Høyer

Da jeg gikk forbi Høyer i Trondheim sentrum her om dagen måtte jeg stoppe og lese det som står over inngangsdøra deres en gang til.


(hoyerbloggtrondheim.no)

Les det som står under Høyer. LES DET. “Upgrading humans”?! Seriøst? Det er ikke greit. 

For den som ikke vet hva Høyer er, la meg fortelle: Høyer er en norsk butikkjede (som nylig har åpnet i Trondheim) som selger moteartikler. Nei, forresten, merkeartikler. Vi snakker Marc Jacobs, Michael Kors, Diane von Furstenberg, Whyred, Hunkydory, etc. Dyre ting, i mine øyne.

Det som fikk meg til å bråstoppe midt i gata var altså dette ordet, “upgrading”. Å antyde at mennesker blir oppgradert ved å kjøpe og bruke merkeklær, -sko og -vesker, det er for meg helt idiotisk. Det er jo ikke rart det blir merkepress! Jeg vet av jenter som blir mobbet og delvis utestengt av klassevenninner fordi de ikke har riktig merke på skoene sine. PÅ BARNESKOLEN. Jeg har vært lærer på en skole der en av tre jenter går med Michael Kors-veske. Jeg blir kvalm, oppgitt og frustrert.

Jeg blir rett og slett dårlig.



Just another little rant about how crazy and brand-dependant people are, and how specific stores, such as Høyer, helps this whole desillusion with their slogans saying how they are upgrading humans with their brand items. I’m sickened and frustrated. It’s just ridiculous.

2 kommentarer
    1. Oj… er det virkelig slagordet deres. Det er skremmende :S Jeg har aldri kjøpt eller vært noe begeistret for merkeklær. Chanelveske er vel det eneste jeg kunne tenkt meg for å være ærlig, men ellers nada. Dessuten er det lett å finne noe som ser eksakt ut som den klassiske chanelvesken, hehe 😀
      Men uff, merkepress blant unge er grusomt. Det skal jo ikke være økonomisk mulig at en av tre jenter har slike vesker….Det er nok foreldrenes holdninger som ligger bak, og det er så unødvendig 🙁
      Det har aldri vært noe særlig merkepress på de skolene jeg har gått på. De som gikk i merkeklær ble heller sett litt rart på for å være ærlig. Nå kommer jeg fra en liten kommune og er igjen bosatt i utkanten av denne kommunen. Haha, så å prøve å skille seg ut med dyre klær har nok aldri vært populært 🙂
      PS- Likte at du tok opp dette temaet, og det bare ved at du ble provosert av noe så enkelt som slagordet til en butikk. Good 😉
      – Siri

    2. siribokoholiker: Ja, ikke sant? Nå skal det sies at “statistikken” kun er en observasjon fra min side, så det KAN hende jeg overdriver litt, men det er neimen ikke langt ifra! Det var heldigvis ikke slik da jeg var liten heller, men jeg hører skrekkhistorier nå og da fra hjembygda, som er et veldig lite sted. Det får meg til å lure på hvordan det er i byene 🙁 Hehe, prøver å være litt dypere enn dagens outfit og siste shoppingkupp nå og da, så bra du likte det!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg