Books of April

Tittel: Harry Potter and the Prizoner of Azkaban Forfatter: J. K. Rowling Utgitt: 2008 (først i 1999)
Forlag: Bloomsbury UK (Kindle) Antall sider: 317 Stjerner: 5/5

“For most children, summer vacation is something to look forward to. But not for our 13-year-old hero, who’s forced to spend his summers with an aunt, uncle, and cousin who detest him. The third book in J.K. Rowling’s Harry Potter series catapults into action when the young wizard “accidentally” causes the Dursleys’ dreadful visitor Aunt Marge to inflate like a monstrous balloon and drift up to the ceiling. Fearing punishment from Aunt Petunia and Uncle Vernon (and from officials at Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry who strictly forbid students to cast spells in the nonmagic world of Muggles), Harry lunges out into the darkness with his heavy trunk and his owl Hedwig…” (goodreads.com)

Åh. Harry Potter i mitt hjerte. Jeg klarer ikke sette ord på hvor mye jeg gleder meg over disse bøkene. Jeg føler meg som en liten unge der jeg lever meg inn i det som skjer på Hogwarts, med alt det magiske som hører til!

♣ ♣ ♣

Tittel: Fantastic Beasts and Where to Find Them (Hogwarts Library edt) Forfatter: J. K. Rowling 
Utgitt: 2012 (først i 2000) Forlag: Bloomsbury (innbundet) Antall sider: 88 Stjerner: 3/5

“A copy of Fantastic Beasts & Where to Find Them resides in almost every wizarding household in the country. Now Muggles too have the chance to discover where the Quintaped lives, what the Puffskein eats and why it is best not to leave milk out for a Knarl.” (goodreads.com)

Jeg trosset forbudet om å ikke kjøpe nye bøker nok en gang og bestilte et utrolig fint Hogwarts Library-boksett fra Amazon. Settet inneholder Fantastic Beasts, Quidditch Through the Ages og The Tales of Beedle the Bard, og jeg startet altså med Fantastic Beasts. Jeg synes slike bøker, som støtter oppunder det universet som ble laget i Harry Potter-bøkene, er veldig fine – de gjør det liksom mer ekte. Og som vi alle ønsker at dette er virkeligheten… De ørti artene nevnt i boka er spennende, men det var noe jeg savnet. Én: Det er ikke nok. Jeg vil ha mer detaljerte beskrivelser og kanskje også enda flere “beasts”. To: Illustrasjoner! Det denne boken mangler er illustrasjoner. Tror det var to-tre til sammen og det var virkelig ikke nok – det skulle vært en for hver art! Ellers likte jeg den kjempegodt, altså.

♣ ♣ ♣

Tittel: Doppler Forfatter: Erlend Loe Utgitt: 2008 (først i 2004) 
Forlag: Cappelen Damm (lydbok) Tid: 3t 57 min Stjerner: 2/5

“Doppler er en vellykket mann av sin tid. Familiefar med to barn og god jobb. En dag faller han av sykkelen på en tur i marka. Halvt svimeslått registrerer han en ro han ikke har kjent på lenge. Han slipper de trivielle tankene om nytt bad og valget om armatur og fliser. Borte er også den evinnelige surringen av barnesangene fra sønnens tallrike videoer, mens erkjennelsen om farens død blir tydeligere. Hendelsen får ham til å velge å flytte ut i marka. Han bosetter seg i telt, slakter en elg og får kalven som venn og adoptivsønn. Han prøver å leve som jeger og sanker, men må erkjenne at når det gjelder behovet for skummet melk, må han ta steget videre til bytteøkonomi.” (goodreads.com)

Jeg er egentlig ikke så fan av lydbok, men da jeg gjennom konseptet LikenShare fikk tilbud om å teste appen Storytel gratis i en måned, så ga jeg det en sjanse. Første bok jeg hørte var denne kjente boka av Erlend Loe – en norsk forfatter jeg vet godt hvem er, men som jeg aldri har lest noe av tidligere. Det er forfatteren selv som leser, og det var for meg hovedgrunnen til at jeg ga bare to stjerner. KJÆRE MEG, så trasig å høre på. Nå er jo Doppler en rimelig trasig fyr, så en trasig stemme passer egentlig bra, men jeg sliter litt med å ikke irritere meg over den noget apatiske lesingen. Jeg lo høyt flere ganger, men lydopplevelsen ødela altså helhetsinntrykket. Jeg tror jeg skal lese den selv på den vanlige måten, for jeg tror egentlig jeg liker den kjempegodt.

♣ ♣ ♣

Tittel: The Tales of Beedle the Bard (Hogwarts Library edt) Forfatter: J. K. Rowling
Utgitt: 2012 (først i 2008) Forlag: Bloombury (innbundet) Antall sider: 109 Stjerner: 5/5

“The Tales of Beedle the Bard contains five richly diverse fairy tales, each with its own magical character, that will variously bring delight, laughter and the thrill of mortal peril. Essential and enjoyable reading for Muggles and wizards alike, The Tales of Beedle the Bard is a uniquely magical volume. With illuminating notes by Albus Dumbledore.” (goodreads.com)

Åh, dere, denne må dere lese! Boken ser først og fremst utrolig fin ut, med illustrasjoner og pynt på sidene, og jeg ELSKET historiene. Spesielt The Warlock’s Hairy Heart. Selvfølgelig finner du også The Tale of the Three Brothers her, opprinnelsen til “the Deathly Hallows”, sammen med flere andre fine eventyr. Et must i bokhylla mi, og kanskje også din? 

♣ ♣ ♣

Tittel: Pride and Prejudice Forfatter: Jane Austen
Utgitt: 2012 (først i 1813) Forlag: Penguin Books (lydbok) Tid: 5 t 41 min Stjerner: 5/5

“When Elizabeth Bennet first meets eligible bachelor Fitzwilliam Darcy, she thinks him arrogant and conceited; he is indifferent to her good looks and lively mind. When she later discovers that Darcy has involved himself in the troubled relationship between his friend Bingley and her beloved sister Jane, she is determined to dislike him more than ever. In the sparkling comedy of manners that follows, Jane Austen shows the folly of judging by first impressions and superbly evokes the friendships, gossip and snobberies of provincial middle-class life.” (goodreads.com)

Åh, Jane Austen. Jeg elsker denne historien. Jeg elsker Darcy, jeg elsker Elizabeth og jeg elsker den flåsete Mrs. Bennet. Også denne hørte jeg med appen Storytel, og jeg ELSKET den poshe damen som leste. Det passet kjempegodt til romanen og denne lyttingen var ikke på noen måte som opplevelsen med Erlend Loe og Doppler. Heldigvis.

♣ ♣ ♣

Tittel: The Bad Beginning Forfatter: Lemony Snicket
Utgitt: 1999 Forlag: HarperCollinsPublishers (innbundet) Antall sider: 176 Stjerner: 5/5

Tittel: The  Reptile Room Forfatter: Lemony Snicket
Utgitt: 2003 (først i 1999) Forlag: Egmont Books Ltd (innbundet) Antall sider: 192 Stjerner: 5/5

Tittel: The Wide Window Forfatter: Lemony Snicket
Utgitt: 2000 Forlag: HarperCollinsPublishers (innbundet) Antall sider: 214 Stjerner: 5/5

Tittel: The Miserable Mill Forfatter: Lemony Snicket
Utgitt: 2000 Forlag: HarperCollinsPublishers (innbundet) Antall sider: 194 Stjerner: 5/5

“A Series of Unfortunate Events follows the turbulent lives of Violet, Klaus, and Sunny Baudelaire after their parents’ death in an arsonous house fire. The children are placed in the custody of their distant cousin/uncle Count Olaf, who attempts to steal their inheritance. After the Baudelaires are removed from his care by their parents’ estate executor, Mr. Poe, Olaf begins to doggedly hunt the children down, bringing about the serial slaughter and demise of a multitude of characters.” (wikipedia.org)

The Bad Beginning dukket plutselig opp på Goodreads.com og siden jeg syntes filmen A Series of Unfortunate Events var nokså interessant men ukomplett tok jeg fatt på å lese historiene i stedet. De er jo ment for barn, så det tar ikke lange tiden å komme gjennom de omtrent 200 sidene i hver bok, men åh, det er morsom lesing! Noe kjenner jeg til fra før, noe er helt nytt, og Lemony Snicket (eller Daniel Handler som forfatteren egentlig heter) skriver på en veldig underholdende måte. Samtidig blir vanskelige ord forklart slik at yngre lesere skal forstå, og jeg, engelsklærer som jeg er, tenker “åh, disse kan jeg bruke når jeg er ferdigutdannet”. Åh, jeg koser meg sånn når jeg leser disse, og heldigvis er det hele 9 bøker igjen i serien!

♣ ♣ ♣

Tittel: Harry Potter and the Goblet of Fire Forfatter: J. K. Rowling Utgitt: 2008 (først i 2000)
Forlag: Bloomsbury (Kindle) Antall sider: 636 Stjerner: 5/5

“When the Quidditch World Cup is disrupted by Voldemort’s rampaging supporters and the terrifying Dark Mark is resurrected, it is obvious to Harry that, far from failing, Voldemort is getting stronger. The ultimate symbol to the magic world of the evil Lord’s return would be if the one and only survivor of his death curse, Harry Potter, could finally be beaten. So when Harry is entered for the Triwizard Tournament – a competition between three wizarding schools to find the ultimate magician – he knows that rather than win it, he just has to get through the trials alive.” (goodreads.com)

Ja, jeg er besatt av Harry Potter for tiden. Jeg elsker at historiene blir mørkere og mørkere, mer modne ettersom Harry vokser til, og her begynner virkelig alvoret å komme krypende. Det er så spennende! 

♣ ♣ ♣

Antall bøker: 10
Antall sider: 1926

Antallet sider stemmer ikke helt denne måneden, for om jeg hadde lest Doppler og Pride and Prejudice hadde det blitt et høyere tall, og det er en god del sider med forord i Fantastic Beasts og The Tales of Beedle the Bard som ikke er medregnet i sidesummen på Goodreads, av en eller annen grunn. MEN jeg har faktisk lest TI bøker denne måneden og nådde nesten 2000 sider! Hvilken bok leste du sist?



For translation: please copy + paste into Google Translate. Although it’s not grammatically correct or anything, you will hopefully get the gist.

6 kommentarer
    1. Så gøy innlegg! <3 bøker <3 Eg er veldig glad i erlend loe, men skjønar at det ikkje er for alle. OG lydbøker er jo veldig avhengig av opplesaren! gud, så det kan øydelegga alt, hehe!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg