Gresskarmuffins

Jeg har latt meg inspirere av amerikanere og deres besettelse med gresskar i oktober og testet ut gresskarmuffins, eller som de sier over dammen; Pumpkin spice muffins. Dette med pumpkin spice har tatt helt av, og det fins visst uendelig mange produkter med “pumpkin spice”-smak. Egentlig er det ikke så mye hokuspokus, for du kan lett lage denne krydderblandingen selv ved å bruke kanel, ingefær, muskatnøtt, allehånde og malt nellik. Og disse krydderne tilsatte jeg i muffins, sammen med en boks gresskarpuré (som dere ikke må kjøpe på Meny, det er superdyrt)! Det blir litt som krydderkake, med en amerikansk vri.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Til omtrent 16 muffins (i muffinsformer av vanlig størrelse) trenger du:

4 dl hvetemel
1,25 dl sukker
2 ts bakepulver
1 egg (ettersom jeg er allergisk brukte jeg eggerstatningspulver)
3 ts malt kanel
2 ts malt ingefær
2 ts malt muskatnøtt
1,5 ts malt allehånde
1,5 ts malt nellik
0,75 dl nøytral olje
1-2 dl melk (litt usikker på hvor mye jeg brukte)
en boks/400 g gresskarpuré

Sett ovnen på 175 grader. Bland det tørre godt før du tilsetter resten av ingrediensene, fordel i muffinsformer (fyll omtrent 3/4 av formen) og sett midt i ovnen i 15-20 minutter. Ettersom du bruker såpass mye gresskarpuré blir konsistensen veldig saftig og en del fuktigere enn vanlige muffins. Om de får stå og avkjøle seg ordentlig “setter” de seg mer enn om du spiser dem varme (men spør du meg, er det da de smaker best).

Tips: For en crunchy og spennende overflate, bland sammen 2 ts sukker, 1 ts kanel og en kvart teskje muskatnøtt og strø over muffinsene for steking.
Tips 2: Om du ikke bruker gresskarpuré troooor jeg det kan bli godt med bare krydrene, også! Som krydderkake, altså!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

6 kommentarer
    1. Åh, det så godt ut! Jeg har aldri smakt gresskar før, men det ser spennende ut. Kanskje jeg skal prøve ut denne oppskriften og endelig smake på det, takk for tipset! 🙂

    2. Tessa Bennett: Gresskar kan brukes til veldig mye forskjellig, det er bare ikke såå enormt utbredt i Norge. Om du vil smake for første gang tror jeg det er bedre med ordentlig gresskar og ikke en masse fra en boks, ser det er gresskar på tilbud rundt om i disse tider 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg