Books of October

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

J.K. ROWLING m. fl. – HARRY POTTER AND THE CURSED CHILD // 327 S // ★★★★☆
“It was always difficult being Harry Potter and it isn’t much easier now that he is an overworked employee of the Ministry of Magic, a husband and father of three school-age children. While Harry grapples with a past that refuses to stay where it belongs, his youngest son Albus must struggle with the weight of a family legacy he never wanted. As past and present fuse ominously, both father and son learn the uncomfortable truth: sometimes, darkness comes from unexpected places.” (Goodreads.com)

Jeg hadde egentlig ikke noen spesielle forventninger til denne, kanskje mest fordi det er et skuespill (hater å lese skuespill), men også fordi jeg føler det er litt “sell-out” fra J. K. Rowling sin side. Kanskje dette er grunnen til at jeg ble så positivt overrasket, nemlig at jeg ikke forventet noe eksepsjonelt. Dette er en spennende og engasjerende historie, som til tross for sine til tider klisjéfylte dialoger og KOMMAFEIL HELE F***INGS TIDEN(!) falt i god jord hos meg. Det er overraskende og tar uventede vendinger hele tiden, og jeg skulle ønske at det var en velskrevet roman og ikke et skuespillmanus. Samtidig satt jeg og så for meg alt som en film i hodet, så sceneanvisningene er i og for seg gode (nok).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ROALD DAHL – CHARLIE AND THE GREAT GLASS ELEVATOR // 327 S // ★★★★☆
“Last seen flying through the sky in a giant elevator in Charlie and the Chocolate Factory, Charlie Bucket’s back for another adventure. When the giant elevator picks up speed, Charlie, Willy Wonka, and the gang are sent hurtling through space and time. Visiting the world’s first space hotel, battling the dreaded Vermicious Knids, and saving the world are only a few stops along this remarkable, intergalactic joyride.” (Goodreads.com)

Historien om Charlie fortsetter, og var det ikke galskap i Charlie and the Chocolate Factory, da er det i alle fall galehus i denne! Romfart (i glassheis), Knids og amerikanere – med mer! Jeg elsker måten Roald Dahl lekte med språk på, strakk det ut i alle retninger i det uendelige samtidig som han var overraskende bokstavelig (se spesielt delen om Minuses i denne boken). Virkelig morsomt!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

SEAN E. WILLIAMS – FAIREST, VOL. 3: THE RETURN OF THE MAHARAJA // 144 S // ★★★★☆
“When Nalayani seeks the help of the Maharaja to save her village from the Dhole, she uncovers a secret that could change the Fables Universe forever: the still alive and long-thought dead Prince Charming!” (Goodreads.com)

Åh, denne likte jeg, for her er vi liksom tilbake i hovedhistorien, til Fables, eller, det er vel mer enn fortsettelse når jeg tenker meg om. Denne har jeg jo heller ikke lest før, så da ble det jo ekstra spennende! Tegnestilen var dog litt annerledes (litt andre illustratører), men fortsatt fin, så da er jeg fornøyd.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

BILL WILLINGHAM – FAIREST: IN ALL THE LANDS // 160 S // ★★★☆
“In FAIREST IN ALL THE LAND, the best names in comics take their turns fleshing out the pasts of the loveliest Fables in existence. For all those wanting to dive into FAIREST or FABLES, this original graphic novel is a fantastic entry point, as well as a great new chapter for those that have been following Bill Willingham’s fairy tale epic for years.” (Goodreads.com)

Ja, du leste riktig, en egen grafisk roman fra skaperen av Fables og Fairest! Fine greier, altså! Her har en masse forskjellige tegnere dukket inn i Fables-universet og sammen laget en veldig fin og spennene historie som finner sted etter Fables-seriens slutt. Jeg likte selve historien veldig godt, men kjenner at jeg ble litt irritert av de forskjellige illustratørene… De lager jo figurene så forskjellige, slik at jeg ikke kjenner igjen f. eks. Cinderella fra en historie til den neste. Derfor ble det tre stjerner i stedet for fire, for i en grafisk roman så teller jo det grafiske en god del, ikke sant?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

MAGGIE STIEFWATER – THE RAVEN BOYS // 409 S // ★★★★★
“Every year, Blue Sargent stands next to her clairvoyant mother as the soon-to-be dead walk past. Blue never sees them–until this year, when a boy emerges from the dark and speaks to her. His name is Gansey, a rich student at Aglionby, the local private school. Blue has a policy of staying away from Aglionby boys. Known as Raven Boys, they can only mean trouble. 

For as long as she can remember, Blue has been warned that she will cause her true love to die. She doesn’t believe in true love, and never thought this would be a problem. But as her life becomes caught up in the strange and sinister world of the Raven Boys, she’s not so sure anymore.” (Goodreads.com)

Hvor lenge har jeg hatt denne boka på Kindle-en min? For lenge. Jeg synes tittelen og omslagsbildet ser så utrolig forlokkende ut, uten at jeg egentlig visste hva boken handlet om. Så jeg begynte å lese, da. Og nå bare: ♥! Herregud, så spennende, så gripende, så magisk! Det at jeg til tider ikke hadde peiling på hva som egentlig foregikk gjorde ingen verdens ting, for plutselig bare BOOOOOM, og så tar alt en ny vending. Begynte på fortsettelsen The Dream Thieves sporenstreks, for å si det sånn!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

MARC ANDREYKO – FAIREST, VOL. 4: OF MEN AND MICE // 144 S // ★★★☆
MARK BUCKINGHAM – FAIREST, VOL. 5: THE CLAMOUR FOR GLAMOUR // 144 S // ★★★

De to siste volumene i Fairest, som også betyr det aller siste fra Fables. Trist, men slik er det! I Of Men and Mice blir Cinderella sendt ut på et oppdrag for å finne ut hvorfor musemenn prøver å drepe Snow White, og det viser seg at hendelsene kan kobles tilbake til et visst ball der en viss tjenestepike fikk hjelp av en viss fe til å delta på festlighetene… I The Clamour for Glamour er dyre-eventyrfigurene lei av å måtte holdes nærmest i fangenskap på bondegården et stykke fra New York, og for å dempe opptøyene arrangerer Rose Red et lotteri der man kan vinne muligheten til å være menneskelig i en periode. Jeg er veldig glad i Fables-universet, og spesielt The Clamour for Glamour falt i smak, ettersom det kobles direkte til Fables-serien. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

MAGGIE STIEFWATER – THE DREAM THIEVES // 448 S // ★★★★★

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

MAGGIE STIEFWATER – BLUE LILY, LILY BLUE // 416 S // ★★★★★
Jeg samler The Dream Thieves og Blue Lily, Lily Blue i én omtalejeg, ettersom jeg skal prøve å ikke forsnakke meg når det gjelder handling likevel. Historien om Blue, Gansey, Ronan (♥), Adam og resten (jepp, det er en del personer inne i bildet) fortsetter i bok to og tre av The Raven Cycle. Det har jo seg sånn at om Blue kysser sin hjertes utkårede, kommer vedkommende til å dø. Saken er også slik at Gansey kommer til å dø i løpet av det nærmeste året. Samtidig skal de finne en legendarisk konge, overleve high school, og takle de vanlige tenåringsproblemene. FORVIKLINGAR! Dette er ting du får vite i løpet av de første kapitlene av den første boken (se lenger opp), men det du ikke vet før du har lest bøkene er hvor velskrevne de er. Hvor flott språket er, hvor magisk dette universet er, hvor bad boy Ronan er. Jepp, jeg heier på Ronan. 

Så, for å ordlegge meg i korthet: DETTE ER EN SKIKKELIG BRA SERIE.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

SERENA VALENTINO – THE BEAST WITHIN: A TALE OF BEAUTY’S PRINCE // 215 S // ★★★☆
“A cursed prince sits alone in a secluded castle. Few have seen him, but those who claim they have say his hair is wild and nails are sharp–like a beast’s! But how did this prince, once jovial and beloved by the people, come to be a reclusive and bitter monster? And is it possible that he can ever find true love and break the curse that has been placed upon him?” (Goodreads.com)

Tale as old as time… Jeg oppfordret biblioteket i Trondheim til å skaffe seg Villains-serien av Serena Valentino for en stund siden, og de takket så mye og bestilte dem med én gang (bokorm-poeng til meg). Da de var klare til utlån ble jeg den heldige som fikk lese dem først, og jeg startet altså med denne, som handler om Udyret i vår alles kjære Skjønnheten og Udyret. Slike “adaptasjoner” av kjente eventyr er jo veldig i vinden for tiden, og jeg liker konseptet veldig godt. Her var det derimot litt som skurret for min del, ettersom det var mye som var annerledes enn fra filmen og som dermed skulle vært synlig i den versjonen ettersom det var så viktig i Valentinos historie. Merkelig. Litt ufullstendig historie også, jeg følte at leseren bare ble revet med fra et sted til et annet uten noe særlig til forklaring, og ettersom disse bøkene er ment for barn så vil jeg anta at målgruppen reagerer mer på dette enn jeg. ELLER så er jeg miljøskadd av å ha studert litteratur i flere år, hvem vet. Helt grei lesning her altså, kudos for konsept!

♦  ♦  ♦

Nei, se, jeg fikk til ti bøker denne månenden! Litt varierende tykkelse såklart, men om vi tar et kjapt overslag er vi oppe på… 2700 sider!? Wow! Det var neimen ikke verst! 

Har du lest noe i oktober?

10 kommentarer
    1. Jeg har lest litt av en Rick Riordan bok som jeg ikke kommer på hva heter akkurat nå. Elsker å lese, men er alt for dårlig til å gjøre det… Også har jeg SÅ lyst til å lese The cursed child!

    2. Blir fortsatt fascinert over hvor mye du rekker å lese på en måned! I oktober leste jeg ferdig bok nr 2 i Crossfire-serien, blogger-boka Miss Independent og har begynt på God nok for de svina. Ikke de helt store eventyrene her altså… Haha ☺️

    3. altså nå fikk jeg faktisk veldig lyst til å prøve å lese en bok selvom jeg er langt ifra en leseløve… Håper virkelig at jeg en gang finner en bok jeg liker, disse inspirerte meg hvertfall, takk 😀

    4. Vilde: Åh, så hyggelig skrevet! Håper jo selvfølgelig at bokpostene mine skal inspirere til å lese, samtidig som ikke alle kan like å holde på med det samme. Personlig finner jeg veldig mye ro og glede av å lese bøker, men alle kan som sagt ikke like det samme 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg