Tips: Om du vil ha mer mat i retten, kan du tilsette for eksempel oppkuttet skinke av et eller annet slag, det synes i alle fall jeg passer til. Kjøttdeig trenger heller ikke være så dumt, da steker du kjøttdeigen for seg først, før du heller på pestosausen – akkurat som med tradisjonell tomatsaus.

Tips to: Riv over enda mer parmesan – naaaam!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

10 kommentarer

Siste innlegg