La mæ ta’ræ med til Oslooo

SOUNDTRACK: Karpe Diem – Vestkantsvartinga (feat. Pumba)

På fredag ettermiddag fløy jeg ned til Oslo for et lite helgebesøk hos Milie som flyttet fra Trondheim i sommer. Jeg kom frem i sju-tida, og møtte Milie på Nationaltheatret før vi gikk hjem til henne. Det gikk ikke lange tiden før vi var sminket og pyntet og klar for å ut sammen med noen politistudenter, og turen skulle gå til Slurpen. Slurpen viste seg å være et slags kulturhus med MASSE (gamle) folk, et par brannbiler(!) utenfor og generelt ikke noe for oss. Vi praia en taxi og dro straka vegen til LaWo i Universitetsgata. Der var det mye folk og god stemning, og vi tok noen drinker og danset. Det ble ikke så altfor sent da både jeg og Milie var ganske slitne etter en lang dag, så vi gikk hjem og la oss. Det ble visst ikke tatt noen bilder på fredag, haha!

På lørdag var det klart for den store turistdagen. Vi var vel ikke heeelt i toppform med både forkjølelse og litt mye innabords kvelden før, men vi gikk noe som føltes som Oslo rundt. Første stopp var (selvfølgelig) Vigelandsparken, men på veien opp dit (gjennom Frogner, blant annet) var det mange fine hus, og noen ble foreviget.

Så kom vi til Vigelandsparken, og her var det folksomt, siden det jo var lørdag og NYDELIG vær.

Det var ikke så mye å henge der etter, så vi vandret nedover mot sentrum igjen.

Obligatorisk bilde av slottet!

Vi luffet nedover Karl Johan, shoppet litt (jeg kjøpte to topper, slo altså håret helt ut) og så gikk vi på den italienske restauranten Olivia for å spise en nokså sen lunsj. Vel, det var kanskje ikke så sent i utgangspunktet, men servitøren vår var ikke av de beste kan man si (hei, null tips) så det tok på tiden både når det gjaldt bestilling, å få maten og til slutt å betale. Jeg spiste en utrolig god pizza, men dessverre er det ikke kokkene som får tips, så hadde ikke så utrolig dårlig samvittighet for at jeg ikke betalte noe for servicen. Hater dårlig service, og er ikke redd for å vise det!

Siden vi hadde gått en god del OG var ikke helt i form, så gikk vi hjem og la oss på senga… Og sovnet. Vi gjorde ikke så mye før vi tok turen ned til TGI Friday’s på Aker Brygge og jeg spiste Jack Daniel’s Chicken Burger og tok en strawberry daquiri. Yum! Mette som få rullet vi nesten hjem igjen, der vi så The Host, basert på boken av Stephenie Meyer. Jeg hadde hverken lest boken eller sett filmen før, og den var jo faktisk ikke så verst!

Natt til søndag sov jeg SÅ godt, og da jeg våknet følte jeg meg nokså opplagt og relativt bra i forhold til hva jeg gjorde dagen før. Forkjølelsen var merkbart bedre, og da jeg drakk en kopp te til frokost ble alt bare fryd og gammen. Planen for søndag var først og fremst Operataket, der Milie ikke hadde vært før.

Planen etter Operaen var Ekebergparken. Som vi ikke helt visste hvor var og heller ikke hva som egentlig var greia med den parken. Siden Google Maps fortalte oss at det var 20 minutters gange unna tenkte vi ikke to ganger over om vi skulle gå eller ikke, så vi trasket ivei. Akkurat nå er egentlig Oslo en gigantisk byggeplass, og spesielt i Bjørvika eller hva det heter der vi var. Google Maps hadde tydeligvis ikke peiling på hvor vi skulle gå (i likhet med oss), så vi endte opp et sted fra hvor det var nærmest umulig å komme seg til Ekebergparken. Så vi gikk til sentrum og tok trikken i stedet, og jammen er jeg glad for at vi ikke fant frem, for den bakken opp… No thank you!

“Adorasjon” av Vigeland helt i starten/kanten av Ekebergparken. Utrolig fin, men teit navn. Det har liksom ikke like mye klang som “adoration” på engelsk.

Ekebergrestauranten med en kjempefin utsikt over Oslo.

En dameskulptur med skuffeseksjoner. Spesielt.

Vi tok trikken ned til Nationaltheatret igjen og spiste lunsjbiff på Jensens Bøfhus i Stortingsgata til 79 kroner. Veldig billig og supergodt! Etterpå måtte jeg selvfølgelig ta bilde av Stortinget. For en utrolig flott bygning det er! Jeg husket ikke at det var så fint. Men igjen, alt blir tusen ganger finere når sola skinner og man har god bifflunsj i magen.

Som dessert spiste vi McFlurry og så dro vi hjem og chillet før jeg tok Flytoget inn til Gardermoen og gikk gjennom tidenes HELVETE av en sikkerhetskontrollkø. Jeg var kanskje ikke ute i god tid, men det var utrolig mange folk som skulle fly. Jeg trodde at siden jeg valgte en relativt sen avgang så skulle det gå fint, men den gang ei. Jeg kom meg heldigvis til gaten i tide, men det var ikke så alt for mange som boardet etter meg, det skal sies! 

Det var alle bildene, faktisk, og ingen med meg på. Tidligere var jeg kjempeflink til å ta bilder, men nå kommer jeg rett og slett ikke på det selv om jeg har kameraet bokstavelig talt i hendene. Kanskje det skal bli et høstforsett å bli flinkere til å ta bilder? Jeg vil jo gjerne ha bilder i album og slikt etter hvert, så da er det kanskje ikke så dumt å faktisk ha noen bilder for å sette inn.

Jeg hadde i alle fall en utrolig fin tur, og jeg tror kanskje det blir en tur i desember, også – jeg må bare finne ut når jeg har eksamen og slikt. Hurra for Milie og Oslo ♥


Some pictures from my weekend trip to Oslo. We did a lot of tourist-y stuff, like visiting Vigelandsparken, the Opera and Ekebergparken, but that worked out for both of us, because I came as a tourist and Milie never does anything like that because she actually lives there. We walked almost EVERYwhere, so I feel like I’ve walked all over Oslo over the last couple of days. We did a teensy bit of shopping on Saturday, and with teensy I mean teeeensy, because all I got was two tops. Nice tops, however, but you would perhaps expect me to get more? Anywho, I had a great weekend, and I’m thinking about going back perhaps in December – just gotta get an overview of exams and such so I know I actually can go.

2 kommentarer
    1. TAKK FOR DEG <3
      Kom snart på besøk igjen :*
      PS: Kommer aldri til å glemme den turen "TIL" ekebergparken ass, eller hvor sint jeg var på møkka gps'en, hahah.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg