Soppsuppe

Jeg er over gjennomsnittet glad i suppe, og blomkålsuppe er nok min all-time favourite. Men man kan jo ikke spise det samme hele tiden! Så jeg googlet “soppsuppe” og fant en enkel og grei oppskrift på Tine.no. Noen forandringer må (som alltid) til, så her er min reviderte versjon. Den er vel ikke direkte sunn med både fløte og creme fraîche i, men det bryr jeg meg ikke så mye om. Fett til folket! (alt med måte, som mamma sier)

Du trenger:

300-350 gram sopp, oppkuttet
en halv løk, oppkuttet
2 ss Melange (margarin)
2 dl fløte
8 dl buljongkraft
en skvett soyasaus
en spiseskje eller to med creme fraîche (kan sløyfes)
evt. litt maizena for å fikse på konsistensen
salt og pepper
persille til pynt

Surr sopp og løk i smør, men ikke la det få noe særlig farge. Tilsett fløten og la det trekke på svak varme før du heller i buljongen (evt. heller i vannet og tilsetter buljongpulver/-terning). La det trekke til soppen er myk. Om du ikke er fornøyd med tykkelsen, tilsett litt maizena (etter anvisning på pakken). Smak til med salt og pepper, dryss over litt persille, og servér med skiver av grovbrød eller rundstykker til – bon appetit!



My take on mushroom soup. Use Google Translate to get the full recipe!

11 kommentarer

Siste innlegg