Framed blackboard

Etter min lille opphamstring av vintage bilderammer fra loppemarkeder og bruktbutikker har jeg satt bilder i kun to, det vil si jeg har flere som bare ligger der. Et par “book page prints” (se her) er på vei fra en flott Etsy-butikk, så de skal få plass i to av rammene, men det var altså en som ikke hadde noe spesielt formål. Vel, jeg måtte jo endre på det! (Jeg har tidligere gjort andre DIYs med samme type rammer, se her og her.)

DU TRENGER:

Grunnen til at du ikke bør bruke kopipapir er at det blir veldig tynt, og arket kommer til å bøye seg når du maler det. Jo tykkere papir jo bedre! Jeg brukte et ark fra en tegneblogg fra Nille, som har en viss tykkelse, men til og med det bøyde seg veldig fort (bare se på bildet lengre ned). Bare en head’s up! Bruk også et underlag som en pizzaeske, reklameavis eller noe annet som uansett skal kastes, så slipper du unødig søl og vask.

Tavlemalingen (vannbasert) kjøpte jeg på Panduro for 99 kroner, og penselen er er svamp fra Søstrene Grene som kostet ca. 5 kroner. Rammen er fra et loppemarked, og du kan selvfølgelig bruke hvilken som helst ramme du vil, men jeg for min del ville droppet glasset siden du da slipper å ta tavlearket ut av rammen hver gang du vil endre det som står der.¨

Det er ikke så mye hokus-pokus med denne DIY-en, annet enn at du følger instruksjonen på malingsboksen og legger to-tre strøk før du lar det tørke i 48 timer.

Siden rammen var mindre enn et A4-ark men større enn et A5, brettet jeg til et A4-ark og malte det. Jeg klippet ikke av det som ble for mye, noe som lønnet seg da jeg begynte å male, for da kunne jeg holde i brettekantene mens jeg malte det som blir synlig i rammen. Og så kunne jeg i tillegg henge det opp til tørk etter denne kanten da jeg hadde malt to strøk.

Når man har tavle må man jo også ha kritt, og jeg kjøpte denne pakken på BR Leker til 35 kroner: 12 hvite kritt, 12 med diverse farger og en svamp (veldig stor). Kritt kan du finne på lekebutikker, i bokhandler og på hobbybutikker som Panduro (men sistnevnte er ganske så sikkert dyrere enn f.eks. lekebutikker).

Det ferdige resultatet

Jeg kom ikke på noe bedre å skrive i farten, men slik ble det, altså! Om du har lyst til å gjøre noe lignende men mangler inspirasjon (til hva du skal skrive, for eksempel…), er det masse å finne på det O så store Nettet. Bare se her:

(Pinterest, @blommigasagor på Instagram, Pinterest)

Hva synes du?



Here’s a little DIY I did, involving a vintage frame, chalkboard paint and a piece of paper. Fairly simple and quite stylish, if I must say so myself!

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg