Books of March

Jeg føler jeg har kommet veldig godt i gang med lesingen allerede, ettersom jeg nå har fullført mer enn halvparten av leseutfordringen jeg ga meg selv i starten av året!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ZADIE SMITH – NW // 416 S. // ★★★★☆
“NW follows four Londoners – Leah, Natalie, Felix and Nathan – after they’ve left their childhood council estate, grown up and moved on to different lives. From private houses to public parks, at work and at play, their city is brutal, beautiful and complicated. Yet after a chance encounter they each find that the choices they’ve made, the people they once were and are now, can suddenly, rapidly unravel.” (goodreads.com)

Zadie Smith beskriver bylivet på en veldig fin, personlig og ikke minst visuell måte, og jeg likte virkelig denne boken. En god miks av multikultur, byliv, forskjell mellom rik og fattig, og ikke minst det å finne plassen sin i verden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

JONATHAN LUNA – ALEX + ADA, VOL. 1 // 128 S. // ★★★★★
“The last thing in the world Alex wanted was an X5, the latest in realistic androids. But after Ada is dropped into his life, he discovers she is more than just a robot.” (goodreads.com)

Jeg skulle jo roe ned litt på tegneseriefronten ettersom jeg har så ekstremt lett for å bli hekta (skal for eksempel ikke begynne med Fairest før jeg har levert master…), men ettersom det ikke er femogtyve volum av Alex + Ada tenkte jeg at det skulle gå bra. Og vet du noe annet som er bra? Denne serien. Hele etikkrammen rundt kunstig intelligens faller virkelig i smak hos meg, og for aller første gang med en tegneserie tenkte jeg ikke at dette burde være en bok – formatet er perfekt!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ALEXANDER McCALL SMITH – MORALITY FOR BEATIFUL GIRLS // 225 S. // ★★★★★
With her detective agency in financial difficulty, Mma Ramotswe takes the hard decision to share offices to her husband-to-be, Mr J. L. B. Matekoni. But even through Tlokwent Road Speedy Motors could do with a little help, it is Mr Matekoni himself who requires her attention. If that wasn’t enough, the agency is facing some of its most puzzling cases: the government official whose sister-in-law is trying to poison his brother; the beauty pageant whose contestants aren’t as good as their looks; and the strange young boy, found naked and wild, and smelling of lion…” (goodreads.com)

Mma Ramotswe er en av mine favorittdamer av den fiktive sorten. Synet på livet, verden og Afrika er det som for meg er viktigst i disse bøkene, selv om sakene hun får som Botswanas eneste detektiv i og for seg jo er spennende. Virkelig koselig lesning!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

BECKY ALBERTALLI – SIMON VS. THE HOMO SAPIENS AGENDA // 320 S. // ★★★★☆
“Sixteen-year-old and not-so-openly gay Simon Spier prefers to save his drama for the school musical. But when an email falls into the wrong hands, his secret is at risk of being thrust into the spotlight. Now Simon is actually being blackmailed: if he doesn’t play wingman for class clown Martin, his sexual identity will become everyone’s business. Worse, the privacy of Blue, the pen name of the boy he’s been emailing, will be compromised.” (goodreads.com)

Denne har ligget på Kindle-en en god stund etter at jeg kjøpte den på salg på Amazon i høst. YA-bøker flommer det jo snart over av på markedet, men denne synes jeg skilte seg litt ut. Problemstillingen i boken er noe veldig mange kan kjenne seg igjen i, homofil eller ikke, og jeg likte veldig godt fortellerstemmen. Ellers har jeg bare én ting å utsette noe på, og det er språket: Veeeldig enkelt og en god del repetisjon, spesielt av “awesome” og “I don’t even know”. Jeg krever litt mer, men det er ikke sikkert at noen i målgruppen (12-18 år) hadde reagert på dette i det hele tatt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ALEXANDER McCALL SMITH – THE KALAHARI TYPING SCHOOL FOR MEN // 210 S. // ★★★★★
“‘Ex-CID. Ex-New York. Ex-cellent’ reads the sign outside the Satisfaction Guaranteed Detective Agency. Cephas Buthelezi certainly talks the talk, Precious discovers, but would he have the wherewithal to deal with her current case – man attacked by ostrich rustlers, and is eager to reassess his life.” (goodreads.com)

Nok et kapittel i historien om Botswanas kvinnelige detektiv, og nok en gang faller jeg for den nydelige livsfilosofien hos hovedpersonen. Herlig feelgood-lesning!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

JONATHAN LUNA – ALEX + ADA, VOL. 2 // 128 S. // ★★★★★
“Alex took a huge risk to unlock Ada and it seems to have paid off – Ada can now think for herself and explore life as a sentient android. As Alex and Ada spend more time together, they become closer. But as restrictions tighten on androids, Ada feels unsure about her place in Alex’s life and the world.” (goodreads.com)

Kapittel to i historien om Alex og Ada skuffer ikke, og jeg føler jeg blir dratt lenger og lenger inn i denne saken. Hvordan skal det gå!? (har allerede reservert neste volum på biblioteket)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

JENNIFER NIVEN – ALL THE BRIGHT PLACES // 388 S. // ★★★★★
“When Finch and Violet meet on the ledge of the bell tower at school, it’s unclear who saves whom. And when they pair up on a project to discover the ‘natural wonders’ of their state, both Finch and Violet make more important discoveries: It’s only with Violet that Finch can be himself – a weird, funny, live-out-loud guy who’s not such a freak after all. And it’s only with Finch that Violet can forget to count away the days and start living them. But as Violet’s world grows, Finch’s begins to shrink.” (goodreads.com)

Nok en YA-bok jeg har hatt liggende en stund. Her er alt bare perfekt: Jeg elsker karakterene, plottet og skrivemåten. Alt er bare flott, flott, flott. Finch ♥ Jeg ser at mange synes den er for lik The Fault in Our Stars, men det synes egentlig ikke jeg. Jada, det handler om to ungdommer og temaet er veldig seriøst, men om vi skal begynne å sammenligne på det nivået er det vel ikke så mange originale verk igjen? Jeg likte veldig godt karakteren Finch og hvordan situasjonen hans fremstilles, fordi jeg synes det gir et veldig godt bilde på hvor nyansert livet faktisk kan være. Hurra for Niven!

READING CHALLENGE: 31/60 (52% fullført)
BESTE BOK: All the Bright Places av Jennifer Niven
VERSTE BOK: Om jeg må trekke frem én må det bli Simon vs the Homo Sapiens Agenda, for språket var litt skuffende.


I recommend Google Translate for your getting the gist (however, do not trust its grammar, it’s rubbish).

6 kommentarer
    1. ahh, du er så sykt heldig! Selv sliter jeg ekstremt med lesemotivasjonen… Krysser fingre for at den kommer snaart….
      Flere bøker jeg kunne tenkt meg å lese her, og har sett på Alex+Ada leenge! Ellers vil jeg gjerne lese Simon VS the homo sapiens agenda og All the bright places 🙂
      – Siri

    2. siribokoholiker: Har ikke lest så altfor mye etter at jeg ble ferdig med All the Bright Places, har hatt så vondt i hodet 🙁 Både All the Bright Places og Simon vs the Homo Sapiens Agenda går veldig fort å lese, så ganske kjekke selv om man sliter med lesemotivasjon, kanskje?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg