Books of September

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

DON ROSA – DISNEY’S HALL OF FAME // 182 S. // ★★★☆☆
Litt Donald Duck er koselig innimellom, og Don Rosa er jo en av de store når det kommer til Donald-serier. Jeg håpet at denne skulle by på flere av de “store” historiene (de fleste om Onkel Skrues tidligere eventyr) som alltid var delt i flere episoder i de vanlige Donald-bladene, men det var bare én og den var ikke såå kul. Altså, gøy å lese og alt det der, men det ga meg ikke det store. Helt grei!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

MATT HAIG – HOW TO STOP TIME // 325 S. // ★★★★★
“I am old. That is the first thing to tell you. The thing you are least likely to believe. If you saw me you would probably think I was about forty, but you would be very wrong.” Tom har levd et langt liv. Mye lengre enn de fleste. Og det er grunnen til at han stadig må flykte, stadig må skifte navn og yrke. Men når alt du har gjort i århundrer er å flykte, kan du si at du virkelig har levd?

OKAY, denne boken er FANTASTISK. Jeg har tidligere lest Dead Father’s Club av Haig, og jeg likte den veldig godt, så jeg tok ivrig fatt på How to Stop Time. Jeg ble fanget ganske fort av fortellerstilen, der vi etter hvert får vite mer og mer om hovedpersonen Tom gjennom passasjer fra både nåtid og fortid. Dette skaper god driv i historien og får leseren på kroken. Det som derimot holder leseren fanget er den flotte ettertenksomheten, skildringen av livet både før og nå, og ikke minst synes på livet og det å leve. Dette er nok den fineste boken jeg har lest på en stund, og jeg kjenner at den kommer til å være med meg en god stund etter at jeg ble ferdig med den.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ROALD DAHL – DANNY THE CHAMPION OF THE WORLD // 205 S. // ★★★★☆
Danny og faren hans er bestevenner. De bor i den lille vognen parkert på bensinstasjonen de eier og driver sammen, og Danny tenker at livet kan ikke bli bedre. Så begynner faren å forsvinne til skogs på nattestid etter at Danny har lagt seg, og en kveld kommer han ikke tilbake. Hva er det faren til Danny driver med oppe i skogen?!

Roald Dahl var og kommer alltid til å være en mester i mine øyne. Den stemningen man finner i barnebøkene hans, den er magisk! Danny the Champion of the World er intet unntak, og jeg koste meg virkelig med fortellingen om gutten og faren som sammen utfører litt av en bragd. Men det er ikke bare handlingen som er magisk, det er måten forholdet dem imellom blir skildret, for det er så nostalgisk og kjærlig at jeg ble helt varm i brystet av det. Virkelig fint!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

SIRI PETTERSEN – BOBLA // 284 S. // ★★★★☆
“Kine er en slave. Hun tvinges til å stå opp, tvinges til å gå på skolen, tvinges til å pugge ting hun ikke trenger, tvinges til å leve med kallenavnet Bobla, tvinges til å bytte helmelk ut med lettmelk, tvinges til å gå på svømming, og tvinges til å synge i det pillråtne julekoret. Hun må følge andres møkkaregler, i en møkkaby, i en møkkaverden. Etter tidenes verste skoledag finner hun ei mystisk glasskule på kirkegården, med ei tøydukke i. Kula vokser til ei diger boble, stor nok til at hun kan gå inn og ut av den. Den inneholder nøkkelen til friheten hun har lengtet etter. Og den kan fly! Endelig kan hun melde seg ut! Drite i alle andre og være helt i fred. Bare hun, og den gufne filledukka. For alltid …” (goodreads.com)

Jeg har tidligere satt ord på min kjærlighet til Siri Pettersens Ravneringene her, og jeg var ikke lite gira da jeg fant ut at hun hadde skrevet en ny bok. Jeg ELSKER Ravneringene og hadde kanskje veldig høye forventninger, men selv om Bobla var i en helt annen gate enn Pettersens første trilogi, så gikk den rett hjem hos meg. Kine har et tøft ytre og virker først som en skikkelig drittunge (som man har null sympati for), men etter hvert får leseren se den ekte Kine, som møter seg selv i døra og innser viktige aspekter ved relasjoner og livet generelt. En liten coming-of-age-roman, egentlig, som er veldig underholdende og vittig!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

BECKY ALBERTALLI – THE UPSIDE OF UNREQUITED // 336 S. // ★★★★☆
Syttenårige Molly vet alt om å være betatt av noen som ikke nødvendigvis føler det samme tilbake – hun har tross alt vært gjennom det tjueseks ganger! Uansett hvor mange ganger tvillingsøsteren Cassie ber henne om å ta mot til seg og faktisk gjøre noe med forelskelsene, så takler ikke Molly tanken på å få avslag. Heller være forsiktig enn få hjertet sitt knust. Så møter Cassie en veldig søt jente med veldig interessante guttevenner, spesielt én interessant guttevenn, Will. Han er kjempekjekk og flørtende, og Molly aner sjansen til å faktisk prøve, kanskje til og med få sitt første kyss? Det er bare ett problem: Reid, som hun jobber med, som er sjenert og nerdete, og som Molly aldri kunne falle for. Eller?

Der Simon vs. the Homo Sapiens Agenda tar opp det å være ung og homofil og problematikken rundt det “å komme ut”, så er The Upside of Unrequited en mildere historie som ikke nødvendigvis har en spesiell problematikk, men som gir et godt bilde på det å være sytten år og litt ny i gamet når det gjelder kjærlighet og forhold. En søt og koselig historie, som virkelig fikk meg til å tenke på meg selv i den alderen!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ROY THOMAS – CLASSIC STAR WARS: A NEW HOPE // 117 S. // ★★★☆☆
Jeg ble litt skuffa over den kjedelige versjonen av Jabba the Hutt, men etter at jeg var ferdig med denne fant jeg ut at i originalversjonen av filmene så dukker ikke Jabba opp før i Return of the Jedi, så da var det ikke så rart at hans sedvanlige snegleform ikke var med her (boken ble utgitt i 1995, før de fikset på de gamle filmene). Ellers kan jeg si at Star Wars er jo Star Wars, men at action-scenene ble litt vel kaotiske og uoversiktlige i tegneserieformatet.


Nå henger jeg to bøker etter skjema i mitt mål om å lese 120 bøker i løpet av året, meeeen jeg har ikke gitt opp håpet: Vi er jo helt i starten av oktober ennå! 

Hva leste du sist?

12 kommentarer
    1. heh.. jeg leser ikke så veldig mye egentlig :p Men sist leste jeg bøkene til Alvdalsaken, og der klarte jeg ikke lukke siste boka et sekund.. Blir helt slukt opp i sånne sinnsyke faktabaserte bøker..

    2. Selv om du henger litt etter med lesemålet synes jeg du får lest ganske mye! Du er så heldig som har såpass med lesemotivasjon. 🙂
      Mange spennende bøker her, og jeg hadde ikke hørt om boken “How to Stop time” av Matt Haig. Den virket riktignok veldig interessant, så takk for tipset 🙂 Ellers har jeg lånt “Bobla” av Siri Pettersen på biblioteket, og gleder meg til å gi den en sjanse.

    3. Så fine bøker! Donald er alltid en slager 😀 hehe. Jeg driver å leser flere roman serier 1. Skjærgårdsliv 2. skumringstid 3. fjellroser og sønnavind 😛

    4. Siri: Ja, det har gått veldig bra på lesefronten i det siste, har bare ikke nok hatt tid/energi pga. mye jobbing til å lese ti bøker hver måned. Men så finner jeg en tegneserie jeg liker og vips, har jeg lest tre-fire nummer i en fei, så jeg tror det skal gå bra 🙂

      How to Stop Time var virkelig FLOTT, du MÅ lese den! Og gled deg til Bobla 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg