Tunfiskcurry

Jeg er veldig glad i tunfisk, men bor sammen med en som sammenligner det med kattemat. SÅ jeg prøver da å kamuflere tunfisken på forskjellige måter, for det er faktisk ganske mye næring i det, og så er det veldig billig. En boks med tunfisk i solsikkeolje koster nå under to kroner på Rema 1000 der vi bor!

Etter å ha søkt litt på diverse treningsforum (der overraskende mange spiser tunfisk fordi det er sunt, selv om de synes det smaker fælt…?) kom jeg frem til tunfiskcurry. Oppskriften jeg fant på norsk var derimot litt rar, så jeg googlet “tuna curry” i stedet, og fant mange flere og bedre oppskrifter. Denne har jeg kommet frem til selv, etter å ha mikset flere jeg fant online. Dette blir en utrolig billig middag, jeg regnet meg frem til at det ble ca. 25 kroner for en meget mettende middag til to personer. Til sammen, altså! Du må selvfølgelig ha de forskjellige krydderne, men det har du superlenge av, så det er en god investering!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det du trenger for middag til to personer er:

to bokser hermetisk tunfisk (jeg brukte i olje, men det har egentlig ikke noe å si om det er i vann eller olje)
en boks creme fraiche
1-2 dl melk
krydder: karri, garam masala, chili, paprika, gurkemeie, løkpulver, hvitløkspulver, salt, pepper
ris

 

Sett først på risen, så den står og koker mens du lager resten. Det tar forresten veldig kort tid å lage curryen, så risen kan være så godt som ferdig før du begynner. Creme fraiche og melk blandes i en kjel på lav varme før du tilsetter krydderne. Smak og behag, så smak deg frem mtp. blandingsforhold (jeg brukte mye karri og ikke så mye garam masala, sistnevnte er ganske sterk). Du trenger en del krydder, for creme fraiche og melk sammen smaker ikke så mye. Hell vannet/oljen av tunfisken og bland sammen i kjelen. La det bli gjennomvarmt før du serverer.

Tips: For å gjøre retten litt mer spennende (det ser litt kjedelig ut, I know) så tilsett hakket paprika i curryen, og hakk opp frisk koriander som du drysser over ved servering.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

13 kommentarer

Siste innlegg