Inspirational Friday: Presents

‘Tis the season to be jolly, og da blir det jo gjerne noen pakker man skal pakke inn, også! Her er litt inspirasjon på gavefronten:


(whi)

OG SÅ har jeg som vanlig en liten miljørelatert oppfordring: Det har seg slik at det vanligste, glinsende papiret du får kjøpt omtrent overalt med fine nisser, reinsdyr og glade barn på, det kan ikke gjenvinnes. Det er nemlig denne glansen som er problemet, for papiret blir tilsatt et stoff som rett og slett ødelegger for fremtidig resirkulering. Glanset papir skal derfor i restavfallet!

En sucker for miljøet som jeg jo er, holder jeg derfor en knapp på gråpapir. Mange vil kanskje kalle det kjedelig, men man kan jo gjøre så mye med det! Ikke bare er det tykkere og mer holdbart enn “glanspapiret”, men det er også som et blankt lerret. Bruk stempel, klistremerker, fine bånd og granbar, så får du ordentlig fine, gammeldagse og koselige pakker å gi bort. Og det aller beste? Gråpapir kan resirkuleres. Vi kaster så alt for mye, så det vi kaster kan i alle fall være noe som kan bli til noe nytt.

Mannedyret sier til meg at det jeg gjør utgjør ingen forskjell for miljøet, men tenk om alle tenker sånn, da er jordkloden vår i hvert fall dømt. Sammen er vi mindre alene, og sammen tror jeg at vi kan utgjøre en forskjell. Tenk miljø i julen, klem fra meg.

12 kommentarer

Siste innlegg