Høstferiefilmer

Oktober er Halloween-måneden, og selv om jeg ikke er for at denne tradisjonen skal feires i Norge så liker jeg tanken på litt grøss og gru. Eller, mørke klær og svarte katter og ouija-brett er vel det jeg liker, for jeg er en liten heks. Tydeligvis. Nå er det jo høstferie i Trondheim, så hva passer vel bedre enn en litt heksete film?

THE CRAFT (1996)
Denne filmen handler om fire unge jenter som finner ut at de er i stand til litt av hvert. Men som Rumplestiltskin i Once Upon a Time sier, “all magic comes with a price”, og det blir en sår sannhet for de fire. Dette er en SKIKKELIG nittitallsfilm, og moten er skikkelig in igjen nå, så filmen er verdt en titt kun for inspirasjonen sin del, egentlig!

The Craft er ikke å finne på Netflix eller HBO (har ikke sjekket andre strømmetjenester), så jeg lånte DVD-en på biblioteket.

HOCUS POCUS (1993)
Tre barn besøker et gammelt forlatt hus, og ved en feil setter de fri tre hekser. Søstrene Sanderson er ikke hvilke som helst hekser: De er onde, og de har en plan om å gjøre seg udødelige. Nå er det opp til barna å stoppe dem! Denne filmen er en skikkelig Halloween-film, og dere ser kanskje hvem den ene heksen er? Jepp, Sarah Jessica Parker!

Jeg så denne filmen på Netflix i fjor, så ble den fjernet, men nå er den nok en gang lagt ut der.

PRACTICAL MAGIC (1998)
Jeg har en spesiell plass i hjertet mitt for filmer med Nicole Kidman, og i Practical Magic er hun en vill, frilynt sjel som tilfeldigvis også er en heks. Sandra Bullock spiller den litt mer jordnære søsteren, og sammen vender de tilbake til barndomshjemmet etter lang tid hjemmefra. Selv om det alltid har vært magiske krefter i familien, har søstrene prøvd å gjemme vekk denne siden av seg selv — helt til de ikke har noe valg.

Practical Magic er tilgjengelig på HBO Nordic.

I tillegg har jeg en film jeg ikke har sett før, nemlig The Witches of Eastwick fra 1987. Her finner vi ingen ringere enn Jack Nicholson, Michelle Pfeiffer, Susan Sarandon og CHER(!) i hovedrollene, så denne filmen gleder jeg meg til å se.

Har du noen filmtips i samme sjanger?

10 kommentarer

Siste innlegg