Books of December and 2017

Jaa, da har vi altså runda 2017 (for en uke siden), og jeg ville fortelle litt om bøkene jeg leste i desember, samt oppsummere leseåret mitt. Og så har jeg jo satt meg noen nye mål for 2018, såklart!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

SIGBJØRN MOSTUE – I MORGEN ER ALT MØRKT: BRAGES HISTORIE // 238 S. // ★★★★☆
I morgen er alt mørkt er spennende, norsk dystopi beregnet på young adults, altså fra 12-18 år. Jeg som er 26 likte den også veldig godt, og synes den var veldig spennende. Det er kanskje noen småting her og der som en yngre leser ikke ville lagt merke til (eller irritert seg over), men la oss nå kalle en spade for en spade (samtidig som det kan være sagt at selv om man skriver for ungdom så kan man godt skrive bra i tillegg til å ha en god historie). UANSETT, en spennende bok om når en parasittbølge skyller over verden og forvandler det som pleide å være normale mennesker til aggressive og voldelige vesener som går løs på alt og alle. Brages historie tar for seg 15-åringen Brage som brått går fra å være gutt til å bli mann når han møter den nye verdenen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

SIGBJØRN MOSTUE – I MORGEN ER ALT MØRKT: MARLENES HISTORIE // 288 S. // ★★★★★
Her får vi et nytt synspynkt på historien som ble påbegynt i Brages historie, vi får nemlig se hva som skjedde gjennom Brages klassekamerat Marlenes øyne. Mens Brage brått blir voksen fordi han må ta vare på dem rundt seg, blir Marlene tvunget til å gi slipp på barnet i seg når hun oppdager at det finnes friske mennesker som er verre enn de forrykte. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

SIGBJØRN MOSTUE – I MORGEN ER ALT MØRKT: NÅR HISTORIEN SLUTTER // 286 S. // ★★★★☆
I den siste boken i trilogien knyttes alle trådene sammen, og vi får se hvordan det går med Brage, Marlene og alle de andre etter hvert som parasittepidemien skyller over Norge. Hvordan skal livet bli etter dette?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

S. JAE-JONES – WINTERSONG // 511 S. // ★★★☆☆
Liesl, eller Elisabeth som hun egentlig heter, har alltid hatt et godt forhold til den mytiske “Goblin King” (“gnomekongen” blir ikke helt riktig oversettelse, føler jeg) – det vil si, hun har fantasert om ham og elsket historiene bestemoren har fortalt henne. Det var jo bare historier og oppspinn, ikke sant? Så blir Liesls søster bortført av kongen selv, og det blir opp til Liesl å redde henne fra underverdenen. Men Goblin King kjenner henne bedre enn hun tror, og underverdenens magi gjør redningsaksjonen mye vanskeligere enn først antatt…

Det høres innmari lovende ut, ikke sant? Det syntes jeg også, men så fant jeg ut at det som skjer i beskrivelsen over er fort ferdig og deretter kommer en laaaaaang del som er ganske kjedelig og som ikke fører til noe som helst. Jeg er litt i tvil om jeg egentlig burde gi to stjerner i stedet for tre, men samtidig så likte jeg starten veldig godt, så det var ikke bare dårlig, altså. (Bare ikke så givende i to tredjedeler av den ganske så lange boken)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

KRISTIN GJELSVIK – #BRANOK // 160 S. // ★☆☆☆☆
Det er en trend blant bloggerne å gi ut bøker, og det med varierende hell. Gode hensikter gir ikke alltid gode bøker, og det er #branok et eksempel på (et annet er Espen Hiltons Selfie). Hovedbeskjeden i boken er at du er bra nok som du er, uten masse sminke, merkeklær og kosmetiske inngrep – og det er jo fint og helt, helt sant. Men det er liksom ikke noen instruks på hvordan man kan føle slik om seg selv. Det ropes til media og andre bloggere om at de må slutte med reklamering og promotering av urealistiske kropper og fjes, og til dem som sliter med selvtilliten kommer følgende beskjed: “Det blir bedre”. Hjelper det egentlig noe det da? Ja, du har det jævlig nå og det er det ingenting å gjøre noe med, men slapp av, når du blir tretti så slutter du å tenke på slike ting. Om ti-femten år for de fleste i målgruppen, altså. Det ble altså litt for overflatisk, selv om det kanskje er det Kristin ikke vil være.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

KENNILWORTHY WHISP – QUIDDITCH THROUGH THE AGES // 105 S. // ★★★☆☆
Etter å ha sett Harry Potter-filmene for førtiende gang så kom jeg på at jeg jo hadde en ulest Hogwarts Library-bok liggende, og det går jo ikke an! Quidditch Through the Ages er en ganske artig og underholdende bok om trollmenn og heksers favorittsport, nemlig rumpeldunk. Her får du en innføring i historisk opprinnelse, regler og de beste lagene på de britiske øyer og fra resten av verden. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

TOVE JANSSON – SOMMERBOKEN // 187 S. // ★★★★☆
Denne boken fikk jeg til jul av en venninne, og jeg leste den i romjulen. For en underfundig og koselig bok! Tove Jansson er en virkelig undervurdert forfatter, for det er så mye mer ved hennes forfatterskap enn de elskverdige mummitrollene. Ja, de er jo fantastiske i seg selv, men det er noe med tonen i det hun skriver som treffer en nerve – melankolsk, nostalgisk, humoristisk og sant. Denne boken handler om Sophia og farmor og en sommer på hytta. Den handler om livet, døden, mennesker og sjøen. Den er så utrolig fin!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

J. K. ROWLING – THE TALES OF BEEDLE THE BARD // 108 S. // ★★★★★
Etter å ha lagt tilbake Quidditch Through the Ages så jeg Tales of Beedle the Bard, og den er så koselig og fin at jeg måtte bare lese en på tampen av året. En finfin samling eventyr for den magiske befolkningen, nå tilgjengelig for gomper verden over. Favoritten er selvsagt historien om det som på norsk kalles dødstalismanene, nemlig The Tale of the Three Brothers, men The Fountain of Fair Fortune er også fin.

Det var altså bøkene fra desember, så totalt kom jeg på 118 bøker i 2017. To mindre enn planlagt, men det får fanken meg være bra nok. Ny personlig rekord for meg, og det er jeg fornøyd med! Litt irriterende at 118 ikke går opp slik at jeg får et komplett bilde av alle bøkene uten noe hvitt, men-men.

Om du vil lese mer om hver enkelt bok, finner du bokomtaler her: januar februar mars april mai juni juli august september oktober november

Så var det det nye året, da! Skal jeg gå for en ny personlig rekord? Skal jeg ha bokshoppestopp? Kanskje jeg bare skal lese bøker på fransk for å friske opp kunnskapene litt? Nei. Dette året skal jeg slappe av og kose meg med bøkene mine. Jeg skal fokusere på å lese de jeg allerede har, fremfor å leseleselese så mye at jeg nesten blir litt gal til tider (jeg stresset en del med lesingen i 2017).

Jeg har satt meg et foreløpig mål på femti bøker på Goodreads.com (bli venn med meg her!), noe som blir under en bok i uka, og det skal jeg nok fint få til – uten stress. Hverdagen min er jo litt annerledes nå, med en god del mer jobbing, så da må jeg være litt realistisk og innse at det blir ikke like mye tid til lesing som før.

Har du noen lesemål for 2018?

8 kommentarer
    1. Så inspirerende innlegg og artig lesing! Skulle gjerne lest boken «bra nok», som jeg tror veldig snart kommer til å stå i bokyllen min! Ja, jeg har mange. Ettersom jeg elsker å lese selv og kan slappe godt av med det, skal jeg få lest alle bøkene med Jo Nesbø som jeg har. I tillegg skal jeg nok kjøpe litt bøker, som kommer snart på salg. Også flere av de bøkene du har anbefalt opp i gjennom, har jeg skrevet ned og skal ta meg tid til å kjøpe dem snart 😀 Gleder meg til du kommer med flere anmeldelser på bloggen! God søndag <3

    2. Smilte godt av at du likte bøkene “I morgen er alt mørkt”, for det gleder en bokelsker.
      Så masse du fikk lest i 2017- du er så flink! Liker målene dine for 2018, og skal prøve å skrive et innlegg om mine tanker rundt lesing i 2018 selv. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg