Falafel i pita med hummus og salat

Veganmisjonen er min redning når jeg ikke har peiling på hva jeg skal lage til middag men vil ha noe sunt og godt. For en tid tilbake falt valget på falafel (falafler?) i pita. 

Jeg tok utgangspunkt denne oppskriften, men eier ikke foodprosessor så kikertene mine ble håndmost og dermed litt mer “rustikke”, kan man si. Men jeg ble fornøyd uansett! Om du er som meg og ikke har all verden med kjøkkenutstyr, anbefaler jeg å knuse kikertene først, for så å tilsette de andre ingrediensene etter hvert. Løken kutter du i små, små biter og blander inn i “røra”. Gjorde også noen andre små endringer med hensyn til ingrediensene, alt etter hva jeg hadde!

Du trenger: 

1 boks kikerter (Rema 1000 sine er flotte!)
hakket gul løk (jeg brukte en halv, men er ikke såå glad i løk)
3 fedd hvitløk, hakket eller knust i hvitløkspresse
0,5 teskje koriander
1 teskje bakepulver
1 teskje salt
1 teskje paprikapulver
0,5 ts malt spisskummen
2 kryddermål malt kardemomme
1 lite kryddermål chilipulver
litt pepper
5-8 ss hvetemel

1 a. Hvis du ikke har foodprosessor:
Skyll kikertene og knus dem i en bolle. Tilsett alle ingredienser, men bare 5 ss hvetemel, spar resten. Bruk håndkraft og mos til en middels grov mos.

1 b. Om du har foodprosessor:
Skyll kikertene og ha alle ingredienser i foodprosessoren (husk, bare 5 ss av melet). Samme konsistens som over, men sikkert noe finere, spesielt på grunn av løken.

2. La hvile i 10 minutter, evt. kan du sette i kjøleskapet om du er forut for middagstid og ikke skal ha det klart med én gang. Kan stå i flere timer! Form små, runde boller med en skje og stek i panna i selskap med en god del olje. De skal få en fin og gylden farge (mine ble kanskje litt godt stekt, men de ble i alle fall ikke brent!). 

Jeg serverte falaflene (hihi) i (butikkjøpte) pitabrød med kinakål, tomat, mais og en god dæsj hummus, som egentlig er veldig lett å lage! Se Veganmisjonens oppskrift her.

Et godt og sunt måltid – helt uten kjøtt. Bon appetit!



Me trying falafels for the very first time. Use Google Translate if you’re interested!

10 kommentarer

Siste innlegg