Pie time

Jeg synes det er supergøy å lage mat, og på grunn av allergi mot f.eks. fisk og egg må jeg være litt oppfinnsom noen ganger – maten skal jo være god, mettende og nogenlunde sunn, i tillegg til å være allergikervennlig. Veganmisjonen er en matblogg som baserer seg på vegansk mat, og siden hverken fisk eller egg inngår i de oppskriftene finner jeg mye inspirasjon der.

I går prøvde jeg meg på polentapai, dog uten gulrot og purre. Siden jeg ikke har noe i mot å spise kjøtt eller andre animalske varer brukte jeg picnicskinke og spinat som fyll sammen med polentasausen, og så drysset jeg over litt hvitost. Yum!

For å lage pai trenger du selvfølgelig en paiform, og jeg brukte en med 25 cm i diameter. Denne oppskriften tillater ikke en mindre form, bare så det er sagt.

Paibunn:

2,5 dl vanlig hvetemel
1/2 dl grovmalt hvetemel
1 ts salt
100 g smør (brukte vanlig Melange)
1/4 dl kaldt vann (ca.)

Polentarøre:

5 dl vann
1 dl polenta
krydderposen fra en nudelpakke (evt. to teskjeer buljong, som Veganmisjonen skriver)
Evt. litt melk

Fyll:

en halv boks Picnicskinke (ca. 150 g, kan også bruke f.eks. kylling)
(frossen) spinat etter ønske (jeg målte ikke)
revet ost

Paibunnen må på plass først. Bland det tørre i en bolle, smelt smøret og bland sammen. Det kan hende du må ha ekstra vann eller mel for å oppnå ønsket konsistens. Jeg får aldri til å kjevle ut paideig siden den bare smuldrer, så jeg legger hele klumpen i paiformen og jevner ut med en sleiv. Det blir godt uansett.


En litt grovere paibunn.

Fordel skinke og spinat noenlunde jevnt utover deigen. Om spinaten er frossen er ikke det noe problem, for den tiner mens paien stekes i ovnen.

Kok opp vann og buljong i en kjel, tilsett polenta og rør til du har en klumpfri røre. Min ble tykk veldig fort, så jeg tilsatte litt melk i tillegg for at det ikke skulle bli polentagrøt. Hell røren over i paiformen slik at det blir jevnt fordelt med røre, skinke og spinat. Riv litt ost og fordel over.


Åh polentarøre, you look so good!

Sett midt i ovnen på 200 grader i 25-30 minutter, og la paien avkjøles (ca. 10 minutter) før servering. Bon appétit!


Jeg kom ikke på å fotografere før det var bare et stykke igjen…

All ære til Veganmisjonen for (grunn-)oppskrift!

10 kommentarer

Siste innlegg