Teacher uniform

Man kan signalisere mye med klær, både positivt og negativt. Man skal kle seg etter situasjonen, men det er ikke alltid like greit å fange opp signalene om hva man bør og ikke bør kle seg i. Jeg har jo en ganske ungdommelig stil, og jeg går ikke av veien for å vise hud. Å vise hud er nemlig ikke ensbetydende med utekkelig i mine øyne, men selv om jeg kan bruke magetopper når jeg er på skolen eller snuppekorte skjørt hjemme, så er det ikke slikt jeg velger å kle meg i når jeg er i praksis eller tar vikartimer.

De fleste har kanskje vært borti hun der læreren som gikk i miniskjørt og skinnstøvletter, eller som brukte litt for dyp utringning? Jeg har også sett mannlige lærere som godt kunne kneppet igjen en skjorteknapp eller fem(!), men som oftest er det kvinnelige lærere som går i sexy-fella. Skolen er rett og slett ikke stedet for å være utfordrende! Nå kan man selvfølgelig diskutere hvordan enkelte unge jenter kler seg, men som voksen og ansvarlig bør man i alle fall ikke oppfordre til upassende bekledning. Det mener nå i alle fall jeg!

Samtidig så skal man selvfølgelig få lov til å gå i kjoler og skjørt som lærer! Jeg er veldig glad i å pynte meg og bruke skjørt til vanlig, og jeg har ikke gått av veien for å bruke det når jeg har vært vikarlærer. Jeg har dog laget meg noen regler:

1) Skjørtekanten bør være lenger ned enn fingertuppene når jeg har armene langs sidene – minst.

2) Gjennomsiktig er no-no (bortsett fra om det er snakk om ermer eller nedenfor nevnte skjørtelengde)

3) Det er greit med v-hals, men man skal helst ikke vise kløft. Ta gjerne en bøy deg-sjekk (du kommer sannsynligvis til å bøye deg ved en pult eller noe)

4) Å pynte seg er bra, men tenk casual-fin, ikke ut på byen-fin.

5) Ikke bruk topper med “kule” slagord eller bilder. T-skjorter med marihuana-blader eller “bitches be cray” er ikke en god idé. (jeg er derimot glad i quirky, artig bilder og tekst, f.eks. “oh crêpe”- og parlez-vous francais”-skjortene mine)

Dette burde gjelde forsåvidt jobbantrekk generelt når jeg tenker meg om, så kan man spare lårsplitten og pushup-utringningen til fritiden (eller julebordet, haha). Under kan dere se noen “key items” som ikke bare er behagelige, men som også gir en viss tekkelighet:

CARDIGANS

Cardigans

Ikke bare er cardiganen varm, men den gjør deg mer påkledd om du f.eks. har skjørt og singlett på, og den kan dekke til litt om du bruker noe tettsittende. Den lange varianten som virkelig har vært i vinden i det siste er en slager også i klasserommet!

BLYANTSKJØRT

 Pencil skirts

Blyantskjørtet har en fin, tekkelig og ikke minst flatterende lengde og selv om det er tettsittende synes jeg ikke det blir upassende. Det enkle er jo ofte det beste, og mitt sorte blyantskjørt har virkelig blitt brukt mye, men samtidig er det fint med f.eks. mørkt blomstermønster, denim eller kanskje også en blondekant nederst. Blyantskjørt kombinert med lang cardigan er en fulltreffer!

KJOLER MED (LANGE) ERMER

Dresses

Kjoler med ermer har ofte rund hals og er dermed ikke spesielt “truende” når det gjelder utringning. Om man har lengderegelen i boks (og har maks to åpne knapper i skjortevariantene) så er det ingenting som er i veien med å bruke kjole.

Som sagt synes jeg disse “reglene” og plaggene passer til alle jobber og profesjonelle situasjoner, ikke bare i læreryrket, så dette innlegget kan kanskje være greit for flere enn lærerstudenter?


A few dos and don’ts when it comes to teacher apparel. Google Translate would work if you want to get the gist!

16 kommentarer

Siste innlegg