Byggburger med vegansk aioli

Vet du hva jeg liker? Veganmisjonen. Så mange herlige oppskrifter, uten kjøtt og uten egg (sistnevnte er flott for meg som er eggallergiker)! Er det et nettsted jeg bruker for å finne inspirasjon på kjøkkenet, så er det denne bloggen. Hurra for Jane!

Etter en slik innledning er det selvfølgelig på Veganmisjonen jeg har funnet oppskriften på byggburger. Jeg har ikke fulgt den til punkt og prikke med hensyn til ingrediensene ettersom jeg gjorde det ekstremt enkelt for meg selv, så jeg velger å skrive min versjon under og opplyse om at her kan du finne originaloppskriften. 

Du trenger:

1 dl hele byggryn
1 dl hvetemel
1,5 ss buljong
1 ss løkpulver
1 ts hvitløkspulver
0,5 dl vann
2-3 ss rapsolje

Kok byggrynene i rikelig med vann i omtrent 40 minutter (til de har svellet opp). Hell deretter av vannet og ha byggrynene i en bolle. Tilsett mel, buljong, løk- og hvitløkspulver og mos sammen. Tilsett vann og olje for å få en fin deig. Lag runde boller som du klemmer ut til burgerform i en panne med olje, og stek til de er fine og gylne.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg serverte byggburgerne i hjemmelagde burgerbrød (se oppskrift her) med en skive ost og et salatblad, sammen med ovnsstekte poteter og vegansk aioli. Sistnevnte er utrolig enkelt, og det tar null tid.

Du trenger:

1 dl usukret soyamelk (eller vanlig melk, men da er den ikke lenger vegansk)
2 ts eddik
1 ss sitronsaft
0,5 ts hvitløkspulver
0,5 ts salt
litt pepper
2 dl rapsolje

Ha melken i en bolle og visp inn eddik og sitronsaft. Ha i krydder og bland det hele med en stavmikser mens du litt etter litt tilsetter rapsolje. Oljen og eddiken sammen gjør at du får en deilig, tykk aioli som smaker himmelsk. Og så piffer den opp burgeren ganske så greit!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bon appetit!

16 kommentarer

Siste innlegg