Books of January

Tittel: Life of Pi Forfatter: Yann Martel Utgitt: 2002 (først i 2001) 
Forlag: Houghton Mifflin Harcourt Format: Innbundet Antall sider: 319 Stjerner: 5/5

“Yann Martel’s imaginative and unforgettable Life of Pi is a magical reading experience, an endless blue expanse of storytelling about adventure, survival, and ultimately, faith. The precocious son of a zookeeper, 16-year-old Pi Patel is raised in Pondicherry, India, where he tries on various faiths for size, attracting “religions the way a dog attracts fleas.” Planning a move to Canada, his father packs up the family and their menagerie and they hitch a ride on an enormous freighter. After a harrowing shipwreck, Pi finds himself adrift in the Pacific Ocean, trapped on a 26-foot lifeboat with a wounded zebra, a spotted hyena, a seasick orangutan, and a 450-pound Bengal tiger named Richard Parker.” (goodreads.com)

Denne nøt jeg. Virkelig nøt. Utrolig underholdende, ettertenksom og til tider fantastisk vittig. Alt jeg har å si er at denne burde du lese. Og de drøye 300 sidene gikk superfort unna, altså!

♣ ♣ ♣


Tittel
: White Fang Forfatter: Jack London Utgitt: 2014 (først i 1906)
Forlag: Collins Classics Format: Pocket Antall sider: 258 Stjerner: 5/5

“Set in the frozen forests of the Yukon Territory, Canada, during the Klondike Gold Rush of the 1890s, ‘White Fang’ tells the story of a young wolf-dog’s journey from the wild into human territory. As White Fang learns that civilisation is every bit as vicious and violent as nature – and that survival is only awarded to the fittest – we too see how instinct, sensation and emotion drive every one of us. Published in 1906 to wide and instant acclaim, this is a remarkable and moving look at the timeless relationship between man and dog.” (goodreads.com)

Det har liksom blitt en tradisjon å innvie det nye leseåret med Jack London. Jeg leste Call of the Wild på nesten samme tid i fjor, og jeg fikk nå et gledelig gjensyn med villmarken, med det primitive rovdyret og med forholdet mellom dyr og menneske. Det er en grunn til at dette er en klassiker. Det er en grunn til at alle (med et snev av bokinteresse) vet hvem Jack London er. Som i Call of the Wild fortelles også Wild Fang fra dyrets side, noe som gir et friskt og interessant perspektiv og vii ser råskap fra både mennesker, dyr og natur. En sann glede å lese!

♣ ♣ ♣

Tittel: Looking for Alaska Forfatter: John Green Utgitt: 2008 (først i 2005)
Forlag: Speak Format: Kindle Antall sider: 254 Stjerner: 2/5

“Before. Miles “Pudge” Halter’s whole existence has been one big nonevent, and his obsession with famous last words has only made him crave the “Great Perhaps” (François Rabelais, poet) even more. He heads off to the sometimes crazy, possibly unstable, and anything-but-boring world of Culver Creek Boarding School, and his life becomes the opposite of safe. Because down the hall is Alaska Young. The gorgeous, clever, funny, sexy, self-destructive, screwed-up, and utterly fascinating Alaska Young, who is an event unto herself. She pulls Pudge into her world, launches him into the Great Perhaps, and steals his heart.

After. Nothing is ever the same.” (goodreads.com)

Dette var en lite spennende bok. Første halvdel fikk meg til å lure på hva som egentlig var temaet, for det virket på meg som en samling av tilfeldige hendelser, tanker og personer som liksom ikke ledet noe sted. Så skjedde det noe, ikke noe som nødvendigvis bandt sammen første del, men som i alle fall gjorde at andre halvdel ga mening. Ettersom jeg ELSKER The Fault in Our Stars ble Looking for Alaska en real skuffelse for min del. Jeg ga den to av fem stjerner fordi ja, det var morsomt og forsåvidt bra skrevet, men selve handlingen var litt tam. Dette er Greens første roman, så han har helt klart forbedret seg mellom denne og TFIOS!

♣ ♣ ♣

Tittel: Kjære Forfatter: Linnéa Myhre Utgitt: 2014
Forlag: Tiden Format: Innbundet Antall sider: 156 Stjerner: 5/5

“Med infam humor og sårt alvor beskriver Linnéa Myhre et ungt liv, anno 2014, i blikkenes tid, hvor det er viktigere å bli sett enn å bli hørt. I et tjuetalls brev, henvendt til venner og familie, redaktører og bedrifter, setter hun ord på opplevelsen av kontinuerlig å bli påminnet om å spise riktig, holde seg slank, trene, være sunn. «Jeg gruer meg til å få barn», skriver hun.

Men gjennom brevene oppstår også en annen fortelling. For Linnéa har levd med spiseforstyrrelser siden hun var femten, og i 2012 var kroppen hennes nær kollaps. Det har gått to år. Hvordan plukker man opp livet sitt igjen etter å ha vært nær ved å miste alt?”

Kjære Linnéa. Måtte du aldri slutte å skrive. Denne likte jeg til og med bedre enn Evig Søndag, og jeg både gråt og lo mens jeg leste. Jeg lånte den på biblioteket denne gangen, men når jeg har ordentlig bokhylle og faktisk plass til alle bøkene mine skal Kjære i innbundet format få være med i familien. Dette er en keeper!

♣ ♣ ♣

Tittel: An Abundance of Katherines Forfatter: John Green Utgitt: 2008 (først i 2006)
Forlag: Speak Format: Kindle Antall sider: 248 Stjerner: 3/5

“When it comes to relationships, Colin Singleton’s type is girls named Katherine. And when it comes to girls named Katherine, Colin is always getting dumped. Nineteen times, to be exact. On a road trip miles from home, this anagram-happy, washed-up child prodigy has ten thousand dollars in his pocket, a bloodthirsty feral hog on his trail, and an overweight, Judge Judy-loving best friend riding shotgun – but no Katherines.

Colin is on a mission to prove The Theorem of Underlying Katherine Predictability, which he hopes will predict the future of any relationship, avenge Dumpees everywhere, and finally win him the girl. Love, friendship, and a dead Austro-Hungarian archduke add up to surprising and heart-changing conclusions in this ingeniously layered comic novel about reinventing oneself.” (goodreads.com)

Jeg kan heldigvis si at jeg likte denne bedre enn Looking for Alaska (LFA). Her er historien litt mer knyttet sammen – det kan hende den var det i LFA også, men her er det synlig for leseren – og jeg fant den såpass underholdende til at det ikke var et ork å bla seg gjennom (vel, trykke seg gjennom, jeg leste den med Kindle), som dessverre var tilfellet med LFA. Karakterene er mer spennende, det er et ordentlig plott og du finner en god del snedige kommentarer og formuleringer. Som den språk- og litteraturnerden jeg er så faller jo selvfølgelig slikt i smak! 

♣ ♣ ♣

Antall bøker: 5
Antall sider: 1235

Har du lest noen av disse? Eller fikk du kanskje lyst til å lese en av dem?



I managed to read five books/1235 pages in January: Life of Pi, White Fang, Looking for Alaska, Kjære and An Abundance of Katherines. The book I liked the very best must be Kjære, and the (only) book that disappointed me was Looking for Alaska. I love The Fault in Our Stars, but I see now that John Green has not written all fantastic books. Have you read any of these, or perhaps you want to read one of them?

8 kommentarer
    1. De to av john green vurderer jeg å lese, men synd du ikke likte dem bedre. Leser for tiden papirbyer av john green 😀 i januar leste jeg 10 bøker, weehu. Du fikk også lest en del i starten av året ser jeg :)!

    2. siribokoholiker: Selv om jeg ga “bare” 3 stjerner til An Abundance of Katherines betyr ikke det at den er midt på treet altså. Følger rangeringen til Goodreads.com, der tre stjerner betyr “liked it”. Det var derimot noen småting som gjorde at jeg ikke “really liked it”, og dermed ble det ikke tre stjerner. Det er jo YA-bøker og jeg føler kanskje at jeg er hakket mer voksen når det gjelder litteratur. Men den er veldig bra, altså! (Looking for Alaska, derimot…)
      Har akkurat startet på Paper Towns jeg også, liker den godt så langt! Flink du er 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg