Januarbøker

Bedre sent enn aldri!

Tittel: The Call of the Wild Forfatter: Jack London
Utgitt: 2011 (men for første gang i 1903) Forlag: Harper Collins Antall sider: 103

Buck er en godlynt og lojal hund som blir kidnappet fra eieren sin i California og føres opp til Canada og Klondike som sledehund for gullgravere. På veien møter han både andre hunder og mennesker av forskjellig sort, hvoriblant noen blir allierte og andre bitre fiender. Dette er et eventyr med action, drama, kjærlighet og lengsel, men like fullt et eventyr fortalt fra hundens ståsted.

Jack London er for mange en kjent forfatter, og i The Call of the Wild får du som leser vite hvorfor. Ved å skildre Buck og hans røffe reise har han skapt en bok som alle burde lese: En storslagen historie om naturen – både den vi ser rundt oss og den vi har inne i oss.

Du kan kjøpe den her for en slikk og ingenting.

Tittel: Nineteen Eighty-Four Forfatter: George Orwell
Utgitt: 2012 (første gang i 1949) Forlag: Penguin Books Antall sider: 355

Winston Smith bor i London i 1984, dog et litt annet, dystopisk univers enn det verden opplevde. London er nå hovedstad i Oceania, en av verdens tre superstater, og ligger konstant i krig med Eurasia og er alliert med Eastasia – eller omvendt. Landet drives av The Party med Big Brother som overhode, og livet preges av konstant overvåking og rutiner, uten frihet og egne meninger. Så kjøper Winston en dagbok og begynner å skrive i den, en handling som får snøballen til å rulle…

Dette er en bok jeg leste i forbindelse med faget Literature & Nation, og den anses visst som Bibelen å være når det gjelder overvåkningsteori. Jeg hadde ikke hørt om den før, dog var ikke George Orwell en ukjent type (han har skrevet blant annet Animal Farm), men uansett visste jeg ikke hva jeg gikk til. Den er vel hittil den beste boken jeg har lest blant pensumbøkene i dette faget, og jeg syntes det var veldig spennende. Og veldig fremsynt, husk at den er skrevet i 1949!

Tittel: The Time Machine Forfatter: H. G. Wells
Utgitt: 2005 (første gang i 1895) Forlag: Penguin Classics Antall sider: 144

En viktoriansk mann, kun kalt The Time Traveller, bygger en tidsmaskin og drar til år 802 700, der han finner en menneskehet litt annerledes enn hva han forventet seg. Og dét er egentlig alt jeg vil si om plottet for jeg vil ikke avsløre noe!

Dette er en bok skrevet av en av forfedrene til science fiction-sjangeren, og dermed kom den inn på pensumlista i faget Science Fiction & Society. Jeg er egentlig ikke sånn superfan av science fiction, men denne boka ble skrevet flere tiår før sci-fi ble en sjanger og er egentlig ikke kategorisert som “ren” sci-fi og lander i mine øyne mer innen fantasy. Og fantasy har jeg ingen problemer med!
PS: Denne boka er filmatisert flere ganger, og jeg må dessverre meddele at jeg har sett versjonen fra 2002. IKKE SE DEN. Makan til radbrekking!!! 

2 kommentarer
    1. ahh, jeg eelsker dette innlegget 😀 Trodde jeg fant den nederste boken i innlegget på biblioteket i dag, men det var en annen bok med skremmende lik cover… så dumt 🙁
      Fristet mest å lese The Call of the Wild 😉
      Flotte omtaler også forresten! ( Fortsett med slike innlegg takk 😀 )
      – Siri

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg