Same procedure as last year, mademoiselle

I går var jeg på min første forelesning for 2013. I noen fag startet forelesningene allerede forrige uke, men da lå jeg på sofaen med influensa så dem ble det ikke noe av for min del. 

Foreleser startet, i år som i fjor, med å rable ivei superfort på fransk og det var tydelig at ikke alle fikk med seg det som ble sagt – høflige som vi er sitter vi og nikker og sier “oui”. Videre skulle stakkaren, som ikke akkurat er IT-ansvarlig, få PC-skjermen opp på lerret via prosjektor (som dere kanskje skjønner er jeg ikke noen IT-ekspert selv). Dette førte til at flere dumme knisejenter (klassen min består av slike og hele FEM gutter) kom opp og skulle være så flinke og fikse problemet (og smiske med læreren) MEN de fikk det jo heller ikke til. Femten(!) minutter gikk før vi endelig fikk frem PowerPointen der den skulle være. Velkommen til universitetet!


Jo takk, du! (whi)

Det forelesningen handlet om var i tillegg ting vi hadde i høst, så jeg – som var trøtt fra før og fikk vondt i hodet før klokka var 11 – holdt på å sovne. Klokka ble omsider 12 og jeg tenkte “yes, ferdig!” og pakket sammen sakene mine. 12:00 sa læreren “… og etter pausen skal vi gå litt nærmere innpå dette”. WHAT? Ingen hadde blitt informert om at dette skulle være en dobbeltøkt (unntatt foreleseren, tydeligvis) så det endte med at de fleste gikk. Jeg orket uansett ikke to timer til, så jeg tok bussen ned til sentrum og den kjære Dronningensgata mi.

Det er så frustrerende at det er så mange inkompetente handlinger som foretas på dette nivået! Jeg er og har alltid vært veldig flink på skolen og er veldig glad i å lære. Det er bare så synd at gleden jeg får ved å studere skal ødelegges av forelesere som ikke kan stoffet sitt, lite/ingen informasjon om viktige deler av kurset, repetisjon av helt unødvendige ting, etc. Det er sikkert noen som drar nytte av dette, jeg mener, jeg så jo det på eksamensstatistikken, men jeg synes ikke at universitetet skal være stedet som ødelegger for den som er flink og vil lære mer! Når man ikke vet hva et substantiv er, har man ikke noe å gjøre på universitetet uansett, så da skjønner jeg ikke hvorfor forelesningene blir lagt opp som om dette er et ukjent tema! Arrrrrgh!

Tumblr_mg9fhq4uz91qgwqw9o1_500_large
(whi)

Mvh,
frustrert skolelys

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg