Books of September

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

TOVE JANSSON – FARLIG MIDTSOMMER // 147 S // ★★★★
“When a flood sweeps through the valley, the Moomins must find a new house. And with typical Moomin good luck, one just happens to be floating by. It looks normal enough, but there are curtains where one wall should be, strange rows of lights, and other odd amenities. Then Moomintroll and the Snork Maiden disappear, and the family realize that the house may hold the answers to more than they ever dreamed.” (Goodreads.com)

Det fins ikke noe mer finurlig og rart enn det Tove Jansson drømte opp om Mummitrollene, og det er så gøy å lese. Jeg kniser og ler litt innimellom, samtidig som jeg hører for meg stemmene fra Barne-TV. Og så for et fint omslag! En liten skatt i bokylla, dette her.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

YRSA DALEY-WARD – BONE// 127 S // ★★☆
“Bone. Visceral. Close to. Stark.” (Goodreads.com)

Nok en essay-/novelle-/diktsamling jeg fant billig på Amazon. Dette ble litt… Rart. Tilfeldige utbrudd, uten synlige koblinger, og mørkhet bare for å være mørk, ikke fordi det var nødvendig. Noen passasjer var virkelig vakre, men de ble dessverre druknet av resten, som ikke var så bra (i mine øyne). Denne boken har fått veldig gode vurderinger av andre på Goodreads, så det er mer enn mulig at jeg bare ikke forstår sjangeren helt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

E.B. WHITE – CHARLOTTE’S WEB // 256 S // ★★★★☆
“Fern loves a little pig named Wilbur and Wilbur’s dear friend, Charlotte A. Cavatica, a large grey spider who lived with Wilbur in the barn. With the help of Templeton the rat, who never did anything for anybody unless there was something in it for him, and a wonderfully clever plan of her own, Charlotte saved the life of Wilbur.” (Goodreads.com)

Først og fremst: For en søt bok! Så herlig naiv og magisk og snill, selv om den jo hadde veldig realistiske aspekter ved f.eks. dyrehold. Selv om det er en barnebok er språket herlig utbrodert, men selvfølgelig ikke så mye at man mister trådet. I tillegg lærer man avanserte ord, for edderkoppen Charlotte er nemlig et vesen med et godt og variert vokabular. En koselig leseopplevelse, med fine illustrasjoner underveis. Tommel opp!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

MIKE CAREY – THE UNWRITTEN, VOL. 9: THE UNWRITTEN FABLES // 144 S
“Tommy Taylor is thrust into the world of Vertigo’s hit series Fables! But a dark and terrible foe has seized the fairy-tale homelands and our world. In desperation, the witches of Fabletown gather to summon the greatest mage the worlds have ever seen. But they are in for an unpleasant surprise.” (Goodreads.com)

Jeg elsker Fables, og det var egentlig den eneste grunnen til at jeg lånte denne på biblioteket. Ettersom jeg ikke har lest de foregående åtte volumene så har jeg ikke gitt noen vurdering i form av stjerner, for jeg vet jo ikke hva som har skjedd tidligere eller hva The Unwritten egentlig handler om (lurt, ikke sant?), og da kan jeg nesten ikke si om det er bra eller ikke. Gøy for Fables-fans, for her får vi en alternativ vinkling!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

BILL WILLINGHAM – FAIREST, VOL. 1: WIDE AWAKE // 160 S // ★★★★☆
“FAIREST explores the secret histories of Sleeping Beauty, Rapunzel, Cinderella, The Snow Queen, Thumbelina, Snow White, Rose Red and others.The first 6-issue tale follows the misadventures of Briar Rose immediately after the events of FABLES #107(collected in Fables Volume 16: Super Team), in which she was stolen away by the goblin army.” (Goodreads.com)

OG MENS VI SNAKKER OM FABLES, her er Fairest, som handler om våre kjære eventyrprinsesser fra nettopp Fables. Tegningene er som alltid nydelige, og det er ordentlig, ordentlig fint med et gjensyn. Jeg leste volum 1 og 2 i fjor også, men så oppdaget jeg at dette jo er en spin-off og at det var veldig nødvendig å lese Fables før Fairest. Nå har jeg dem i riktig rekkefølge og denne gangen forstod jeg så mye mer!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

BILL WILLINGHAM – FAIREST, VOL. 2: THE HIDDEN KINGDOM // 160 S // ★★★★☆
“Rapunzel lives one of the most regimented lives in Fabletown, forced to maintain her rapidly growing hair lest her storybook origins be revealed. But when word of her long-lost children surface, she races across the sea to find them–and a former lover.” (Goodreads.com)

Der volum 1 er søt og veldig eventyrlig, er volum 2 mørk og til tider skummel. Rapunzel har vært igjennom en del dritt, altså! Som alltid er tegningene nydelige, og denne gir absolutt mer sjel til en karakter som ikke er så tilstedeværende i Fables.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ROALD DAHL – THE TWITS // 96 S // ★★★☆☆
“How do you outwit a Twit? Mr. and Mrs. Twit are the smelliest, ugliest people in the world. They hate everything — except playing mean jokes on each other, catching innocent birds to put in their Bird Pies, and making their caged monkeys, the Muggle-Wumps, stand on their heads all day. But the Muggle-Wumps have had enough. They don’t just want out, they want revenge.” (Goodreads.com)

Roald Dahl-måneden er nå forbi, og The Twits var en av bokene jeg leste for å feire måneden han ville blitt 100 år gammel. Dette er aller første gang, og jeg må si at jeg i starten ikke likte den noe særlig – jeg skjønte liksom ikke helt hvor det bar. Så fikk boken litt mer handling, og så endte jeg opp med å synes det var en fornøyelig leseopplevelse, likevel.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

J.R.R. TOLKIEN – THE CHILDREN OF HÚRIN // 313 S // ★★★★☆
“It is a legendary time long before The Lord of the Rings, and Morgoth, the first Dark Lord, dwells in the vast fortress of Angband in the North; and within the shadow of the fear of Angband, and the war waged by Morgoth against the Elves, the fates of Túrin and his sister Niënor will be tragically entwined.” (Goodreads.com)

Tolkien, Tolkien, Tolkien! Dette er en bok som ble ferdigskrevet av Tolkiens sønn, Christopher, da forfatteren selv døde før den ble ferdigstilt. Den er episk, dramatisk og til sist tragisk, men virkelig en fin bok for Tolkien-fans. Chistopher Tolkien skriver også detaljert om hans del av arbeidet, og hvorfor det ble som det ble, i innledning og vedlegg.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ROALD DAHL – CHARLIE AND THE CHOCOLATE FACTORY // 208 S // ★★★★★
“Willy Wonka’s famous chocolate factory is opening at last! But only five lucky children will be allowed inside. And the winners are: Augustus Gloop, an enormously fat boy whose hobby is eating; Veruca Salt, a spoiled-rotten brat whose parents are wrapped around her little finger; Violet Beauregarde, a dim-witted gum-chewer with the fastest jaws around; Mike Teavee, a toy pistol-toting gangster-in-training who is obsessed with television; and Charlie Bucket, Our Hero, a boy who is honest and kind, brave and true, and good and ready for the wildest time of his life!” (Goodreads.com)

Tenk at jeg ikke har lest denne boken før, den er jo fantastisk! Jeg vet jo såklart hva som skjer ettersom jeg har sett filmen 101 ganger, men boken er virkelig noe helt annet. Roald Dahl var jo en magiker med ord, og en film kan overføre dette aspektet bare til en viss grad. En ordentlig, ordentlig fin bok som fikk meg til å le mange, mange ganger!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ART SPIEGELMAN – MAUS 1: MY FATHER BLEEDS HISTORY // 159 S // ★★★★
ART SPIEGELMAN – MAUS 2: AND HERE MY TROUBLES BEGAN // 136 S // ★★★★

“Maus is the story of Vladek Spiegelman, a Jewish survivor of Hitler’s Europe, and his son, a cartoonist who tries to come to terms with his father, his father’s terrifying story, and History itself.” (Goodreads.com)

Etter mye “tull” og magi (aka den beste litteraturen, spør du meg) avsluttet jeg lesemåneden med Art Spiegelmans beretning om en polsk jødes strabaser under andre verdenskrig. Dette er basert på hva faren til forfatteren/kunstneren opplevde, og er samtidig litt selvbiografisk. Det er veldig interessant hvordan Spiegelman har fremstilt de forskjellige folkegruppene i MAUS: Han tegner ikke mennesker, men dyr. På denne måten har han separtert jøder (mus) fra nazister/tyskere (katter), polakker (griser) og amerikanere (hunder). Ikke bare er det veldig effektfullt visuelt sett, men det viser også tankegang: Vi er en rase, dere er en annen – vi er ikke like. Om du er interessert i krigshistorie vil jeg absolutt anbefale MAUS.

Hvilken bok leste du sist?

6 kommentarer
    1. Wow, som du leser! 🙂 Mye artig i listen din, selv om jeg må innrømme at jeg ikke har lest noen av bøkene her før. Selv piner jeg meg gjennom Crossfire-serien, fordi jeg hører fra forskjellig hold at den skal bli mer spennende etterhvert. Så jeg gir den ett siste forsøk, og liker jeg den ikke innen slutten av 2.boken nå, så gir jeg opp 😛

    2. Katrine: Da synes jeg du skal sjekke ut Charlie and the Chocolate Factory, skikkelig fornøyelig selv om man er (i mitt tilfelle) 25 år gammel! Husk: Livet er for kort til å kaste bort på kjedelige bøker 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg