Books of February

Februar ble en fin miks av pensumbøker, Mummitegneserier og Valhall. Og et par andre. Her er det jeg leste i måneden som var!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

HUGH HOWEY – DUST // 465 S. // ★★★☆☆
Det siste kapittelet i Silo-serien ble et tidkrevende et. Jeg synes plottet og settingen er utrolig spennende, men det er bare så innmari omstendelig skrevet. Og denne hoppingen mellom fortellere bidrar til at leseren ikke får noe ordentlig forhold til de forskjellige karakterene – altså, akkurat det samme som de to andre bøkene i trilogien. Jeg likte derimot avslutningen godt. Litt som forventet, men samtidig hadde det blitt rart om det ikke endte slik, så jeg er fornøyd (og så gleder jeg meg til filmadaptasjonen!).

PETER MADSEN – VALHALL: DEN SAMLEDE SAGAEN 4 // 193 S. // ★★★☆☆
PETER MADSEN – VALHALL: DEN SAMLEDE SAGAEN 5 // 213 S. // ★★★☆☆
Og da var jeg ferdig med denne serien! Jeg elsker norrøn mytologi, men skulle kanskje ønske at tegningene var litt mer realistiske – dette blir litt for cartoon-y, for min del. Selv om utseendet er barnslig er innholdet til tider nokså drøyt, og alt er basert på sagn og myter, så det er jo litt spennende!

TOVE JANSSON – MUMMI: TOVE JANSSONS SAMLEDE TEGNESERIER, BIND 3 // 95 s. // ★★★★☆
TOVE JANSSON – MUMMI: TOVE JANSSONS SAMLEDE TEGNESERIER, BIND 4 // 95 s. // ★★★★☆
TOVE JANSSON – MUMMI: TOVE JANSSONS SAMLEDE TEGNESERIER, BIND 5 // 95 s. // ★★★★☆
Og så har jeg jammen lest alle Mummi-tegneseriene, også! Humoristisk, en smule merkelig og utrolig koselig. Biblioteket måtte faktisk bestille nr. 3 og 5 for meg ettersom de av en eller annen grunn kun hadde bind 1, 2 og 4(?), så disse er det faktisk ikke noen som har lest i før. Hihi!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

IAN McEWAN – SATURDAY // 289 S. // ★★☆☆☆
Første roman på pensumlista i vårens litteraturemne. Jeg har et veldig ambivalent forhold til Ian McEwan. På en side lager han de mest innfløkte historier med masse detaljer som henger sammen (men du innser ikke sammenhengen før etterpå). På den annen side ødelegger han ALT med side opp og side ned med det foreleseren min foreslo at kanskje er “description for the sake of description”. McEwan bare: Jeg har gjort masse research og skal derfor skrive så detaljert om nevrokirurgi som overhodet mulig, selv om leseren har cirka null interesse av dette. Hurra for det. Derfor gir jeg kun to stjerner ettersom (blant annet) femten sider om en squashkamp og endeløst med nevrokirurgpjatt fikk meg til å virkelig SLITE med denne boken. 

Plottet er derimot veldig spennende. Hovedpersonen vår, nevrokirurg Henry Perowne, tilbringer sin lørdag hjemme i London, der han har forskjellige gjøremål og møter i løpet av dagen. Denne spesielle dagen er 15. februar 2003, da tidenes største protest – mot krigen i Irak – fant sted i London. Dette toget utgjør bakteppet for historien, som utforsker individet versus helheten, kunst versus vitenskap, hva en enkelt handling kan føre til OG selvfølgelig nevrokirurgi og squash.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ELEN BETANZO – OG HJERTET MITT BARE // 162 s. // ★★★★★
Denne dukket plutselig opp på Goodreads Recommends, og jeg falt helt for tittelen og omslagsbildet. Så fint! Jeg leste ikke om hva boken egentlig handlet om, jeg bare reserverte på biblioteket. De 162 sidene om femtenårige Emma og hennes møte med gutter, kjærlighet, sex og vennskap var utrolig fine, og jeg slukte hele greia på null komma niks. Utrolig fint og poetisk språk, en rå og rørende beretning om ungdomstid og problemene den kan bringe med seg, men også utforskning av å være seg selv, uansett hvem man er sammen med. En virkelig nydelig bok!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

HANS FREDRIK FOLLESTAD – DE FIRE OG HAN SOM GJØR GALT VERRE: BEGYNNELSEN // 479 s. // ★★☆☆☆
Det er ikke meningen å være negativ, men: Når det gjentatte ganger er komma- og stavefeil i tillegg til ikke så veldig godt språk, så blir det ikke en bra leseopplevelse for meg. Derfor: To stjerner.

Hadde disse språklige problemene ikke eksistert, hadde saken vært en annen. Det elleville første kapitlet om Hutte Meg Tu, Salt Ehfan, Bambo Fohrtwo og Pepper Bihf var jo underholdende. Det er mørkemenn, magiske munker, blonde damer på jakt etter hevn og en rimelig mystisk magisk sjø. Som snakker…? Våre fire venner, en panda, en vaskebjørn, en ilder og en elg, skal redde verden, så ellevilt er nok et hovedstikkord. Jeg tror kanskje disse bøkene passer best for tenåringsgutter, ettersom det er litt drøyt og humoren til tider er litt simpel, men greit nok. Nå er det jo til sammen tre bøker i denne serien, så jeg håper bok to og tre byr på litt mer (for ja, jeg kommer nok til å lese dem, også – kanskje jeg klarer å overse de språklige ulempene). 

READING CHALLENGE: 24/60 (40% fullført)
BESTE BOK: Og hjertet mitt bare av Elen Betanzo
VERSTE BOK: Saturday av Ian McEwan


I recommend Google Translate for your getting the gist (however, do not trust its grammar, it’s rubbish).

13 kommentarer
    1. Elsker norrøn mytologi jeg også, og elsket den “Jul i Valhall” serien som var da jeg var mindre x)
      Virket rart at den bestselgeren skulle være så god da. Nå vet ikke jeg så mye om den, men kjedelig med veldig mye tilleggsinfo man kanskje ikke er så interessert i. Vet ikke jeg ;-P
      Mye skrivefeil i den nederste er ikke gøy da. Legger fort merke til sånt selv (:
      Ellers fikk jeg veldig lyst å lese “Og hjertet mitt bare”. Et utrolig fint omslag, og fin tittel som du sier. Virker også veldig interessant ^^

    2. Henriette Celin: Det var også litt med at den var så UTROLIG omstendelig skrevet. Veldig mange sider til å beskrive det som egentlig var veldig lite handling. Ikke helt min stil, men det var jo forsåvidt godt skrevet, haha! Synes du burde sjekke “Og hjertet mitt bare”. 160 sider som går veldig fort, men som til gjengjeld er veldig fine 🙂

    3. Har hørt om boken “Hjertet mitt bare” tidligere, og den er i alle fall notert nå 😀
      Jeg har kun lest første bok i Silo, og har litt delte følelser om jeg skal lese videre i serien.. Ser at det jeg kommenterte som ulemper med boken bare fortsetter videre i serien. Slik som det du skriver om karakterene. Hmm :/
      Jeg leste kun 4 bøker i februar, men forbedring fra januar. Da leste jeg bare 1 bok!! Hva skjer med meg 😮 ?!

    4. siribokoholiker: Den er veldig fin 🙂
      Jeg synes alt i alt det var verdt det, men jeg brukte ENORMT lang tid på bok nr. to, for den er nok den dårligste. Som sagt så likte jeg avslutningen, da.
      Alt er bedre enn ingenting 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg