Kyllingkjøttpudding

I forrige uke prøvde jeg meg på noe nytt men tradisjonelt, nemlig kjøttpudding – av kylling! Det er veldig enkelt, men tar en del tid i ovnen, så denne oppskriften passer godt en dag der du ikke har det travelt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Du trenger:

en pakke kyllingkjøttdeig (jeg bruker Rema 1000 sin med både kylling- og kalkunkjøtt)
1,5 dl melk
2 ss potetmel
1 ts salt
0,25 ts pepper
0,25 ts muskat*
0,25 ts ingefær*
evt. kan du bruke annet krydder, som f.eks. et som er tilpasset kylling, jeg brukte Chicken & Steak fra Santa Maria i tillegg

 

Sett ovnen på 180 grader. Bland kjøttdeig og salt sammen i en bolle til du får en seig konsistens. Tilsett så potetmel og krydder, og hell i melken litt etter litt. Ha den ferdigblandede massen – som skal være nokså flytende – i en brødform (jeg brukte en på 35 x 10 cm) og sett denne i en langpanne. Ha vann i langpannen så det dekker omtrent 1/3 av høyden på brødformen. Sett så hele greia inn i midterste rille i forvarmet ovn, og la det stå i omtrent en time (litt avhengig av ovnen din).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Puddingen får en lettere gylden farge når den er ferdig. Er du usikker? Ta ut puddingen og skjær for å sjekke fargen på innsiden. KYLLING SKAL IKKE VÆRE ROSA. Her er det bedre å steke litt for lenge enn for lite! 

Servér med dampede grønnsaker og kokte poteter, og kanskje en saus av noe slag. Bretagne kyllingsaus er nok god her!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

9 kommentarer

Siste innlegg