Mais til frokost

Jeg har perioder der jeg ikke utstår tanken på brødskive til frokost. Det funker bare ikke! Tidvis går jeg for en frisk og god smoothie, andre ganger må jeg ha noe varmt. Ostesmørbrød har vist seg å være redningen mange ganger, men det er jo fint å variere litt, også. Og det var da jeg kom på polentagrøt…

Polenta er grøt laget av maismel, litt grovere enn vanlig hvetemel, som er vanlig i Nord-Italia. Og det er så utrolig enkelt å lage! Tommelfingerregelen er at du bruker en del polentamel med fire deler melk, det vil si 4 dl melk til én dl polentamel. Dette blir en fin porsjon til én person, og fyller en mummiskål perfekt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Melk, salt og polentamel er seriøst alt du trenger. Visp melet ut i melka i en kjel og kok opp. Husk et kryddermål med salt pr. desiliter polentamel, da kommer den gode smaken frem! Ettersom det er melk med i bildet må du følge godt med, for plutselig koker det over og svir seg. Det skal ikke mange minuttene til før blandingen får en fin grøtkonsistens og da er den ferdig. Dryss over sukker og kanel, og vips har du en god og varm frokost.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tips: Om du setter grøten i kjøleskapet og serverer kald med rød saus til, får du en skikkelig god dessert. Just saying!

10 kommentarer

Siste innlegg