Hjemmelagde vårruller

Om jeg blir spurt hva favorittretten min er, blir svaret som oftest dette:

“Hjemmelagde vårruller”

Hjemmelaget fordi de man kjøper i butikk/på restaurant er det brukt egg i, og det kan jeg ikke spise. Min variant er heller ikke fritert, men stekt i ovnen. Mindre olje og dermed litt sunnere, ikke sant? Ikke blir det så verst dyrt, heller!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det finnes tydeligvis mange typer vårrullpapir, men jeg bruker denne:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I Trondheim kan den kjøpes på cirka alle utenlandske matbutikker, favoritten er Asiamat i Olav Tryggvasons gate, men den finnes som sagt overalt. Denne typen vårrullpapir er laget av hvetemel, kokosolje, vann og salt, og en slik pakke koster rundt 30 kroner.

For å lage 20-25 vårruller trenger du:

en pakke kyllingkjøttdeig
en halv løk, oppkuttet
to-tre hvitløksfedd, knust
to-tre mellomstore gulrøtter, revet
en halv kinakål, oppkuttet
2 ss soyasaus
2 ss sweet chilisaus
en neve glassnudler
vårrullpapir

Vårruller kan den første gangen virke som en omfattende prosess, men tro meg, etter to ganger går det automatisk, og det tar ikke så fryktelig lang tid, heller. Vårrullpapiret jeg bruker kjøpes fryst, så dette må tines. Jeg pleier å legge pakken frem på kjøkkenbenken på formiddagen en gang, og da er det klart til middagstid. Legg de ukokte glassnudlene i en kjel med vann og la det koke opp mens du tar fatt på resten. Ha løk og hvitløk i en stor stekepanne (evt. kan du bruke en kjele) med litt olje, og når løken er blank har du oppi kyllingkjøttdeigen. Hiv oppi gulrot og kinakål når kyllingkjøttdeigen er gjennomstekt, og bland godt sammen. Glassnudlene burde være ferdige og vel så det, så hell av vannet og ha nudlene i pannen med resten. Hell over soya- og chilisaus og la det godgjøre seg.

Neste fase er det jeg kaller “pakkingen”, det vil si at fyllet skal foldes inn i vårrullpapiret. Jeg pleier å ha vårrullpapirpakken litt inn på kjøkkenbenken og en tallerken rett foran meg, så tar jeg et papir om gangen på tallerkenen, har i fyll og bretter sammen, før jeg legger dem på en stekeplate med bakepapir på. Om du lurer på hvordan du skal brette, så gjør jeg det slik som på bildet under, bare uten penslingen underveis, for jeg skal som sagt ikke fritere dem.


(yummyaddiction.com)

Når alt fyllet er brukt opp, fryser jeg ned vårrullpapiret igjen (men det bør helst ikke skje mer enn én gang med tanke på konsistens). Før brettet med vårruller skal inn i ovnen (midt i, 200 grader) pensler jeg dem med olje. Som oftest tar det 15-20 minutter før vårrullene er sprø og gylne.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg pleier å servere vårrullene med ris og en liten salat, samt mer sweet chilisaus.

Tips: Om du bare lager fyllet og bretter vårrullene uten å steke dem, kan du legge dem på et brett med plast rundt og fryse dem ned til senere. Da er det bare å sette vårrullene rett i ovnen!

19 kommentarer

Siste innlegg