Books of December

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

HIRO MASHIMA – FAIRY TAIL, VOL. 3 // 208 S // ★★★★​☆
HIRO MASHIMA – FAIRY TAIL, VOL. 4 // 208 S // ★★★★​☆
HIRO MASHIMA – FAIRY TAIL, VOL. 5 // 208 S // ★★★★​☆

Fairy Tail tar Natsu, Lucy og Happy på nye eventyr, her for å redde beboerne på en øy fra en skummel måneforbannelse. Lite vet de om at det slettes ikke er månen som har skylden, og når Grey slenger seg med får vi vite mer om hans mystiske fortid. Jeg digger fremdeles Fairy Tail, selv om tempoet går litt opp og ned. Og så er det jo manga da, og det er jo passe crazy, noe som faller i smak hos meg, haha!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

MARISSA MEYER – FAIREST // 265 S // ★★★★★
Jeg elsket The Lunar Chronicles, og måtte selvfølgelig også lese denne novellaen om selveste månedronningen, Levana, om hvordan hun vokste opp og ble den mektige og manipulerende skapningen vi møter i Cinder, Cress, Scarlet og Winter. Dette blir litt i samme stil som Villains-bøkene om Disney-skurker, bare mye, mye bedre. For jeg elsket intrigene, sorgen og ondskapen, og selv om Levana på ingen måte er noen sympatisk skapning så synes man synd på henne, likevel. Sukk. Likte du The Lunar Chronicles, bør du få med deg denne, også!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

MARJORIE M. LIU – MONSTRESS, VOL. 1 // 202 S // ★★★★★
Back at it with comic books! Denne stod jeg en stund i reserveringskø på hos biblioteket, og det skjønner jeg godt. Virkelig vakre tegninger, og en virkelig, virkelig interessant historie! Vi møter en ung jente som strever med etterdønningene av krig, som har gjort henne fryktløs og voldsom. Samtidig finner hun sakte ut at hun på et eller annet vis er tilknyttet et mektig monster, og denne tilkoblingen gjør ikke bare henne farlig, men også verden rundt henne. Her har du magi, du har vold, du har sex og du har en viss je ne sais quoi som gjør at jeg lengter veldig etter volum 2. Som ikke er forventet å utgis før i juni!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

SALMAN RUSHDIE – HAROUN AND THE SEA OF STORIES // 211 S // ★★★★★
Jeg skammer meg litt når jeg sier dette, men denne boken fikk jeg altså til jul i 2015, og jeg leste den straks før jul 2016. Jeg har med andre ord en god del bøker her hjemme som jeg ikke har lest, hehehehe. Men jeg er virkelig glad for at jeg endelig leste den, for ÅÅÅH, denne falt i smak.

Harouns mor har forlatt sin eventyrfortellende ektemann, så Haroun blir med faren sin på et oppdrag for en lokalpolitiker, Kvelden før oppdraget finner faren ut at han rett og slett er tom for historier. Med hjelp fra en magisk ånd og en mekanisk fugl tar Haroun på seg å hjelpe faren, noe som viser seg å være enklere sagt enn gjort. Rushdie har en kontroll på språket som for meg kan sammelignes med Roald Dahl, for det er så lekent og fantastisk, men Rushdie leverer da altså litt mer voksen litteratur, selv om Haroun and the Sea of Stories godt kan leses av barn, også. Det kan dog sies at de språklige aspektene, som for meg var det store med denne boken, kan gå over hodet på yngre lesere, men historien er veldig fin og eventyraktig, samtidig som den er selvironisk og veldig morsom.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

IBEN AKERLIE – LARS ER LOL // 230 S // ★★★☆​☆
Iben Akerlies debutroman ble kåret til årets barnebok av ARK-kunder, så jeg lånte den på biblioteket for å se om oppstyret var fortjent.

Amanda har gledet seg til å få en nusselig førsteklassing som fadderbarn, men i stedet blir hun fadder for  jevngamle Lars med Downs syndrom. Samtidig sliter hun med noe som virker som en eviglang forelskelse, mens to av de mest populære jentene i klassen bruker mobilkameraene sine i overkant mye – men til hva? Dette er en bok som tar for seg viktige tema som dukker opp i barns hverdag: Mobbing, utestenging, og det å være annerledes. Jeg vet ikke helt om jeg syntes alt i denne boken var 100% “troverdig” om det går an å si, men min mening kommer jo fra min erfaring, som kan være ganske annerledes enn for eksempel din. Språkmessig vet jeg ikke om jeg syntes boka var tipp topp, ettersom den første setningen er: “Jeg elsker han”. Ikke ham. Han. Godt mulig det har blitt lov å bruke ham og han om en annen nå, men det var ikke tidenes førsteinntrykk, akkurat.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

HIRO MASHIMA – FAIRY TAIL, VOL. 6 // 208 S // ★★★★​☆
HIRO MASHIMA – FAIRY TAIL, VOL. 7 // 208 S // ★★★★​☆
HIRO MASHIMA – FAIRY TAIL, VOL. 8 // 208 S // ★★★★​☆

Fairy Tail ruller videre, og situasjonen tilspisser seg når et annet trollmannslaug ypper til kamp. Motstanderne har krefter det går legender om, og det ser mørkt ut når en annen dragetrollmann dukker opp i tillegg. Kan Lucy, Natsu og de andre klare seg? Manga er fremdeles kult, men når jeg nærmer meg ti nummer og vet at det fins over SEKSTI… Hvor lang tid tar det før jeg går lei, mon tro? (og HVOR irriterende er det ikke at de på biblioteket har festet strekkoden på forsiden av bøkene??? Jeg vet det er baksiden for oss i vesten, men jeez…)

Leste du noe gøy i desember?

8 kommentarer
    1. Aldri hørt om fairytale serien, men tror jeg skal sjekke ut den andre tegneserien du har lest i løpet av året først. Nå har jeg selvfølgelig glemt navnet da…haha 😀
      Du har uleste bøker fra 2015 og er flau over det?! 😮 Jeg skal ikke fortelle hvor lenge enkelte(mange) av bøkene mine har stått ulest :S Haha 😀
      Jeg hadde lesemaraton med Harry Potter bøkene 😀 Fikk lest de fire første, og fikk lest en god del av nummer 5. Så gleder meg til å fortsette videre med serien <3
      - Siri

    2. siribokoholiker: Ja, du mener Rat Queens? Likte den serien skikkelig godt, men foreløpig bare tre volumer ute… :-/
      Er vel mest flau over at det var en gave og jeg ikke har lest den, for jeg har mange som jeg har kjøpt selv som ennå er ulest, uten at det går noe særlig innpå meg.
      Åh, Harry Potter <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg