Books of August

Yay, ble ferdig med The Lunar Chronicles i august, og wow, jeg har visst savnet å lese slike halv-episke serier! Det er kanskje en grunn til at alle sci-fi/fantasybøker kommer i trilogier, da? Uansett, da august var over hadde jeg lest 58 bøker, men nå har jeg lest to til og har dermed fullført årets Goodreads Reading Challenge! Jeg har et lite mål om å få til 100 bøker i år også (endte opp med 104 i fjor), men da leste jeg veldig mange tegneserier og det går jo mye raskere å lese enn romaner. Men vi får se, her er i alle fall bøkene jeg leste i august!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

MARISSA MEYER – SCARLET // 332 S // ★★★★☆

Scarlet er bok to i historien om Cinder, en kyborg som er tilsynelatende uviktig, men som viser seg å være en viktig brikke i krigen mellom Jorden og Luna. Jeg vil ikke skrive noe om handlingen ettersom det kan ødelegge for deg som eventuelt vil lese Cinder (se bokomtalen min her), så jeg fokuserer heller på mine generelle tanker. I motsetning til Cinder synes jeg Scarlet til tider var litt kjedelig. Jeg likte ikke de nye karakterene like godt, men mot slutten så blir alt ledet sammen, så det var greit. Man kan jo ikke ha 100% action hele tiden, heller! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

NIKITA GILL – YOUR BODY IS AN OCEAN: LOVE AND OTHER EXPERIMENTS // 33 S // ★★☆

Dette er en novelle-/dikt-/essaysamling jeg fant for en slikk og ingenting på Amazon. Trettitre sider kvalifiserer seg vel strangt tatt ikke til å bli kalt en bok, men det er nå engang det. Her har vi en person som skriver veldig pent, men jeg slet litt med å få tak i hva det egentlig dreide seg om til tider. Det ble litt sånn tilfeldige utbrudd her og der, mens leseren sitter der og bare “…javel?” Det som kanskje var hovedproblemet mitt var at noen av historiene/tekstene virket som om de var tatt rett fra en high school-film. VELDIG teenage drama queen, som bare ble for klisjéfylt for meg. Samtidig var det enkelte deler som  var veldig poetiske og vakre, mens andre igjen var rå og hjerteskjærende. Det er altså litt av hvert å finne på de trettitre sidene, både bra og dårlig, og resultatet blir en litt tilfeldig opplevelse der man egentlig ikke ser noen sammenhenger. I det hele tatt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

MARISSA MEYER – CRESS// 560 S // ★★★★

Bok nummer tre i The Lunar Chronicles, som jeg ikke skal gi noe referat av av ovennevnte grunner. Her vender vi tilbake til stemningen i seriens første bok, Cinder, og jeg likte den med én gang bedre enn Scarlet. Superspennende, og de karakterene som blir introdusert her er så BRA! Jeg tror kanskje hovedproblemet mitt med den nye hovedpersonen i den forrige boken var at jeg synes ikke hun var så realistisk mtp. relasjoner og handlinger, men det finner jeg ikke snev av i Cress, heldigvis! En veldig god bok, absolutt!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

BRIAN K. VAUGHAN – SAGA, VOL. 6 // 152 S // ★★★

Jeg tror jeg har falt av Saga-lasset, for dette var begredelige greier. Det har tatt litt for mye av, tror jeg, for jeg var ikke videre begeistret for fjerde volum heller, men dette… Nei ass. Altså, det var jo ikke noe problem å komme seg gjennom, og det er jo forsåvidt fengende, men novelty-følelsen (jeg vet ikke hvordan man sier det på 100% norsk) er borte for min del. Det er liksom ikke noe som fascinerer meg noe særlig lenger, og da er det ikke så spennende, heller. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

MARISSA MEYER – WINTER// 833 S // ★★★★

The grand finale, det avsluttende kapittelet i historien om Cinder. En fin avslutning på en flott serie! Jeg har en del å si om denne boken og hvordan ting ble avsluttet, men jeg kan ikke si det uten å avsløre historien, og da må jeg bare la være. Jeg ble altså ikke skuffet, ikke i det hele tatt, men det var en veldig “snill” måte å gjøre det på da, det må jeg si!

Hvilken bok leste du sist?

10 kommentarer
    1. Wow, så mange bøker du har lest til nå! Tror faktisk jeg bare har lest en bok dette året… Men har veldig lyst å kjøpe meg en Kindle, fordi jeg liker veldig godt å lese når jeg er på ferie 🙂

    2. altså jeg leser rett og slett aldri bøker, men skulle nesten ønske, haha! Vet derimot at jeg legger den fra meg etter en side…

    3. Ahh, jeg må begynne å prioritere The Lunar Chronicles! vet at det også finnes en bok om bare Levanas historie og en til bok med korte historier.
      Ja, Saga har jeg mistet interessen for. Vet ikke hvilket nummer jeg leste sist :/
      – Siri

    4. siribokoholiker: Ja, har Fairest (om Levana) på Kindle-en min, sparer den til senere. Stars Above har jeg ikke fått tak i ennå, men den høres også fin ut!

      Dette ble siste Saga for meg, i alle fall!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg