To bøker

I løpet av oktober har jeg blant annet lest disse to bøkene. Begge stod på pensumlisten min i fagdidaktikk i engelsk, og jeg har hatt lyst til å lese dem lenge så nå måtte jeg jo!

The Perks of Being a Wallflower av Stephen Chbosky

Dette er historien om Charlie, en gutt på 15 år som betrakter livet fra sidelinjen i stedet for å leve det. Dette endres derimot når han møter Sam og Patrick, to stesøsken som drar ham inn og nærmest tvinger ham til å spille hovedrollen i sitt eget liv. Forfatteren av denne boken regisserte også filmen ved samme navn, noe som gjør at filmen er veldig tro originalhistorien. Jeg likte derimot boken best, da språket i den bidrar til å nærmere beskrive sinnsstemningen til Charlie og hvordan livet hans (og han selv) forandrer seg – noe som jo er hovedpoenget. Jeg likte denne boken veldig godt, og jeg brukte ganske lang tid på den rett og slett fordi jeg koste meg sånn med å lese den.

 

The Curious Incident of the Dog in the Nighttime av Mark Haddon

Haddon har her skrevet en bok som gir oss innsyn i hodet til en gutt med Aspergers syndrom. Tittelen var for meg ganske merkelig og jeg visste virkelig ikke hva jeg gikk til (jeg pleier ikke lese det som står bakpå, haha), noe som jeg tror gjorde leseropplevelsen min bedre. Det som er gøy med også denne boken er skrivemåten/språket: Det illustrerer så bra sinnstemningen, og her føler jeg virkelig man får innsyn i hvordan en person med Aspergers tenker og har det. Her bruker forfatteren enkle setninger og lite variert språk som et virkemiddel, og det fungerer så bra! Og så må jeg bare legge til et sitat fra favorittdelen min i boken: “They’ve got, like, a train elf”. Les den! Du kommer til å le, jeg lover!

Er det gøy når jeg skriver om bøker, forresten?
(for jeg synes det er ganske gøy å lese slike innlegg selv) 

12 kommentarer
    1. Åh, fikk skikkelig lyst til å lese den siste boken iallefall! 🙂 Sliter veldig med å finne bra bøker så jeg syns det er helt supert med tips. Spesielt siden det nærmer seg juleferie der man kan lese skjønnlitteratur UTEN den snikende tanken om at man burde lest pensum… 🙂

    2. Jeg har lest den første og elsket den 😀 oj, så heldig du er som har så gode bøker på pensum! Nesten så jeg fikk lyst til å ta engelsk som andrefag, hehe 🙂 Ahh, så mye i tvil om hva jeg skal velge der.
      Jo, jeg elsker slike innlegg! Skriv gjerne flere slike, og disse fikk jeg lyst til å bestille fra Capris.no med en gang ^^’

    3. Elise: Haha, den snikende tanken har etterhvert blitt veldig veldig fraværende hos meg (dessverre) så jeg leser skjønnlitteratur hele tiden, og uten spesielt dårlig samvittighet. Det er vel ikke så positivt, men pytt-pytt 🙂

    4. Radiobiler: Vi skal jo bli lærere, hovedsaklig på ungdoms- og videregående skole, så da passer disse bøkene ganske bra til klasselesing, etc. Men veldig gøy for oss studentene å kunne lese slike bøker og faktisk kalle det pensum! 🙂

    5. sarai94: Engelsk er faktisk veldig gøy, gode forelesere og for det meste gode fag 🙂 Anbefales!
      Ouh, er bøker billige der? Jeg bruker thebookdepository.com selv, leser jo for det meste engelskspråklige bøker. 🙂

    6. Jeg synes det er den billigste på nett i alle fall :p I tillegg er det fri frak etter 249 kroner, og jeg kjøper alltid bøker for den prisen. Engelske bøker koster rundt 60-70 for Pocket og rundt hundrelappen for innbundet. Altfor høye priser på engelske bøker ellers har jeg merket meg(Ikke minst norske!!), men det er jo sikkert mye billigere dersom du kjøper det av ikke norske sider. Men jeg blir så forvirret av toll, hehe 😀

    7. sv- What? Sånn generelt sett på alle nettbutikker som selger bøker?!?! Hvorfor har jeg ikke hørt det før, haha :p Det visste jeg ikke, omgash!! Da skal jeg sjekke ut om det lønner seg å bestille fra bookoutlet 🙂 ! Der kan det være superbillig enkelte ganger!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg