Gratulerer med dagen

Til deg fra meg. Nordmann til nordmann. Hjerte til hjerte.

Jeg har aldri vært så enormt patriotisk av meg, annet enn at jeg anser meg selv som ekstremt heldig som har fått vokse opp i vårt lille, store land. Vi er det, vi nordmenn, heldige altså. Likevel er det noe med 17. mai som presser frem noe vått fra øyekroken. Kjærligheten. Stoltheten. I rødt, hvitt og blått.

Her har du min favorittsang for dagen i dag, som jeg husker vi sang i toget da jeg gikk på barneskolen. Den er som mariusgenser, Kvikklunsj og fjord og fjell. Den er så norsk.

Norge i rødt, hvitt og blått, her fremført av en herlig gjeng damer på en eller annen cabaret (man kan finne alt på YouTube).

Se en hvitstammet bjørk oppi heien, rammer stripen av blåklokker inn
mot den rødmalte stuen ved veien, det er flagget som vaier i vind
Ja så hvitt som det hvite er sneen, og det røde har kveldssolen fått,
og det blå ga sin farve til breen, det er Norge i rødt hvitt og blått.


Hurra!

6 kommentarer

Siste innlegg