Books of December

Forklaring til stjernerangering:
Ettersom jeg bruker Goodreads.com til å kartlegge lesingen min, bruker jeg også samme rangeringssystem som nettsiden, en til fem stjerner. Én stjerne = did not like it. To stjerner = it was ok. Tre stjerner = liked it. Fire stjerner = really liked it. Fem stjerner = it was amazing. Så da vet dere det!

♣ ♣ ♣

Tittel: Fables, Vol. 17: Inherit the Wind Forfatter: Bill Willingham Utgitt: 2012
Forlag:
 Vertigo (pocket) Antall sider: 144 Stjerner: 4/5

Tittel: Fables, Vol. 18: Cubs in Toyland Forfatter: Bill Willingham Utgitt: 2013
Forlag:
 Vertigo (pocket) Antall sider: 192 Stjerner: 4/5

Tittel: Fables, Vol. 19: Snow White Forfatter: Bill Willingham Utgitt: 2013
Forlag:
 Vertigo (pocket) Antall sider: 168 Stjerner: 4/5

Tittel: Fables, Vol. 20: Camelot Forfatter: Bill Willingham Utgitt: 2014
Forlag:
 Vertigo (pocket) Antall sider: 256 Stjerner: 4/5

Tittel: Fables, Vol. 21: Happily Ever After Forfatter: Bill Willingham Utgitt: 2015
Forlag:
 Vertigo (pocket) Antall sider: 200 Stjerner: 4/5

Tittel: Fables, Vol. 22: Farewell Forfatter: Bill Willingham Utgitt: 2015
Forlag:
 Vertigo (pocket) Antall sider: 160 Stjerner: 4/5

Åh, Fables, tenk at jeg nå er ferdig! Dette er en serie jeg virkelig har kost meg med. De vakre tegningene, de enda vakrere omslagene (se på Camelot, liksom!) og den velformede og intrikate historien – her er det ingenting som skyldes tilfeldigheter! Jeg kjenner nå at andre tegneserier blir fattige i forhold, for dette er så utrolig BRA. Jeg skjønner all rosen skaperne har fått, og om du liker eventyr med en moderne twist så er dette noe for deg.

♣ ♣ ♣

Tittel: Ms Marvel, Vol. 3: Crushed Forfatter: G. Willow Wilson Utgitt: 2015
Forlag:
 Marvel Comics (pocket) Antall sider: 112 Stjerner: 3/5

“Love is in the air in Jersey City as Valentine’s Day arrives! Kamala Khan may not be allowed to go to the school dance, but Ms. Marvel is! Well sort of–by crashing it in an attempt to capture Asgard’s most annoying trickster! Yup, it’s a special Valentine’s Day story featuring Marvel’s favorite charlatan, Loki! And when a mysterious stranger arrives in Jersey City, Ms. Marvel must deal with…a crush! Because this new kid is really, really cute. What are these feelings, Kamala Khan? Prepare for drama! Intrigue! Romance! Suspense! Punching things! All this and more! The fan-favorite, critically acclaimed, amazing new series continues as Kamala Khan proves why she’s the best (and most adorable) new super hero there is! Plus, see what happens when S.H.I.E.L.D. agent Jemma Simmons goes undercover at Kamala’s school!” (goodreads.com)

Som jeg skrev ovenfor, alt blir fattig sammenlignet med Fables. Tror jeg hadde likt denne bedre om jeg hadde lest den før Fables. Jeg føler denne serien blir litt vel tilfeldig til tider, men jeg likte veldig godt ankomsten til Loki og dette med Kamalas “love interest”. En grei lesning (men ekstremt kort)!

♣ ♣ ♣

Tittel: The Legend of Sleepy Hollow Forfatter: Washington Irving
Storytel lydbok Stjerner: 2/5

“In the secluded Dutch territory of Sleepy Hollow, nebbish schoolmaster Ichabod Crane competes with the town hero for the hand of Katrina Van Tassel, the 18-year-old daughter and sole child of a wealthy farmer. As Crane leaves a party at the Van Tassel’s farm one autumn evening, he is pursued by the Headless Horseman, an apparition said to be the ghost of a Hessian trooper snuffed out by a stray cannonball during the Revolutionary War.” (goodreads.com)

Jeg tilbrakte en del tid på tredemølla i desember, og da benyttet jeg meg av to uker gratis bruk av Storytel for å ha noe å lytte til. Den eneste kjennskapen jeg har til The Legend of Sleepy Hollow er gjennom filmen Sleepy Hollow med Johnny Depp i hovedrollen, og jeg fant jo fort ut at disse egentlig ikke har så mye med hverandre å gjøre, bortsett fra the Headless Horseman. Og for å være ærlig, jeg likte filmen bedre. Litt for mye pjatt, litt for lite hodeløse ryttere. Helt greit for litt tid på tredemølla, men tror ikke jeg hadde kommet til å lest ferdig boka om jeg hadde begynt.

♣ ♣ ♣

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tittel: Odinsbarn Forfatter: Siri Pettersen Utgitt: 2014 (først i 2013)
Forlag: Gyldendal (pocket) Antall sider: 624 Stjerner: 5/5

“Femten vintre gammel får Hirka vite at hun er et odinsbarn – en halelaus råttenskap fra en annen verden. Foraktet. Fryktet. Og jaget. Hun aner ikke lenger hvem hun er, og noen vil drepe henne for at det skal forbli en hemmelighet. Men det finnes verre ting enn odinsbarn, og Hirka er ikke den eneste skapningen som har brutt gjennom portene…” (goodreads.com)

ÅÅÅÅÅHÅ, dette likte jeg. SÅ GODT! Det er så mye likt blant fantasy for unge, men dette… Dette er friskt, nyskapende, superinteressant og spennende! Jeg elsker røttene i norrøn mytologi, jeg elsker settingen, jeg elsker at det er så velskrevet. Dette er bare utrolig bra fantasy, og jeg er SÅ glad for at jeg fant Odinsbarn på tilbud på ARK og bestemte meg for å gi den en sjanse. ÅH ♥

♣ ♣ ♣

Tittel: The Scarlet Letter Forfatter: Nathaniel Hawthorne
Storytel lydbok Stjerner: 2/5

“Convicted and imprisoned because she is unwilling to name her partner in adultery, Hester Prynne is forced to wear a scarlet A on the breast of her gown for the rest of her life. This unending public reminder of sin torments her days and haunts her soul. Four people will be destroyed by a complex web of guilt and secrets, unless one of them reveals the truth behind the scarlet letter.” (goodreads.com)

Dette er jo en velkjent klassiker, men dette var kanskje litt i overkant merkelig for meg. #Bookplotsexplainedbadly: A creepy child is the result of a woman cheating on her husband. Jeg tror kanskje jeg hadde satt mer pris på det språklige ved denne boken om jeg hadde lest den, men igjen, kjekt å ha noe å høre på mens man er på tredemølla. Jeg forventet bare mer, og ble nokså skuffet. Oh well! 

♣ ♣ ♣ 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tittel: George’s Marvellous Medicine Forfatter: Roald Dahl Utgitt: 2013 (først i 1981)
Forlag: Puffin Books (pocket) Antall sider: 128 Stjerner: 4/5

“George’s grouchy grandmother needs a taste of her own medicine–and George knows just the right ingredients to put into it!” (goodreads.com)

Åh, Roald Dahl er så bra! Dette er jo en tullehistorie uten like, men det er ganske så fornøyelig å lese. Jeg tror faktisk jeg likte den bedre denne gangen enn da jeg leste den som liten. Superkoselig gjensyn!

♣ ♣ ♣

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tittel: Fantastic Mr. Fox Forfatter: Roald Dahl Utgitt: 2013 (først i 1970)
Forlag: Puffin Books (pocket) Antall sider: 96 Stjerner: 4/5

“Nobody outfoxes Fantastic Mr. Fox!

Someone’s been stealing from the three meanest farmers around, and they know the identity of the thief?it’s Fantastic Mr. Fox! Working alone they could never catch him; but now fat Boggis, squat Bunce, and skinny Bean have joined forces, and they have Mr. Fox and his family surrounded. What they don’t know is that they’re not dealing with just any fox – Mr. Fox would rather die than surrender. Only the most fantastic plan can save him now.” (goodreads.com)

Nok en bok av Roald Dahl, men denne har jeg faktisk ikke lest før. Jeg har derimot sett filmadaptasjonen av Wes Anderson (som er HILARIOUS), og her har vi altså originalhistorien. En fornøyelig, om enn veldig kjapplest bok, som fikk meg til å smile flere ganger. 

♣ ♣ ♣

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tittel: Råta Forfatter: Siri Pettersen Utgitt: 2015 (først i 2014)
Forlag: Gyldendal (pocket) Antall sider: 492 Stjerner: 5/5

“Tenk deg å være jaget i en ukjent verden. Uten identitet. Uten familie. Uten penger. Alt du har er en menneskejeger, en likfødt, og en grim, gryende visshet om hvem du er.” (goodreads.com)

On to the next one! Jeg er alltid litt redd for oppfølgere, spesielt innen YA-litteratur. Det har en tendens til å, vel, ta litt av. Da jeg begynte med Råta, hadde jeg litt på følelsen av at dette kom til å ta helt av – i feil retning. Men så bare POW, og historien ble en million ganger bedre! Dette er virkelig en flott fantasyserie, og jeg elsker å få vite mer om universet og karakterene vi allerede kjenner samtidig som vi blir introdusert for nye elementer. Og alt er så nydelig sammenvevd! Altså, bare flott. I’m in awe.

♣ ♣ ♣

Antall bøker: 13
Antall sider: 2572 + noen timer med lydbok

I desember ble jeg ferdig med Fables, og jeg leste to av tre bøker i Ravneringene-serien. Begge disse seriene er noe av det beste jeg har vært borti på hver sin kant. Innimellom ble det et par (skuffende) lydbøker og litt Roald Dahl, og alt i alt har jeg hatt en super avslutning på bokåret 2015. Jeg har laget en bildecollage med alle de 104(!) bøkene jeg har lest, og det kommer i et eget innlegg senere. Hvilken bok leste du sist?



I recommend Google Translate for your getting the gist (however, do not trust its grammar, it’s rubbish).

5 kommentarer
    1. Så god den Odins barn virker! ah, nå fikk jeg kjempe lyst å lese den 😀
      og den boken jeg leste sist var Så lenge det er stjerner på himmelen. En bok jeg anbefaler alle å lese. Eller kanskje ikke barn, men over den alderen da. Den er så søt, spennende, og kjempe interessant! nå omhandler den krigen en del da, samtidig som det er en familie vi følger fra start til slutt, men jeg interesserer meg veldig for sånn historie. Så denne var perfekt for min del ^^

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg