Mummikopp-o-rama

Mummikoppsamlingen min er nå oppe i 36 kopper, så jeg tenkte å vie et innlegg til dem.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Si hei til gjengen!

Det startet da jeg begynte som blodgiver, og jammen har det ikke ballet koppet på seg på de tre årene siden jeg ga blod for første gang. Jeg har faktisk ikke kjøpt så veldig mange selv, for jeg har fått i blodgivergave, pappa har fått i blodgivergave og gitt til meg, og jeg har fått til jul og bursdager.

En god del av dem er ikke lenger i produksjon, og så har jeg alle sesongkrus siden jeg begynte å samle. Jeg begynte ikke å fotografere hver og en, men fokuserte på noen grupper som jeg synes er spesielle.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I rekken i midten ser du vinterkoppene mine. Den nederste heter Under granen, så kommer Skitur med Herr Brisk, deretter har vi årets vinterkrus Vinterhesten, og så fjorårets Vinterdvale.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Og her har vi sommerkoppene, nederst Snorkfrøken og Poeten, så Øyeblikk På Stranden, Seiltur, og årets Midtsommer. Sommer- og vinterkoppene kalles sesongkrus og selges kun i et år, og så kommer det et nytt neste år igjen. Dermed blir de litt “limited edition” til forskjell fra andre krus som produseres over flere år.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Disse to ble ikke solgt i Norge, for de er en del av en svensk kampanje som kalles “Håll Sverige Rent”. Jeg fikk den øverste, rosa koppen i gave av storesøster, men da jeg pakket den opp oppdaget jeg at det var et skår i håndtaket. Søsteren min klaget til nettbutikken der hun hadde kjøpt den, og så fikk hun tilsendt en ny – som viste seg å være den nyeste varianten av kampanjekoppene. Koppen med skår i fikk jeg selvfølgelig beholde, og den er nå huset til en aloe vera-plante.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I 2014 var det hundre år siden Tove Jansson ble født, noe som ble feiret med en helt spesiell kopp som ble solgt kun dette året. Allerede litt limited edition altså, men en av seks av disse koppene hadde et brillemerke på innsiden – enda mer limited! Og gjett hvem som var så heldig og fikk akkurat en slik til bursdagen sin det året…!

Det er noen kopper jeg veeeldig gjerne skulle hatt, sånn som Hemulen og Filifjonka, men de koster mellom 500 og 1000 kroner på Finn.no, og det blir faktisk ikke aktuelt. Jeg synes 200 kroner er mer enn nok, jeg! Det er jo lov å drømme, da…

Samler du på Mummikopper?

16 kommentarer

Siste innlegg