Augustbøker

Tittel: Evig Søndag Forfatter: Linnéa Myhre
Utgitt: 2012 Forlag: Tiden Antall sider: 196

“Det er altfor kort vei mellom stillhet og gråt. Alle disse tårene jeg hadde spinket og spart på i hele denne lange tiden, trillet nedover ansiktet mitt og knuste alt jeg hadde bygget opp. Jeg måtte antakeligvis starte helt fra begynnelsen av. Jeg visste ikke engang hvilken begynnelse jeg siktet til.» Romanen Evig søndag følger ett år i Linnéa Myhres liv. Boka er et sterkt og selvutleverende portrett av en ung kvinne av i dag. (goodreads.com)

Denne har jeg hatt lyst til å lese lenge. Jeg ønsket meg den til bursdagen min i fjor, men da jeg ikke fikk den ble den glemt en stund. Så kom jeg på biblioteket nå i sommer og gikk og hentet den ikke mange dagene etter reservasjonen ble gjort på nett (klarer ikke å finne frem på biblioteket for fem flate øre). Og så leste jeg. Det føltes som et strekk, og jeg er fremdeles, nesten en måned etter at jeg ble ferdig, berørt av denne boken. Så åpen og , ikke som noe jeg har lest på veldig lenge. Jeg gleder meg til hennes nye bok, Kjære, kommer.

Tittel: Bridget Jones’s Diary Forfatter: Helen Fielding
Utgitt: 1999 (for første gang i 1996) Forlag: BCA Antall sider: 310

Meet Bridget Jones, a 30-something Singleton who is certain she would have all the answers if she could:
a. lose 7 pounds
b. stop smoking
c. develop Inner Poise
(goodreads.com)

At jeg ikke har lest denne boken før! Den er så BRA. Jeg lo av omtrent annenhver side, så denne anbefales virkelig!

 

Tittel: Politi Forfatter: Jo Nesbø
Utgitt: 2013 Forlag: Aschehoug Antall sider: 528

Flere politimenn blir funnet drept på åsteder for gamle, uoppklarte drap som de selv har vært med på å etterforske. Drapene er ekstremt brutale og bestialske. Politiet står uten spor og mangler i tillegg sin beste etterforsker. På et sykehus ligger en hardt skadet mann i koma. Rommet bevoktes av politiet, og ingen får vite hva den mystiske pasienten heter. (goodreads.com)

Jeg er egentlig ikke noe krimmenneske. Joda, jeg kan se litt Poirot i påsken og slikt, men utover det er jeg mer interessert i fantasy, sci-fi og egentlig alt annet. Men så er det Jo Nesbø, da. Nesbø, som i hver eneste bok får meg til å utbryte “HÆ!?” i omtrent hvert kapittel og til å grøsse nedover ryggen av de helt j*vlige mordene sine. Politi er intet unntak, les den, les alle Harry Hole-bøkene! For Harry Hole må være min favorittbokkaraktermann ever.

Tittel: Panserhjerte Forfatter: Jo Nesbø
Utgitt: 2009 Forlag: Aschehoug Antall sider: 639

To kvinner er funnet drept i Oslo, begge har druknet i sitt eget blod. Det mystiske er at stikksårene i ansiktene til de døde er blitt påført fra innsiden av munnen. Kaja Solness fra Voldsavsnittet blir sendt til Hongkong for å oppspore en mann som er deres eneste spesialist på seriedrap, Harry Hole. Han har gjemt seg et sted i millionbyen, på flukt fra demonene fra forrige drapssak og kreditorer.
Panserhjerte er tilstanden hvor brystet ditt er klemt så hardt sammen av snøen du er begravd i at du ikke greier å bevege lungene. Med panserhjerte har du nemlig fire minutter igjen å leve.

Det var en del jeg stusset på da jeg leste Politi, så jeg bestemte meg for å lese Gjenferd, som er foregående bok i Harry Hole-serien. Men så fant jeg ut at jeg ikke har lest Panserhjerte heller, jeg husket i alle fall ikke noe av det da jeg leste, så da måtte jeg låne den på biblioteket. Jeg kan egentlig bare gjenta det jeg sa om Politi. I ♥ Harry Hole.


Det var månedens lesning, med unntak av halve Spies som heller får være med på septemberbokinnlegget. Lest noen av disse? Hvilken bok leser du nå?

6 kommentarer

Siste innlegg