Books of October

Tittel: Skogene kommer Forfatter: Thore Hansen
Utgitt: 2001 Forlag: Gyldendal Tiden Antall sider: 229

“Hovedpersonen i denne historien er Carla som er halvt menneske og halvt alv. Det er hun som skal gjøre den urgamle spådommen til virkelighet forene de to verdenene som har vært atskilt siden skapelsen. Fortellingen handler om jorda vår, om kampen for liv og overlevelse for alle. Dette er den niende boka om Skogland.” (goodreads.com)

Åh. Denne likte jeg veldig godt. Jeg synes den har et veldig fint perspektiv på miljø og bærekraftighet, og det er veldig fint å lese den nå som jeg har blitt litt eldre. Jeg liker fantasy-elementene like godt som da jeg var 10-11 år gammel, men ettersom man blir eldre oppdager man nye ting ved bøker man trodde man kunne ut og inn. Det sier jo også litt om Hansen-bøkene, at de har flere sider og dermed treffer en større målgruppe enn man kanskje skulle tro!

♣ ♣ ♣

Tittel: Den vidunderlige leken Forfatter: Thore Hansen
Utgitt: 1998 Forlag: Gyldendal Tiden Antall sider: 60

Fabelen forteller om menneskets ferd gjennom livet. Folk og vesener fra Skogland sitter og forteller om gamle dager. Da minnes de historien om “den vidunderlige leken”. Den starter med at Gamle Ta-Too fortalte om den til unge Ta-Boo, og han vil oppleve det samme. Men Ta-Too sier at han selv må finne ut hvordan han vil leke. Ta-Boo finner nøkkelen til opplevelsen og leker sin “livets lek”. Dette er den syvende boka om Skogland.

Dette er en av de få Skogland-bøkene jeg ikke har lest før, og det er egentlig helt greit. Jeg likte de andre bøkene mye bedre, selv om denne også har et veldig fint budskap om menneskets vesen og natur. Det er jo ikke mange sidene, og som vanlig er illustrasjonene utrolig fine, så det føles ikke som bortkastet tid, bare… Jeg forventet litt mer.

♣ ♣ ♣

Tittel: Shopping for a Billionaire #2 Forfatter: Julia Kent
Utgitt: 2014 Kindle Edition Antall sider: 110

“New York Times bestselling author Julia Kent continues her Shopping for a Billionaire series as mystery shopper Shannon and (near) billionaire Declan explore a relationship (and each other). The pair deal with a jealous ex-boyfriend, a new perk at work that makes Shannon rethink her job, and a cat that offers up quite a present when Declan takes Shannon out for their first non-business date.” (goodreads.com)

Jeg ELSKET den første boken, og jeg lo høyt både hjemme, på Blodbanken og på jobb da jeg leste. I bok nummer to er derimot humoren litt oppbrukt, og det går litt for mye i det samme. Det var altså helt greit at den kostet bare én dollar på Amazon, men selv om prisen er lav kommer jeg ikke til å lese nummer tre og fire.

♣ ♣ ♣

Tittel: Sexing the Cherry Forfatter: Jeanette Winterson
Utgitt: 1991 (første gang i 1989) Forlag: Vintage Antall sider: 167

“In the reign of Charles II, Jordan and his mother, the Dog-Woman, live on the banks of the stinking Thames, where they take in sights ranging from the first pineapple in London to Royalist heads on pikes. As a young man, Jordan leaves to travel the world, seeking wonder and knowledge, and learns that every journey conceals another within it. Sexing The Cherry celebrates the power of the imagination as it playfully juggles with our perceptions of history and reality; love and sex; lies and truths; and the twelve dancing princesses who lived happily ever after, but not with their husbands. ” (goodreads.com)

Åh, dette! Dette er litteratur, dere! En utrolig merkelig roman som forteller om merkelige mennesker og deres liv – en fornøyelse å lese! Jeg har denne boken som pensum i et emne som heter litteratur og historie, og jeg må si at skole blir helt fantastisk gøy når man har dette som required reading. (PS: Tittelen insinuerer kanskje at det er masse sex, men “sexing” betyr å bestemme kjønnet til et eller annet og det er bare litt sex, lover)

♣ ♣ ♣

Tittel: The History of the World in 10 ½ Chapters Forfatter: Julian Barnes
Utgitt: 1990 (første gang i 1989) Forlag: Vintage Antall sider: 320

“This is, in short, a complete, unsettling, and frequently exhilarating vision of the world, starting with the voyage of Noah’s ark and ending with a sneak preview of heaven!” (goodreads.com)

Nok en (merkelig) pensumbok, som i og for seg var veldig god, men jeg likte Sexing the Cherry bedre. Bør ikke leses under tidspress, for det er en del detaljer å få med seg ettersom de 10,5 kapitlene tar utgangspunkt i forskjellige hendelser og personer og dermed ikke har så mye sammenheng (for det blotte øyet).

♣ ♣ ♣

Jeg har også lest omtrent halvparten av Rebel Angels, bok to i Gemma Doyle-trilogien av Libba Bray, men ettersom jeg ikke er ferdig ennå blir den med i novemberbokinnlegget. Kan uansett si så mye som at jeg liker den! Det ble ikke så mange bøker i oktober som i september, men det skal en del fritid og et friskt hode til for å klare å lese så mye, og det skal jeg ikke skryte på meg at jeg har hatt så mye av i oktober, dessverre. 


Here are the five books I read during October, two of them (Winterson and Barnes) are on my reading list and the rest just for fun. I liked Sexing the Cherry a lot, it was just this really weird novel about really weird people and their lives, and it was so much fun reading it – you just never knew what was next! I also started reading Rebel Angels by Libba Bray, but as I didn’t finish it it will be featured in the November book post instead. I can say that I really like it, though!

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg