Hvordan holde saueskinn fine

Jeg synes det er så godt og fint å ha saueskinn i sofa og stoler, og jeg har i skrivende stund tre stykker i leiligheten: To hvite i hver sin toseter og et brunt slengt over gyngestolen min. Men når man sitter i dem, kanskje har beina oppi sofaen og dermed kommer sokkelo og store mengder støv og skitt inn i bildet (hurra for mannedyrets svarte strømper…). Siden det er et skinn er det vanskelig å riste ut alt, og å vaske dem i vaskemaskin ville jeg vært litt forsiktig med (har lest på diverse forum at det er fullt mulig, men jeg tør ikke ta sjansen). Så, hva skal man gjøre? Jo, ta børsten fatt!

Først og fremst, sett deg ute, for her blir det støvete! Start i midten på skinnet og jobb deg utover. Om skinnet ditt er veldig “flokete” blir dette rene treningsøkten, spesielt om du tar flere skinn på én gang! Til slutt rister du skinnet godt og kanskje lar det henge ute en stund, slik at det blir ordentlig luftet ut.

Til venstre er det gredde skinnet, til høyre har vi det “ubehandlede”. Forskjellen ser kanskje ikke såå stor ut her, men om vi zoomer litt…

Her ser vi tydelig at diverse støv og lo er borte, og det ser sååå mye mykere ut, noe det jo også er. Det tar ikke lange tiden, men hoj, for en forskjell! Har du saueskinn hjemme?



A quick tip for those of you who have sheepskins at home: Use a brush and brush it once in a while to get rid of dust and dirt and make it so fluffy and nice. It doesn’t take long but wow, what a difference! Do you have sheepskins at your place?

12 kommentarer

Siste innlegg