Books of December

Tittel: Shopaholic to the Stars Forfatter: Sophie Kinsella
Utgitt: 2014 Forlag: The Dial Press (Kindle) Antall sider: 400

“Becky Brandon (née Bloomwood) has stars in her eyes. She and her daughter, Minnie, have joined husband Luke in LA, city of herbal smoothies, multimillion-dollar yoga retreats, and the lure of celebrity. Luke is there to help manage the career of famous actress Sage Seymour and Becky is convinced she is destined to be Sage’s personal stylist, and go from there to every A-list celebrity in Hollywood! But things become complicated when Becky joins the team of Sage’s archrival. How will charming and supportive Luke deal with this conflict? Is it possible that what Becky wants most will end up hurting those she loves most? ” (goodreads.com)

Jeg ELSKER Shopaholic-bøkene, og selv om dette er den sjuende boken synes jeg fremdeles det er underholdende lesestoff. Det er derimot litt forutsigbart siden det som skjer er noenlunde det samme selv om settingen er ny. Slutten var også ganske dum og for åpen i forhold til de forrige bøkene, noe jeg ikke likte i det hele tatt. Nå ble jeg veldig negativ her, for til tross for dette lo jeg høyt flere ganger. Jeg kjenner meg jo igjen så til de grader i Becky og shoppingen hennes! Hvis du vil ha lett underholdning uten de store litterære virkemidlene som tar pusten fra deg, så anbefaler jeg denne. (hvis du derimot er ute etter noe tyngre kan du heller velge en av de andre to bøkene i dette innlegget)

♣ ♣ ♣

Tittel: Time’s Arrow: or, the Nature of the Offence Forfatter: Martin Amis
Utgitt: 1992 (først i 1991) Forlag: Penguin Antall sider: 176

“In this novel a man’s life is portrayed backwards, from death to birth, as are some of the scenes – for example, sex begins with climax, moves through foreplay and exhausts itself on flirtation. The plot is about a doctor whose story begins with his death.” (goodreads.com)

Denne leste jeg forresten i november (pensumbok), men glemte å ta den med i novemberbokinnlegget. Uansett, plottet høres jo ekstremt rart ut. Og det er i bunn og grunn også en merkelig måte å skrive på. Men, og nå skal jeg ikke røpe for mye, det er hendelser – grusomme hendelser – i denne mannens liv som tilnærmes, og hadde det blitt gjort på en annen måte hadde Amis’ bok vært just another book. Men nei, det er spennende, uforutsigbart og merkelig – sistnevnte på den bra måten! Det må nevnes at dette er en voksenbok og den passer ikke for sarte sjeler. Samtidig må jeg si at jeg synes det er viktig at vi tenker over historien, hva som har skjedd og hva vi må gjøre for at det ikke skal gjenta seg. Dagens lille moral, der altså.

♣ ♣ ♣

Tittel: Love Letters to the Dead Forfatter: Ava Dellaira
Utgitt: 2014 Forlag: Farrar, Straus and Giroux (Kindle) Antall sider: 336

“Laurel chooses Kurt Cobain because her sister, May, loved him. And he died young, just like May. Soon, Laurel has a notebook full of letters to the dead – to people like Janis Joplin, Heath Ledger, Amelia Earhart, and Amy Winehouse – though she never gives a single one of them to her teacher. She writes about starting high school, navigating the choppy waters of new friendships, learning to live with her splintering family, falling in love for the first time, and, most important, trying to grieve for May. But how do you mourn for someone you haven’t forgiven? In a voice that’s as lyrical and as true as a favorite song, Ava Dellaira writes about one girl’s journey through life’s challenges with a haunting and often heartbreaking beauty. ” (goodreads.com)

Dette var en fantastisk avslutning på bokåret mitt. Den er rett og slett så nydelig skrevet, og jeg satt med en klump i halsen mer enn én gang. Ok, så gråt jeg litt, også. Jeg elsker hvordan Laurel blir fremstilt gjennom brevene sine, hvor utrolig klok hun er, og hvordan vi til slutt får en oppklaring. En helt utrolig fin bok som ga meg litt hjertesorg da jeg var ferdig med den siste siden. Les den.

♣ ♣ ♣

Da var nok et leseår over. Jeg nådde målet mitt om å lese 45 bøker, jeg satte opp til 50 bøker og jammen endte jeg ikke opp med å lese ferdig den 54. boken på nyttårsaften. Jeg har allerede satt et nytt mål om 60 bøker for 2015, og jeg har såååå mange uleste bøker både i fysisk form og på Kindle-en, så det tror jeg skal gå kjempebra! Leste du mye i 2014? Favorittbok?
 


So, I read Time’s Arrow in November but apparently I forgot about it, so I included the title in the December book post instead. During the actual month in question, I read the newest addition to the Shopaholic series by Sophie Kinsella: Shopaholic to the Stars. Although it is very amusing and very much in line with the rest of the books, I got a bit tired of the setup this time. It also ended in a weird and surprisingly open way, so after thinking about it, I found out that I didn’t really like it too much. Entertaining, but that’s it, sadly. Love Letters to the Dead is absolutely lovely. It’s so well-written and beautiful I can’t even begin to describe it. And I kind of had my heart break when I finished the last page. Just read it, okay?

I’ve already taken up the 2015 Goodreads Reading challenge, and my goal is to read 60 books this year. I managed 54 books in 2014 and I could have done a lot better, so 60 is not being unrealistic. I have so many unread books both in physical form and on my Kindle, so I think I’ll be fine. Did you get a lot of reading done in 2014? What’s your fave?
7 kommentarer
    1. Hmm jeg leste The Perks Of Being A Wallflower, Fault In Our Stars, Where Rainbows End og begynte på To Kill A Mocingbird og den holder jeg på med enda.

    2. Time’s arrow tror jeg at jeg faktisk har i bokhylla mi! Visste ikke hva den handlet om, for jeg fikk den av en vennine som også studerer for å bli lektor i engelsk :p Hehe, hun skaffet den for pensum ser jeg nå ;). Spennende, og ante ikke at det var bokens historie. Virker sprøtt, men det liker jeg!
      Jo, jeg leste enormt i 2014! 100 bøker, weeehu 😀 Hvordan jeg får tid aner jeg ikke, men jeg prioriterer lesing fremfor trening….Ikke så lurt i lengden kanskje, så i år skal det prioriteres litt annerledes. Gi gjerne treningstips til motivasjon ^^’
      – Siri

    3. siribokoholiker: Den er skikkelig spennende!
      Kan ikke skryte på meg at jeg er så utrolig motivert selv, men jeg må prøve å opprettholde rygg og nakke for å ikke bukke under med migrene. Dét fungerer jo forsåvidt ganske greit som motivasjon, men forhåpentligvis har ikke du samme problem! Finn noe du liker og ikke overdriv er egentlig det beste tipset jeg kan gi 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg