Get the look: The swingin’ sixties

Jeg fikk en forespørsel om å sette sammen noen 60-tallsinspirerte og/eller hippiekostymer, og det kan jeg jo selvfølgelig gjøre! Synes forresten det er SÅ fint når dere kommer med forslag til innlegg jeg kan skrive, så keep it up!

Jeg tror jeg tar både “klassisk” 60-tallsstil og hippielooken, så får du litt å velge i, Lise! Først ut, 60-tallet (det blir så mye så jeg tar det i to omganger) Det som er gøy med sekstitallet er at det er tiåret for the Sexual Revolution. P-piller ble lett å få tak i for vanlige folk, og dermed ble også seksualiteten litt… Mer tilstedeværende, tror jeg vi sier. Sekstitallet betød også miniskjørtets fremmarsj!


(farfetch.com)

Det gikk altså i lårkort på skjørt- og kjolefronten, men husk at brystpartiet fremdeles var tekkelig. Her fulgte de altså regelen om å vise enten utringning eller ben om gangen, men ikke begge deler samtidig. Det var også vanlig med halv eller hel ermelengde på kjolene, kanskje for å gjøre opp for all huden som ble vist med bare bein?

Når det gjelder sminke og hår, er sekstitallet ikonisk. Det er kanskje dette som er viktigst om man skal få en sekstitallsstil, i mine øyne. Et navn: Twiggy. Bare se:


(przystanekuroda.pl)

Øynene var helt klart i fokus, og eyelineren var helt klart en jentes beste makeupvenn. Over ser du Twiggys “signaturlook”, med eyelinerstrek i vippekanten, globallinjestrek (her fungerer nok øyenskygge best) og markering av undervippene. Med lys rosa gloss eller leppestift til blir dette fulltreffer i sekstitallsblinken! Generelt sett er øynene for det meste i fokus:


Faktisk fra 60-tallet, oppgradert med grønt. // Moderne vri. // Adele med den klassiske eyelinervingen.

Håret er nok et kapittel. Vi snakker masse volum bak på hodet, pannelugg og generelt lange lokker (med unntak av guttekort à la Twiggy).


Sekstitallet gjort moderne. // Brigitte Bardot, nok en muse. // Cara Delevingne fra Moschino-visning. // Bardot igjen.

Hvis du vil se litt mer om sekstitallsfrisyrer anbefaler jeg denne artikkelen, som tar for seg sekstitallsinspirasjonen som tydeligvis har funnet sted i de fleste motehus i år.

Til slutt har jeg satt samme noen antrekk inspirert av sekstitallet (det var vel kanskje dette som i utgangspunktet var etterspurt, men føler ikke klærne er nok uten sminken og håret – sier man a, må man si b og c, også!).

 

 

Swingin' 60s

Gjett hvem som skal kjøpe seg sånn kjole som til høyre når shoppestoppen er over da! (det er meg, det)

Nå har jeg gått mest for den konservative looken à la Jackie Kennedy, mens det var en god del mer farger og mønster i tillegg. Pastell er en god idé! For flere idéer, google “sixties look”, “sixties hair”, “sixties makeup”, etc. Masse inspo, rett fra Google bildesøk! Her har du også en fin rettledende artikkel: Dress Like You Wre in the 1960’s. Åh, nå ble jeg skikkelig gira på å ha med litt 60-tallselementer, selv! Hippie-innlegget er allerede klart og kommer i morgen ettermiddag.

A Norwegian reader asked me if I could make a post about dressing up for a sixties party, and of course I wanted to do that! I had a lot of fun searching for images and I came up with some tips on makeup and hair as well as some pointers on dresscode. As the sixties were both quite conservative à la Jackie Kennedy AND peace and love with the hippie movement, I decided to make two posts, one dedicated to the conservative fashion and the other to hippie fashion, the latter will be posted tomorrow.

8 kommentarer

Siste innlegg