Bakermester Harepus

SOUNDTRACK: Astrid – FourFiveSeconds (live)

Å våkne av meg selv klokken 7:45 på en søndag er ikke akkurat normalt, men samtidig betyr det vel at jeg har fått nok søvn og vel så det? Jeg hadde plutselig en del “ekstra” tid, så jeg har nå bakt litt slik at vi har nystekt grovbrød til frokosten.


Snart klare til å settes i ovnen!

Som vanlig fulgte jeg ikke noen bestemt oppskrift og jeg endte opp med å tømme diverse poser som stod i kjøkkenskapet. “Grunndeigen” består av ca. 5 dl vanlig hvetemel og 5 dl grovmalt hvetemel (man kan også bruke rugmel), 4-5 dl vann, en pakke tørrgjær, 1 ss salt og 2 ss rapsolje. I det ene brødet ble det både solsikkefrø og havregryn i tillegg, mens i det andre blandet jeg i det siste av en 4-korn-boks (frøfrokostblanding). 

Denne uka har jeg også funnet meg en ny favoritt til frokost, nemlig soyamelk. Om jeg ikke husker helt feil prøvde jeg soyamelk da jeg var liten fordi jeg tålte ikke vanlig kumelk, men jeg kan ikke komme på at jeg syntes det var så veldig godt på den tiden. Nå derimot…! Det er ordentlig, ordentlig godt og det koster ikke så veldig mye mer enn vanlig melk, heller, tror det er snakk om rundt én krone mer pr. liter (på Rema 1000). Jeg holder meg til den originale, men det finnes også flere smaksatte varianter.


Nam!

Håper du får en utrolig fin søndag!



I woke up at 7:45 today, and decided to make a couple loaves of bread. As usual I didn’t follow a specific recipe, and the two loaves does not contain the same ingredients. Surprise! This week, I’ve found myself a new breakfast favourite, soy milk. I had milk allergies as a kid, so I think I tried it way back when, but I don’t remember it tasting this good at all. It’s sooo so tasty, and it’s not too pricey compared to cow milk, actually the difference is like 1-2 NOK a litre. I stick to the original, but there are also other flavoured types. Yum! I hope you’re all enjoying your Sunday!

12 kommentarer

Siste innlegg