Skammarens dotter

Forrige søndag var jeg og K på kino og så Skammerens Datter, eller Skammarens Dotter som jeg ikke klarer å ikke si siden jeg leste bøkene på nynorsk. Forresten: Hvor rart er det ikke at de bøkene ikke fins på bokmål, kun nynorsk? Tror serien kunne blitt veldig mye mer populær om den fantes på nynorsk når vi tenker over alle som misliker nynorsk… Ok, digresjon ferdig.

Filmen var skikkelig BRA! Jeg var helt med og når filmen var ferdig hadde jeg mest lyst til å se den en gang til. For det første synes jeg castingen var helt glimrende! Dina var kanskje litt lysere i håret enn jeg hadde sett for meg, men bortsett fra det passet Rebecca Emilie Sattrup perfekt i rollen som skammerens datter. Og det må bare nevnes: For et utrolig vakkert barn. Maria Bonnevie spiller Dinas mor, Melussina, og hun så rett og slett fantastisk ut i denne rollen. Langt, mørkt, flommende hår og de øynene. Wow. Og så har vi my man Jakob Oftebro som ser helt smashing ut uansett hva han gjør. Ah, for en MANN. Oftebro spiller altså Nicodemus i Skammerens Datter, og han snakker dansk som om han var født der.


(filmweb.dk)


(filmweb.no)


(jump-cut.no)

Den eneste skuespilleren jeg hadde litt tungt for å akseptere sånn utseendemessig var mannen som spiller Drakan, Peter Plaugborg. Da jeg leste bøkene så jeg for meg en mørkhåret mann, ikke så liten, men heller ikke så ekstremt høy. Og så kom Drakan på filmen. Han har rødt hår, er sykt høy (det så i alle fall slik ut da han stod ved siden av Maria Bonnevie og flere andre) og dermed ikke som jeg hadde sett for meg Drakan i det hele tatt. Jeg skjønte først ikke at han var Drakan, engang, bare fordi han var så ulik. Men etter hvert ble jeg overbevist: Han var kanskje ikke som jeg hadde sett for meg, men han er en sykt god Drakan (med vekt på syk).


(bt.dk)

Skuespillerne utgjør jo mesteparten av en film, men i tillegg ser Skammerens Datter veldig bra ut. Dragene var sjøstygge, men de var stygge på en realistisk måte. Alt var bare veldig, veldig bra. Denne må dere se, samme om dere har lest bøkene eller ikke (men les bøkene, de er bra)!


(nfbio.dk)

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg